عسکری: کانون ریزگردها به اطراف تهران رسیده است/ از تمامی ابزارها برای حل مشکل استفاده می‌کنیم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کانون ریزگردها به دلیل خشکسالی‌های پی در پی به اطراف تهران رسیده است، گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تمامی ابزارهای نظارتی خود برای حل مشکل گرد و غبار در کشور استفاده می‌کند و ما حداکثر فشار خود را به دستگاه‌های متولی می‌آوریم تا به نقطه مطلوب برسیم.

عسکری: کانون ریزگردها به اطراف تهران رسیده است/ از تمامی ابزارها برای حل مشکل استفاده می‌کنیم

به گزارش ممتاز نیوز، محمد جواد عسکری با اشاره به آلودگی هوای کشور در پی ورود گرد و غبار گفت: گرد و غبار دو منشأ داخلی و خارجی دارد در دولت گذشته ما در ماموریتی کانون‌های آلوده ریزگردها در خوزستان را شناسایی کردیم که تقریبا پنج منطقه بود آنها را به همراه راهکار به دولت قبل اعلام کردیم اما اتفاقی رخ نداد. اکنون به دلیل خشکسالی‌های پی در پی کانون‌های ریزگرد به اطراف تهران رسیده است.

وی اضافه کرد: نگاه و رویکرد ما حل و برطرف شدن مشکل است، لذا بحث استفاده از ظرفیت‌های علمی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم که مالچ‌پاشی و کشت درختان مثمر و غیرمثمر را در دستور کار قرار دادیم در همین راستا دو جلسه با دستگاه‌های متولی یعنی سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع برگزار شد و بر لزوم ارائه راهکار عملیاتی بر اجرایی کردن این موضوع تاکید داشتیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خوشبختانه از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و نخبگان کمک گرفتیم تا کار را دنبال کنند، در بحث منشأ خارجی، گرد و غبار از کشور عراق و عربستان سعودی می‌آید لذا در حوزه دیپلماسی با وزارت خارجه وارد مذاکره شدیم و جلساتی با وزیر خارجه داشتیم و قرار شد در کمیته‌ای وزارت خارجه و کمیسیون حضور داشته و موضوع را پیگیری کنند.

عسکری همچنین گفت: یکی از پیشنهادات ما این است که در اولین فرصت نشست مشترکی با همتای عراقی برگزار شده تا حوزه ماموریت‌های طرفین مشخص شده و هر کدام به سهم خود کار را دنبال کنند که بتوان بر مشکل غلبه کرد و دغدغه‌ مردم برطرف شود.

نماینده مردم داراب در مجلس درباره راهکار کوتاه مدت برای مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: در بحث کوتاه مدت می‌توان مالچ‌پاشی را دنبال کرد البته که این رویکرد ایراداتی در حوزه زیست محیطی دارد اما در مواردی چاره‌ای نداریم و حتما باید به سمت مالچ‌پاشی اراضی برویم که قابل کشت نیست و شوری آن بسیار زیاد است، متاسفانه اینها جزو کانون‌های آلوده هستند که می‌توان با مالچ‌پاشی کنترل کرد. از طرفی دیگر در اراضی دارای وضعیت خاک مطلوب باید به سمت مشجر کردن آنها و کشت درختان مقاوم کم‌آبی و خشکی حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات نظارتی این کمیسیون برای مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: طبق برنامه‌ای تدوین شده، دستگاه‌های متولی ماهیانه باید به کمیسیون کشاورزی گزارش بدهند که براین اساس سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع در گزارشات ماهیانه به کمیسیون کشاورزی اعلام می‌کنند که کار را تا کجا پیش برده‌اند، دو کمیته محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع هم امور را به طور جدی پیگیری می‌کنند ما حداکثر فشار خود را می‌آوریم که به نقطه مطلوب برسیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.