عضو سابق سرویس اطلاعاتی فرانسه: مداخله خارجی در سوریه فیلمی هالیوودی با پایانی خوش نیست!

1-1057.jpg

در حالیکه کشورهای غربی به دنبال مداخله نظامی در سوریه هستند، جاسوس سابق فرانسوی به پایگاه خبری روسیه الیوم گفت که سوریه و همسایگان این کشور مجموعه‌‌ای از مذاهب مختلف و گروه‌های اجتماعی متفاوت هستند و همین امر می‌تواند درگیری‌های خونباری را در منطقه خاورمیانه رقم بزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، “کلود مونیکه”، یکی از اعضای سابق سرویس اطلاعاتی فرانسه و موسس مرکز امنیتی و اطلاعاتی اروپا در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری روسیه الیوم دیدگاه‌ خود را در خصوص اینکه چرا سناریوی غرب درباره لیبی نمی‌تواند برای بحران موجود درسوریه موثر واقع شود، اعلام کرده است.

مرکز امنیتی و اطلاعاتی اروپا یک اندیشکده مستقر در بروکسل بلژیک است که درخصوص مسایل مربوط به تروریسم و اوضاع امنیتی به بحث می‌پردازد.

وی در پاسخ به سئول پایگاه خبری روسیه الیوم درخصوص ادعای برخی از دولت‌ها در مورد دامن زده شدن به بحران در منطقه خاورمیانه از خارج گفت: مشکلات زیادی در خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد. فقر، مشکلات اجتماعی، فرهنگی و بیکاری از مشکلات اصلی در این منطقه محسوب می‌شوند. زمانی که بهار عربی در کشوری چون مصر رخ داد، هم باعث تعجب جهان عرب و هم کشورهای دیگر شد. مردم خشمگین تنها خواهان یک زندگی عادی بودند. بسیاری از انقلابیون در مصر افرادی تحصیل کرده بودند که اکثرشان توسط آمریکا حمایت و پشتیبانی می‌شدند.

این جاسوس سابق سرویس اطلاعات فرانسه در ادامه گفت: من مدت‌ها قبل از انتخابات مصر اعلام کرده بودم که تنها راه ممکن برای مصری‌‌ها این است که اخوان‌المسلمین به تشکیل دولت سیاسی بپردازد. بنابراین هر نوع گزینه دیگر غیر ممکن بود چرا که مصر کشوری فقیر است و درصد بیشماری از سکنه این کشور آفریقایی حتی سواد روزنامه خواندن هم ندارند. می‌توان نتیجه گرفت که این کشور می‌تواند مکانی برای حضور و قدرت گرفتن افراطیون باشد. چنین اوضاعی برای سوریه، مراکش و تونس نیز اتفاق می‌افتد، افراط گرایان بیش از دموکراسی خواهان می‌توانند اوضاع را به دست بگیرند.

کلود مونیکه در پاسخ به ایجاد طرح منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه که از جانب ترکیه و آمریکا عنوان شده، گفت: با وجود اینکه هیچ یک از رهبران غربی خواهان رفتن به سوریه نیستند اما نمی‌توانند نسبت به اوضاع موجود در این کشور هم بی‌تفاوت باشد. اوضاع کنونی در سوریه شبیه به یک “کابوس” است.

کاملا واضح به نظر می‌رسد که دولت کنونی این کشور نمی‌تواند پیروز باشد اما بازنده هم نخواهد بود. ناآرامی‌های موجود در سوریه به دلیل نبود دموکراسی است اما باز هم این امر موضوع اصلی بحث نیست. موضوع اصلی مشکل میان سنی‌ها و علویان است. علویان تنها ۱۰ درصد جمعیت سوریه را در بر می‌گیرند اما حدود سه دهه است که حکومت این کشور را در دست دارند؛ امری که سنی‌ها با آن مخالفند. جمعیت سنی‌ها ۷۵ درصد کل سکنه سوریه است. سوریه لوگرامبورگ یا سوئیس نیست. سوریه در خاورمیانه است، شکست علویان در به دست گیری قدرت که شاخه‌ای از شیعیان هستند، به معنای مرگ است و من مطمئن نیستم که دو میلیون علوی بخواهند بمیرند! علاوه بر این علویان از سوی جمعیت دو میلیونی مسیحیان سوریه نیز حمایت می‌شوند و در صورتیکه علویان شکست بخورند، مسیحیان نیز در سوریه با مشکل مواجه می‌شوند.

جاسوس سابق سرویس اطلاعات فرانسه در پاسخ به مداخله کامل نظامی علیه سوریه افزود: همگان بر این عقیده‌اند که اوضاع سوریه بسیار بدتر از لیبی است. جمعیت لیبی شش میلیون نفر است اما جمعیت سوریه ۱۷ تا ۲۰ میلیون نفر است. علاوه بر این موقعیت سوریه استراتژیک است چرا که با کشوری چون ایران و نیز اسرائیل هم منطقه است. اوضاعی که ما هم اکنون در سوریه با آن مواجه هستیم، همانند یک فیلم هالیوودی با پایانی خوش نیست. جنگ در خاورمیانه جنگی انتقام جویانه است. حتی پس از اتمام درگیری‌ها، شما با پیامدهای ناخوشایند آن مواجه خواهید بود. حضور القاعده در سوریه نیز قابل بررسی است، زمان جنگ عراق شبه نظامیان القاعده سوریه را به عنون یک جایگاه و محل امن برای انجام عملیات خود در اختیار داشتند. القاعده از آن زمان در سوریه حضور داشته است. این شبه نظامیان علاوه بر کشتن سربازان انگلیسی و آمریکایی شیعیان را نیز می‌کشتند. نوع عملیاتی که در حلب صورت می‌گیرد و بمب گذاری‌ها در دمشق پایتخت سوریه فعالیت‌های شبه نظامیان القاعده را تداعی می‌کنند. با این حال هنوز مشخص نشده که حقیقت چیست و قدرت حقیقی میانه‌روها و دموکرات‌ها در سوریه چیست. حتی هنوز قدرت حقیقی القاعده و نقش اصلی آن‌ها در سوریه مشخص نشده و هیچ کس در این باره چیزی نمی‌داند. حتی معلوم نیست که حل این مشکلات و بحران تا چه مدت طول می‌کشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.