عرضه نفت به برخی کشورها از ماهها پیش متوقف شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘احمد قلعه بانی’ روز پنج شنبه در حاشیه کنفرانس راهکارهای تحول نظام توسعه و بهره‌برداری در بخش بالادستی نفت و گاز ایران در جمع خبرنگاران، افزود: برای صادرات بخشی از نفت ایران کشورهای جایگزین پیدا کرده ایم و برای بخشی نیز در حال پیدا کردن کشور جایگزین هستیم.

وی ادامه داد: آمریکا و کشورهای غربی که در کنار این کشور قرار گرفته اند تحریم نفتی ایران را از دو سال گذشته آغاز کردند و در اصل می توان گفت تحریم اصلی ایران از زمان انقلاب آغاز شد.

قلعه بانی همچنین از عرضه اوراق مشارکت پارس جنوبی در سال جاری خبر داد و افزود: در سال جاری با بررسی های بازار حدود ۱۰ میلیارد یورو اوراق ارزی و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز اوراق ریالی عرضه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تاکنون یک هزار میلیارد تومان از این اوراق عرضه شده و دومین مرحله عرضه اوراق مشارکت نیز تا ماه آینده صورت می گیرد.

وی ادامه داد: کشور ما پر از برکاتی است که نفت وگاز نمونه ای از آن است به گونه ای که مجموع ذخایر نفت و گاز ما در دنیا اول است.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، تاکنون سعی می شده با شرکت های دولتی سرمایه گذاری در صنعت نفت انجام شود اما در سالهای اخیر سعی شده سرمایه مردم نیز به این بخش سوق داده شود.

قلعه بانی تصریح کرد: برای سرمایه گذاری در بالادست، اکتشاف، تولید و توسعه نفت و گاز قالبی جدید طراحی کرده ایم که منطبق بر قانون باشد تا بر این اساس مردم در اکتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز مشارکت کنند.

به گفته وی، طبق قانون برنامه پنجم توسعه تولیدنفت و گاز بعد از تولید در اختیار شرکت نفت است که از این پس تمامی بخش ها به مردم واگذار کنیم و درصدی از درآمد را بابت سرمایه گذاری ها در طول دوره بهره برداری به بخش خصوصی واگذار کنیم.

معاون وزیر نفت در مورد نوع این قراردادها، افزود: قراردادها می توانند به صورت خدماتی منعقد شوند و بخش خصوصی پس از تولید رقمی را دریافت کند.

وی در خصوص فعالیت در میادین مشترک، گفت: بر اساس سیاست های وزارت نفت از زمان ‘مسعود میرکاظمی’ وزیر سابق نفت اولویت های فعالیت حوزه وزارت نفت به میادین مشترک اختصاص یافت.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: این روند در دوران وزارت ‘رستم قاسمی’ نیز دنبال شد؛ به گونه ای که در سال گذشته بیش از ۱۲ قرارداد در این بخش منعقد شد و به این صورت ۹۸ درصد از میادین مشترک نفت و گاز در خشکی و دریا تعیین تکلیف شد.

قلعه بانی با اشاره به اینکه این میادین هم اکنون در حال تولید یا توسعه و بخشی نیز در حال انعقاد قرارداد نهایی هستند، گفت: تنها دو درصد از میادین نفت و گاز مشترک تعیین تکلیف نشده اند که تا پایان سال جاری این بخش نیز تعیین تکلیف می شود.

اقتصام**۹۱۸۹**۱۳۱۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۶۴۷۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.