عصبانیت و گریه خانم وزیر را هم دیدیم! + تصاویر

۳۰م دیماه ،

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز قبل در جلسه کمیته تحقیق کنگره آمریکا دربارهٔ اتفاق حمله به کنسولگری این کشور در شهر بنغازی لیبی حضور پیدا کرد و به سوالات سناتورهای جمهوریخواه کنگره پاسخ داد.
کلینتون که به سبب بیماری حضور خود در جلسه کنگره را به تعویق انداخته بود در دو جلسه روز قبل (سنا و مجلس نمایندگان ) که جمعا ۵ ساعت به طول انجامید،گاه با عصبانیت و گاه با حالاتی احساساتی به سوالات سناتورهای عمدتا جمهوریخواه منتقد عملکرد وزارت خارجه در آن اتفاق پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوالی دربارهٔ سرپوش گذاشتن دولت اوباما روی انگیزه حمله کنندگان با حالتی عصبانی گفت:” چه فرقی می کند که این حمله با انگیزه اعتراض تظاهرات کنندگان به فیلم توهین آمیز علیه پیامبر اسلام  اتفاق افتاده باشد یا تصمیم برنامه ریزی شده عده ای برای کشتن کارمند کنسولگری، مهم این است که ما تدابیری بیندیشیم که دیگرچنین وقایعی تکرار نشود.”
کلینتون در پاسخ به سوال یک سناتور جمهوریخواه دربارهٔ غفلت او از درخواست سفیر آمریکا در لیبی از امنیت پایین آنها در لیبی، نیز با پذیرش مسئولیت واقعه بنغازی این مساله را رد کرد و گفت شخصا چنین تقاضایی از سوی سفیر کشته شده آمریکا در لیبی ندیده است.
کلینتون در بخشی از این جلسیه نیز احساساتی شد و اشک در چشمانش جمع شد و آن هنگامی بود که به خانواده های کشته شدگان اتفاق (۱۱ سپتامبر= ۲۰ شهریور )بنغازی اشاره کرد و از حال بچه های بی سرپرست شده و همسران داغدار سخن گفت.
سناتور ران پاول سناتور جمهوریخواهی که گفته می گردد یکی از نامزهای احتمالی جمهریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ نیز محسوب می گردد نیز در این جلسه از کلینتون انتقاد کرد و گفت اگر جای اوباما بود پس از اتفاق بنغازی وزیر خارجه را بر کنار می کرد چرا که از نظر او این مساله که وزیر خارجه پیام محرمانه سفیر آمریکا در لیبی را که در آن تقاضا شده به سبب نقص سیستم امنیتی کنسولگری در شهر بنغازی تدابیری برای افزایش امنیت ساختمان به عمل آید، نخوانده است، بسیار تاسف آور است.
در پاسخ به این انتقاد ،کلینتون با اشاره به اینکه شخصا چنین نامه ای را نخوانده است گفت که وزارت خارجه آمریکا سالانه دریافت کننده بیش از یک میلیون نامه محرمانه است و فرصت خواندن همه این نامه ها برای وزیر خارجه مقدور نیست.
در اتفاق ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲ در شهر بنغازی لیبی عده ای از اشخاص مسلح که گفته می گردد وابسته به القاعده بودند ظاهرا به بهانه ساخت فیلم موهن علیه پیامبر اسلام ،با حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی سفیر آمریکا در لیبی به همراه ۴ دیپلمات و کارمند دیگر سفارت آمریکا را به قتل رساندند.
کلینتون پیشتر قرار بود در ۱۰ ژانویه در جلسه های تحقیق کنگره که شامل مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا است ، حضور یابد اما به سبب بیماری حضور او در این کمیته به تعویق افتاده بود.
حضور کلینتون در کمیته تحقیق کنگره آخرین حضور رسمی او به عنوان وزیر خارجه در جلسات و نشست های کنگره آمریکا محسوب می گردد.سناتور جان کری رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا جایگزین کلینتون شده است.
هیلاری کلینتون همان طور که خود نیز روز قبل در کمیته تحقیق کنگره اعلام کرد در طول دوره ۴ ساله حضور خود در سمت وزیر خارجه آمریکا  با  سفر به ۱۱۲ کشور خارجی رکورد سفرهای وزرای خارجه آمریکا در تاریخ این کشور را شکست.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.