عفونت‌های مکرر در دوران نوزادی با ابتلاء به بیماری سلیاک ارتباط دارد

۲۸م آذر ،

عفونت‌های مکرر در اوایل زندگی خطر ابتلا به بیماری سلیاک را افزایش می‌دهد.

به گزارش  گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛وب‌دا، به نقل از نشریه BMC‌ طب اطفال، نتایج یک تحقیق با بررسی سوابق پزشکی و درمانی کودکان مبتلا به بیماری سلیاک در مقایسه با کودکان مشابه بدون بیماری سلیاک نشان داده است که داشتن حداقل ۳ عفونت و یا بیشتر (گزارش شده توسط پدر و مادر) خطر ابتلا به این بیماری را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.
 
براساس این گزارش محققان افزودند: ورم معده و روده به خودی خود خطر ابتلا به این بیماری را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد. نتایج حاصل از این گزارش حاکیست: بالاترین خطر ابتلا برای کودکانی بود که به عفونت‌های گوناگونی قبل از ۶ ماهگی دچار شده بودند و خوردن مقادیر زیادی از گلوتن نسبت به مقادیر کوچک و متوسط آن و همچنین قطع شیرمادر قبل از معرفی گلوتن به رژیم غذایی نوزادان از عوامل خطر افزایش دهنده ابتلا به این بیماری بوده است.
 
به گفته محققان در حالی که مشخص نیست آیا خطر ابتلا به هردو یعنی عفونت‌ها و یا بیماری سلیاک با توجه به استعداد ژنتیکی افزایش یافته است یا نه اما نتایج این یافته‌ها اهمیت تغذیه با شیرمادر را در کاهش خطر ابتلا به بیماری سلیاک به ویژه برای یک نوزاد که مبتلا به عفونت‌های مکرر است، می‌رساند.
 
گفتنی است: بیماری سلیاک، نوعی بیماری آلرژیک گوارشی است که سبب آسیب به پرزهای روده کوچک و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود که اشخاص مبتلا، پروتئین گلوتن که در گندم، جو و موادی از این قبیل وجود دارد را نمی‌توانند تحمل کنند.
/ع۲

مطالب مرتبط :

همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران برگزار می گردد

ارسال نظر :


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.