عرضه قلیان در قهوه خانه ها ممنوع است یا نیست؟

۰۶م آذر ،
ممتاز نیوز : ۱۲ سال پیش قانونی در کشور با عنوان ˈقانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیاتˈ به تصویب رسید که براساس آن استعمال انواع دخانیات از جمله قلیان در همه اماکن عمومی ممنوع شد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایرنا ؛ قانونی که سال ها دست به دست چرخید و براساس دستورات صادره در زمان های مختلف، گاهی عرضه قلیان در قهوه خانه ها ممنوع و گاهی نیز آزاد بوده است.

بر اساس آیین نامه اجرایی این قانون، به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع شد که ˈقهوه خانه هاˈ نیز آن زمان در زمره اماکن عمومی محسوب می شد.

این روند جریان داشت تا آنکه سال قبل هیات دولت آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را اصلاح کرد و به سبب این اصلاحیه، قهوه خانه ها از شمول اماکن عمومی (که کشیدن هرگونه مواد دخانی در آنها ممنوع است) خارج شد.

این امر به معنای ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی و آزاد بودن عرضه آن در قهوه خانه ها بود.به گفته مسوولان بهداشت وقت، قهوه خانه هایی که از شمول اماکن عمومی خارج شده بودند، آنهایی بودند که پیش از مصوبه قانون منع دخانیات، مجوز عرضه قلیان خود را گرفته بودند و همچنان می توانستند به فعالیت خود تا سال ۹۵ ادامه دهند.

هرچند مسوولان وزارت بهداشت بارها تاکید کردند که اصلاحیه تازه فقط درمورد قهوه خانه داران قدیمی مجوز دار است اما قلیان بطور علنی در بعضی قهوه خانه ها یا اماکن عمومی تازه تاسیس نیز عرضه می شد.

چند روز قبل (۲۹ آبان) جلسه هیات عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع شکایت جمعیت مبارزه با دخانیات ایران در رابطه با خارج شدن قهوه خانه ها از لیست اماکن عمومی را مورد بررسی قرار داد چرا که اعضای این جمعیت خواستار ابطال مصوبه اصلاحی بودند.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بررسی اعلام کرد که کشیدن قلیان در قهوه خانه ها ممنوع است.با ابطال این مصوبه از سوی دیوان عدالت اداری، قهوه خانه ها نیز جزو اماکن عمومی محسوب شده و استعمال دخانیات مانند قلیان در آن ممنوع است.برغم این مسایل از زمان این مصوبه تازه، اقدام خاص و تازهی برای جمع آوری قلیان ها از قهوه خانه ها ملاحظه نشده است.

**موضوع ممنوعیت دوباره قلیان در قهوه خانه ها، فقط ˈرسانه ایˈ است!

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دربارهٔ مصوبه تازه دیوان عدالت اداری مبنی بر قرارگرفتن قهوه خانه ها در فهرست اماکن عمومی به خبرنگار ایرنا می گوید: این موضوع صرفا ˈرسانه ایˈ است؛ یعنی آن را فقط از طریق رسانه ها شنیده ایم.

سیدˈرضا غلامیˈ می افزاید: وزارت بهداشت منتظر است تا رسما این مصوبه ابلاغ شود تا سیاستگذاری های کلی خود را انجام دهد.وی تصریح می کند این مساله (ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها) قبلا از سوی دولت رد شده است و حالا بحثی را که قبلا رد کرده است باید دوباره به زیرمجموعه های خود ابلاغ کند.

غلامی تاکید می کند دولت باید مصوبه تازه را به ما ابلاغ کند و بر اساس مطالب ˈرسانه ایˈ تصمیم گیری نمی کنیم اما با ابلاغ رسمی، حتما دستورالعمل های آن را می نویسیم.این تناقضات دربارهٔ ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها در حالی ادامه دارد که ˈخدیجه محصلیˈ مسوول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند ماه پیش دربارهٔ افزایش مصرف دخانیات بین نوجوانان اخطار داده بود.

به گفته وی، زنگ خطری در کشور به صدا درآمده است که طی سال های آینده تمام مصرف کنندگان فعلی قلیان در پی اعتیاد به نیکوتین، سیگاری شوند.مسوول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، تاکید می کند هم اکنون در کشور ما مصرف دخانیات در مجامع عمومی، اتوبوس، مترو و ادارات ممنوع است اما برغم تمام این قوانین و تلاش های مبارزه با مصرف سیگار، تمام این تلاش ها با مصرف قلیان در جامعه کمرنگ شده است.

محصلی تصریح کرد که متاسفانه خانواده های ایرانی، قلیان را جزو مواد دخانی به شمار نمی آورند در حالیکه قلیان تمام مضرات سیگار را به همراه دارد.وی می افزاید: اگر چه در مقایسه با سایر کشورهای منطقه از نظر مصرف دخانیات بین نوجوانان در سطح پایین تری قرار داریم اما همین افزایش ها، زنگ خطری است که باید به آن توجه داشته باشیم.

به گفته مسوول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، طبق بررسی های سال های ۸۶، مصرف سیگار در بین نوجوانان از دو درصد به سه درصد افزایش یافته اما در مصرف سایر مواد دخانی از جمله قلیان از ۱/۲۲ به ۱/۲۶ درصد رشد را نشان می دهد.

به نظر می رسد مصوبه تازه مبنی بر خارج کردن قهوه خانه ها از فهرست اماکن عمومی، فرصت مغتنمی است تا مسوولان ذیربط نسبت به جمع آوری قلیان ها از قهوه خانه ها، اقدام جدی و قاطعانه انجام دهند.

برغم احتمال اعتراض قهوه خانه داران، جمع آوری قلیان ها بسیار ضروری است چراکه در صورت آزاد بودن عرضه آنها و با توجه به فرهنگ عمومی مردم (که قلیان را ماده دخانی نمی دانند) قلیان به کنج خانه ها نیز راه یافته و ممکن است در آینده جمعیت مصرف کننده مواد دخانی در کشور بصورت فزاینده ای افزایش یابد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.