عسگرپور: عملکرد سیف الله داد برخلاف بسیاری از مدیران شفاف بود

محمدمهدی عسگرپور کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص دوران مسئولیت مرحوم سیف الله داد گفت: سیف الله داد در دوره خاصی معاون سینمایی شد و از قبل مدیریت بخشی از سینما را بر عهده داشت و به عنوان کارشناس فرهنگی در بنیاد فارابی حضور داشت.

وی افزود: سینمای ایران از سال ۶۲ به بعد یک دوره ی پر فراز و نشیبی را طی کرد و بر سرعت جهانی شد و بخش قابل توجهی از سینماگران که افتخارات بسیاری را کسب کرده اند حاصل آن دوره است.

عسگر پور در ادامه بیان کرد: سینما از سال ۷۲ به بعد به سمت دولتی شدن رفت و در بخش خصوصی از رمق افتاد تا اینکه به دوره سیف الله رسید و وی معتقد بود که سینما باید روی پای خود بایستد این شعار اصلی او بود و باعث شد فیلم های موفقی در این دوره ساخته شود.

کارگردان فیلم اقلیما افزود: در هر دوره اگر سینما بخواهد روی پای خود بایستد و گردش اقتصادی خوبی هم داشته باشد، باید یک دوره ی پرتلاطم را پشت سر گذاشت و این دوره باید درست مدیریت شود در غیر این صورت سینما با بحران متعددی مواجه از جمله بحران مشروعیت می شود.

عسگر پور تصریح کرد: یکی از ویژگی های سیف الله داد شفافیت در عملش بود بر خلاف خیلی از مدیران که مدیریت سینمایی را بدست گرفتند و از دادن هر گونه اطلاعات و ارقام پرهیز می کنند.

وی در ادامه گفت: شوراهایی را متشکل از نمایندگان اصناف و مدیران بخش دولتی ایجاد کرد و هدف از این کار این بود که اطلاعات به شکل شفاف رد و بدل شود.

کارگردان فیلم “قدمگاه” بیان کرد: یکی دیگر از اقدمات مثبت او این بود که شورای پروانه ی ساخت را به خانه سینما منتقل کرد، برای اینکه این جریان را منفی تلقی می کرد و معتقد بود این اقدام به نفع سینماگران است.

عسگر پور اظهار داشت: درجه بندی فیلم ها یکی از مسائل، مسئله ساز در آن دوره و حتی قبل از آن بود. در زمان آقای انوار درجه بندی فیلم ها توسط یک شورای کاملا اداره شده توسط مدیران دولتی اتفاق می افتاد.

عسگر پور در ادامه بیان کرد: در دوران داد شکل درجه بندی فیلم ها عوض شده و شورایی متشکل از کارشناسان، اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و روان شناسان در آن حضور داشتند و کمیته ای بود که نظرات را جمع بندی می کرد و بر اساس آن درجه ی فیلم ها مشخص می شد.

وی گفت: سیف الله داد در چند موضوع متمرکز شد یکی از ساخت فیلم حضرت رسول بود و دیگر موضوع قتل های زنجیره ای بود.

عسگر پور در پایان گفت: سیف الله داد فردی متین و به دور از شعار بود و با اعتقاداتش زندگی کرد و آیت الکرسی ما را یاد فیلم بازمانده و او می اندازد./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.