عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با آریا:برای افزایش جمعیت باید ذائقه فرهنگی مردم تغییر کند

خبرگزاری آریا- سید امیر حسین قاضی زاده گفت: زمان تصویب قانون کنترل جمعیت، عوامل اجتماعی جای عوامل قانونی را گرفت و باعث کاهش جمعیت شد؛ در حال حاضر نیز اگر به دنبال افزایش جمعیت هستیم، باید بر روی ذائقه فرهنگی و اجتماعی افراد کار شود.

سید امیر حسین قاضی زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار زنان و خانواده آریا با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رشد جمعیت کشور سریع بود، اظهار داشت: به دنبال همین مسئله، نظام های بهداشتی رژیم سابق و دستگاه های بین المللی اعلام کرده بودند که میزان مرگ و میر و شاخص های بهداشتی و درمانی خوب نیست.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی به آنها پیشنهاد کرده بود که باید میزان باروری را محدود کنید تا میزان مرگ مادر و نوزاد کاهش پیدا کند بنابراین برنامه کنترل موالید قبل از انقلاب آغاز شده بود و شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر، شعاری برای قبل از انقلاب است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشور بعد از انقلاب با انفجار جمعیتی روبرو شد، خاطرنشان کرد: در اوایل دهه ۶۰ با انفجار جمعیت روبرو شدیم و با توجه به اینکه در حال جنگ بودیم و منابع طبیعی و اقتصادی کشور کم بود، باعث شد کارشناسان جمعیت برنامه ای را برای کنترل جمعیت مطرح کنند که در نهایت منجر به تصویب قانونی در ابتدای دهه ۷۰ شد.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: علت اصلی کاهش جمعیت سیاست گذاری های دولت نبود بلکه تغییری در ذائقه فرهنگی اجتماعی مردم ایجاد شد به طور مثال بانوان با سواد شدند و درخواست آنها برای حضور در اجتماع افزایش پیدا کرد و سن ازدواج افزایش یافت و از طرفی توقع برای تربیت فرزند و اهمیت سرنوشت او رشد پیدا کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر مسائل فوق، زندگی آپارتمانی بیشتر شد و در نتیجه فضا برای زندگی کوچکتر شد و مجموعه عوامل مذکور تمایل به داشتن فرزند را کاهش داد و می توان دید که هرچه خانواده ها به لحاظ فرهنگی و اجتماعی غنی تر شدند، تعداد فرزندانشان کاهش یافت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن بیان اینکه در آن دوره عوامل اجتماعی جای عوامل قانونی را گرفت و باعث کاهش جمعیت شد، گفت: در حال حاضر نیز اگر بخواهیم افزایش جمعیت داشته باشیم، باید سیاست های تشویقی جدیدی ایجاد شود به طوریکه سن ازدواج کاهش و سن باروری افزایش یابد و تسهیلاتی که به فرزندان برای رشد اجتماعی داده می شود، بیشتر شود.

قاضی زاده با اشاره به ایجاد فرصت های قانونی نظیر افزایش مرخصی زایمان برای بانوان اظهار داشت: باید نقش های متعدد بانوان را به رسمیت شناخت و برای آنها سهمی درست قائل شویم و در این زمان است که می توان گفت طبیعتا تسهیلاتی که برای یک خانم صاحب فرزند قائل می شوند بیش از یک دختر مجرد است و این مسئله باعث تمایل بانوان به افزایش فرزند می شود؛ در نتیجه باید برای بانوانی که صاحب فرزند هستند ساعات کاری محدودتری را در نظر گرفت و این دوره صرفا محدود به دوره شیرخوارگی نوزاد نمی شود بلکه باید تا سنین رشد نیز ادامه داشته باشد تا بتوانند رسیدگی قوی تر و جامع تری نسبت به فرزندش داشته باشد.

وی آسیب های پیری جمعیت را بیشتر در خصوص مسائل اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: مولفه اصلی برای رشد اقتصادی، نیروی انسانی است؛ بخشی از نیروی انسانی کار می کنند و بخشی دیگر مصرف می کنند و به طور معمول افراد تا سن ۱۸ سالگی و از سن ۶۰ سالگی مصرف کننده هستند.

قاضی زاده ادامه داد: طبیعتا وقتی نسبت جمعیت فعال به جمعیتی که فقط از خدمات اجتماعی بهره مند می شود، کمتر باشد، نمی توان حمایت مناسبی از فرزندان و جامعه کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: به دنبال پیری جمعیت علاوه بر مشکلات اقتصادی، دچار مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود به طور مثال نوع ذائقه جامعه تغییر پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: یک جامعه پویا و زنده، جامعه ای پرانرژی است و کمیسیون اجتماعی با توجه به دستورات مقام معظم رهبری سعی در بهبود شرایط جهت افزایش جمعیت دارد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.