عضو جامعه روحانیت مبارز: جبهه پایداری از حدادعادل عبور می​کند/احتمال دارد بعضی اعضای جامعه روحانیت مبارز نامزد ریاست جمهوری شوند

۱۷م دیماه ،

نسرین وزیری: «جامعتین تا کنون به مکانیزمی برای وحدت نرسیده است»، «ائتلاف ۱+ ۲ اگر می​خواهد پایدار بماند باید به جامعتین بپیوندد» و … این​ها گوشه​هایی از سخنان حجت​الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز است که می​گوید از هر تصمیمی که جامعتین به آن برسد، تبعیت خواهد کرد.

مکانیزم ایجاد وحدت میان اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، ائتلاف ۱+۲، احتمال نامزدی هاشمی و ناطق نوری و نحوه ورود اصلاح طلبان به انتخابات آتی از محورهای گفت و گوی کوتاه خبرآنلاین با اوست که در ادامه می​خوانید:

اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ با محوریت جامعتین و با مدل انتخاباتی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در انتخابات حضور یافتند. این مدل در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و انتخابات مجلس نهم باز هم با محوریت جامعتین به مدل جبهه متحد با ترکیب​های ۶+۵ و بعد ۸+۷ تبدیل شد. آیا برای انتخابات سال ۹۲ هم بار دیگر شاهد محوریت جامعتین برای ایجاد وحدت میان اصولگرایان خواهیم بود؟

این موضوع چندان قابل پیش بینی نیست که کما فی السابق چنین مدل​هایی وجود داشته باشد. اما باز هم تلاش بر این است که انشالله با همان انسجامی که جامعتین در قبل وارد عمل شد، باز هم برای ایجاد وحدت و انسجام اصولگراها، انجام وظیفه کند. حال اینکه این کار تحت عنوان جبهه متحد باشد یا یک عنوان جدید، خیلی فرقی نمی​کند. تلاش جامعتین در این راستا است، حال اینکه چقدر موفق خواهند شد را باید در آینده قضاوت کرد.

به نظرتان گروه​های مختلف اصولگرا چقدر از نظرات اجماعی جامعتین تمکین خواهند کرد؟ سال ۸۴ که شورای هماهنگی محور فعالیت بود، نامزدهای اصولگرا حاضر نشدند به نفع نامزد مورد حمایت این شورا، اعلام انصراف کنند. به نظرتان سال ۹۲ رویکرد گروه​های اصولگرا به نامزد مورد حمایت جامعتین چه خواهد بود؟

نمی​دانم. من سخنگوی اصولگرایان نیستم.

مکانیزم پیشنهادی شما برای ایجاد اجماع میان گروه​های اصولگرا چیست؟ مکانیزمی که منجر به وحدت حداکثری شود تا دوباره طیفی همچون جبهه پایداری، ایجاد انشعاب نکنند.

این را هم نمی​دانم. من سخنگوی جامعتین هم نیستم.

منظورم ایجاد مکانیزم از سوی جامعتین نبود. اینکه کلیه گروه​های اصولگرا باید چه مکانیزمی را برای وحدت در پیش بگیرند؟

من مکانیزمی کارآمدتر و موثرتر از جامعتین نمی​شناسم. باید منتظر زمان بود و دید که جامعتین چه مکانیزمی را در دستور کار خود قرار می​دهند.

در حال حاضر ائتلافی با عنوان ۱+۲ تشکیل شده است. مرکب از آقایان حدادعادل، قالیباف و ولایتی. نظرتان دربارهٔ این ائتلاف چیست؟ این جمع را معرف کدام بخش از جریان اصولگرایی می​دانید؟

این آقایان فقط بخشی از اصولگرایان می باشند، نه نماینده کل جریان اصولگرایی. از این رو ائتلاف آنها نمی تواند معرف و تبلور کل اصولگرایان باشند.

پیشنهاد شما برای اصلاح ائتلاف آنها چیست؟

اینکه تابع جامعتین باشند. من به عنوان کسی که تابع نظر جامعتین است، منتظر می​مانم که ببینم جامعتین به چه نظری می​رسد و از آن تبعیت می​کنم. این آقایان هم بهتر است این کار را بکنند.

این ائتلاف را چقدر پایدار می​دانید؟

اگر به جامعتین بپیوندند، پایدار خواهند بود.

به نظر شما به غیر از این سه نفر، اصولگرایان چه نامزدهای دیگری خواهند داشت؟

اسامی زیادی در حال حاضر مطرح است. از نامزدهای احتمالی جبهه پایداری گرفته تا دیگر نامزدها. هیچ کس تا کنون به این نتیجه نرسیده که از کانال ائتلاف این سه نفر وارد انتخابات شود! این ائتلافی است که از سوی سه نفر محدود تشکیل شده و اینکه دیگر اصولگرایان آن را بپذیرند، نه به دار است و نه به بار! خیلی مانده که ببینیم این سه نفر خودشان به وحدت می​رسند یا نه. اظهار نظر در این باره خیلی زود است. تجمیع شدن اصولگرایان کار ساده ای نیست و حرف و حدیث​های زیادی می​طلبد. این کار زمان می​برد. اما این قطعی است که جبهه پایداری با این سه نفر هماهنگ نخواهد شد. از فحوای مطالب مطرح شده از سوی آنان در رسانه چنین به نظر می​رسد که جبهه پایداری بر نامزدی آقای حدادعادل در انتخابات نظر داشته​اند. اما چون آقای حدادعادل با آن دو نفر دیگر هم پارچه شده است، جبهه پایداری از حدادعادل عبور خواهد کرد.

پس به این ترتیب، نامزد مورد حمایت جبهه پایداری چه کسی خواهد بود؟

این را دیگر نمی​دانم! باید از خود آنها بپرسید. من از رویکرد جبهه پایداری خبر ندارم. جامعتین هم تا کنون روی نامزد خاصی نظر ندارد.

در دوره​های اول انتخابات ریاست جمهوری، جامعه روحانیت مبارز نامزد معرفی می​کرد. به طور مثال آقای هاشمی رفسنجانی یا آقای ناطق نوری. برای انتخابات سال ۹۲ این تشکل روحانی، نامزد مجزا خواهد داشت؟ ممکن است یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز نامزد شود؟

تا انتخابات ریاست جمهوری که هنوز خیلی مانده است. احتمال همه چیز هست! کل یوم هو فی الشان. هر روز یک تصمیم تازه​ای گرفته می​شود. این احتمال هم هست که یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز نامزد شود. اما هنوز مشخص نیست. البته جامعه روحانیت مبارز به تنهایی تصمیم نمی​گیرد و در مشورت با جامعتین تصمیم مشترک خواهد گرفت که تصمیمی مبارک و میمون خواهد بود.

در مورد احتمال نامزدی آقایان ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده، نظرتان چیست؟

تا کنون که خود این آقایان و دفاترشان، این موضوع را رد کرده​اند. به نظر می​رسد که در حال حاضر نظرشان این نیست که به صحنه بیایند. اما اینکه در آینده ممکن است نظرشان تغییر کند، بحث دیگری است که بر اساس مقتضیات زمان، جامعتین تصمیم خواهند گرفت که این آقایان کاندیدایشان باشند یا نه؟

 سال قبل اعلام کرده بودید که این آقایان در جلسات جامعه روحانیت حضور نمی​یابند. غیبت آقایان ناطق نوری و هاشمی در جلسات شما همچنان تداوم دارد؟

بله.

در غیاب آنها، موضوع احتمال نامزدی​ این دو نفر و رویکرد جامعه روحانیت مبارز به این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است؟

نه. باید ببینیم که اصلا این آقایان نامزد می​شوند یا نه؟ اگر نامزد شدند، باید ببینیم که مصلحت چیست؟ آیا مصلحت اقتضا می​کند که جامعتین این آقایان را به عنوان نامزد مورد حمایت خود، به جامعه معرفی بکنند یا نه؟

نظرتان در مورد ورود طیف حامی دولت به انتخابات آینده چیست؟

من به این طیف نزدیک نیستم و نمی​دانم می​خواهند چه کار کنند.

احتمال نامزدی چهره​هایی همچون آقایان مشایی و رحیمی را چقدر می​دانید؟

این بستگی به نظر دوستانشان دارد که چه بکنند، من در جریان تصمیمات آنها نیستم.

فکر می کنید تایید صلاحیت بشوند؟

این را هم نمی دانم. باید از آقای جنتی سوال کنید که این آقایان را تایید صلاحیت می​کنند یا نه؟!

نظرتان در مورد نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ به نظر شما یان طیف چقدر امکان حضور در انتخابات آتی را دارد؟

اصلاح طلبان که تلاش می​کنند، در عرصه باشند اما اینکه چقدر موفق خواهند شد، یک بحث دیگر است. آنچه که آنها مطرح می​کنند، نشان دهنده این است که اصلاح طلبان دنبال آشوب دیگری می باشند.

اخیرا برخی دیگر از چهره​های اصولگرا نیز از احتمال فتنه دیگری در سال ۹۲ سخن گفته​اند که شدیدتر یا کمرنگ تر از رخدادهای سال ۸۸ است. این در حالی است که مقام معظم رهبری توصیه کرده بودند تا انتخابات آتی، فضا توام با آرامش باشد. این پیش بینی​ها چه سنخیتی با توصیه ایشان دارد؟

همیشه اشخاصی مطالبی زاویه دار را مطرح می​کنند. آنها اگر با نظام زاویه نداشتند که مطالبی همچون «انتخابات آزاد و شفاف و قانونی» را مطرح نمی​کردند! این حرف​ها، حرف​های تازه​ای در این فصل است که از سوی دیگر تداعی کننده مواضع قبل آنها در سال ۸۷ و ۸۸ است که تمهید برای قصه دیگری بود. به طور مثال کمیته صیانت از آرا یا نظارت بین المللی را پیشنهاد می​دادند. الان هم به زبان دیگری همان حرف​ها را می​زنند. مگر تا کنون انتخابات غیر آزاد یا غیر شفاف داشته​ایم؟ که حالا این​ها می گویند انتخابات شفاف می​خواهند! مگر ما انتخابات غیرقانونی تا کنون داشته​ایم؟ این حرف​ها بودار است و تداعی کننده همان نیت​های سال ۸۸ می​تواند باشد.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.