عزم راسخ دولت تازه پاکستان برای پیشبرد پروژه خط لوله صلح

۲۹خردادماه،

دولت تازه پاکستان به اول‌وزیر نواز شریف برای غلبه بر بحران انرژی این کشور دستور پیشبرد خط لوله گاز ایران و پاکستان را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دولت تازه پاکستان به اول‌ وزیر نواز شریف با نادیده گرفتن فشار آمریکا و دیگر کشور‌های غربی دستور پیشبرد پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را برای غلبه بر بحران انرژی این کشور صادر کرده است.

شاهد خاقان عباسی _ وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان _ به روزنامه پاکستانی نیوز گفت: پاکستان خواهان تاخیر در تکمیل پروژه خط لوله IP نیست زیرا این کشور به شدت و به شکل فوری به منابع انرژی احتیاج دارد.

وی افزود: مطالعات برای احداث بخش پاکستانی این خط لوله آغاز شده است.

این خط لوله توسط پیمانکارانی احداث خواهد شد که قیمت کمتری را پیشنهاد دهند زیرا نظرات متفاوتی میان کارشناسان دربارهٔ‌ی هزینه خط لوله وجود دارد.

اگر پیشنهاد ایران کمتر باشد مورد بررسی قرار خواهد گرفت درغیر این صورت پیمانکارانی که قیمت کمتری را پیشنهاد دهند انتخاب خواهند شد.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان با بیان این‌که کشور مسوول تاخیر در احداث پروژه پس از دسامبر ۲۰۲۴ روزانه سه میلیون دلار جریمه خواهد شد گفت: براساس قرار‌داد بین دو کشور هر یک از طرفین که مسوول تاخیر باشد باید جریمه سنگینی را به طرف مقابل بپردازد و پاکستان به هیچ وجه در این پروژه تاخیر نخواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: ایران پیشنهاد کرده ۱۰ میلیون دلار از ۱۵ میلیون دلار هزینه احداث خط لوله را بپردازد.

وی گفت: مبلغ پیشنهاد شده از سوی ایران در قالب وام خواهد بود.

ایران خواهان احداث یک خط لوله گاز طبیعی از پارس جنوبی به پاکستان است و احداث این خط لوله در خاک ایران را تکمیل کرده است. از طریق این خط لوله روزانه ۷۵۰ میلیون فوت‌مکعب از گاز طبیعی ایران به مدت ۲۵ سال به پاکستان صادر خواهد شد.

دولت آمریکا به سبب مزایای اقتصادی این طرح برای تهران مخالف تکمیل پروژه است.

وی در پاسخ به سوالی دربارهٔ‌ی مخالفت‌های آمریکا و دیگر کشور‌های غربی با پروژه IP گفت: از این مخالفت‌ها تعجب می‌کند زیرا گازی که پاکستان از طریق خط لوله IP وارد خواهد کرد برچسب ساخت ایران نخورده است.

وی گفت: ایران در حال حاضر گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی را به ترکیه و ارمنستان صادر می‌کند اما هیچ کشوری با آن مخالفتی ندارد.

این صادرات نیز همانند پروژه صادرات گاز به پاکستان برای ایران درآمدزایی دارد.

وی با بیان این‌که پاکستان تسلیم فشار‌ها برای کناره‌گیری از این پروژه نخواهد شد، تاکید کرد: من سببی برای مخالفت نمی‌بینم و باید به خاطر بسپاریم که این توافق بین دو کشور مستقل و به نفع مردم دو کشور است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.