عرضه مشعل المپیک در ۱۹۲۸ آمستردام

، در نهمین دوره بازیها کشور هلند میزبانی برگزاری این مسابقات را برعهده گرفت.

تعداد کشورهای شرکت کننده در این دوره به ۴۶ کشور با ۲۷۲۴ ورزشکار مرد و ۲۹۰ ورزشکار زن رسید که با یکدیگر در ۱۴ رشته ورزشی که عبارتند از دو ومیدانی، مشت زنی، دوچرخه سواری، سوارکاری، شمشیر بازی، فوتبال، ژیمناستیک، هاکی، پنجگانه ی مدرن، شنا ، قایقرانی پارویی، وزنه برداری کشتی و قایقرانی بادی به رقابت پرداختند.

استادیوم جدید المپیک این بار پیست دو به طول ۴۰۰ متر داشت.
مدتی بعد همین مسافت به عنوان طول استاندارد پیست دو تعیین شد.
در این دوره زنان برای اولین بار اجازه پیدا کردند که در پیست دوبازیهای المپیک شرکت کنند.

چند نفر از ورزشکاران زن در دو ۸۰۰ متر، پس از رسیدن به خط پایان بر اثر خستگی زیاد از حال رفتند. به همین دلیل فدراسیون بین المللی دوومیدانی، مسابقات زنان در مسافتهای بالاتر از ۲۰۰ متر را ممنوع اعلام کرد.

البته، پس از ۳۲ سال مسابقات زنان در مسافتهای طولانی تر برگزار شد.
هندوستان تیم هاکی خود را در این دوره از بازی ها شرکت داد و برنده ی مدال طلا شد.
آنها در پنج بازی خود حتی بدون یک گل خورده، پیروز شدند. این، شروع یکی از جالب ترین وقایع المپیکی بود.

هند در ۵ دوره بعدی بازی های المپیک، مدال های طلا را از آن خود کرد. آن هم با ۱۷۰ گل زده و تنها ۷ گل خورده است.

تیم هاکی هند در بازی های المپیک ۱۹۶۰ رم، مدال نقره گرفت، چهار سال بعد ، یعنی در المپیک ۱۹۶۴ توکیو هفتمین مدال طلای المپیک خود را بدست آورد اما در سال ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ تنها موفق به کسب عنوان مدال برنز شدند و در بازی های ۱۹۸۰ مسکو، مدال طلا را برای هشتمین بار از آن خود ساختند.

در تاریخ بازی های المپیک تا پایان قرن بیستم هند تنها یک مدال برنز در سایر رشته ها آن هم کشتی گرفت که در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی بود. از نتایج برتر و بهترین ها در نهمین دوره ی بازی های المپیک ۱۹۲۸ آمستردام: بهترین نتیجه انفرادی را جورج فیر ژیمناست سوئیسی به دست آورد . او توانست ۳ مدال طلا و ۱ مدال نقره را تصاحب کند. پس از او هموطنش هفن هانگی در رشته ی ژیمناستیک ۲ مدال طلا، ۱ نقره و ۱ برنز را از آن خود ساخت.

جوانترین مرد ورزشکار این دوره  هانس بورگین بود که او توانست در رشته ی قایقرانی مدال طلا را کسب کند، و جوانترین زن ورزشکار این دوره از بازیها با ۱۱ سال سن، لوئیجینا جیادتی از ایتالیا بود که توانست مدال برنز در رشته ژیمناستیک را از آن خود کند.

در رشته ی دو ومیدانی جوانترین  زن ورزشکار که مدال طلا گرفت بتی روبینسون آمریکایی با ۱۶ سال سن بود.

اما مسن ترین ورزشکار این دوره می توان به جان آنکربا با ۵۷ سال سن که توانست در رشته ی قایقرانی بادبانی مدال طلا را به دست آورد.

مسن ترین زن ورزشکار که مدال گرفت اتل سی مور انگلیسی با ۴۶ سال سن در رشته ی ژیمناستیک بود ودر آخر مسن ترین ها، زن ورزشکار، ویرجینی ویریوت فرانسوی بود که با ۳۸ سال سن توانست مدال طلا رشته ی قایقرانی بادبانی را از آن خود کند اشاره کرد.در این دوره از بازیهای المپیک بار دیگر در رتبه  اول جدول رده بندی با کسب ۲۲ مدال طلا، ۱۸ مدال نقره و ۱۶ مدال برنز را به دست آورد و کشور آلمان نیز با ۱۰ مدال طلا، ۷ مدال نقره و ۱۴ مدلل برنز، رتبه دوم را از آن خود کرد.

کشور فلاند نیز با کسب ۸ مدال طلا، ۸ مدال نقره و ۹ مدال برنز رتبه سوم را تصاحب کرد.
و رتبه ی چهارم را نیز کشور سوئد با ۷ مدال طلا، ۶ نقره و ۱۲مدال برنز به دست آورد./مح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.