عفونت‌های مزمن زنگ خطری برای ابتلا به سرطان رحم

پیشنهاد از طریق پیامک

فرح فرزانه در گفت وگو با فارس در مورد پاپیلومای ویروس انسانی (HPV) گفت: این ویروس حدود ۱۰۰ نوع دارد که ۳۰ تا ۴۰ نوع آن روی ناحیه تناسلی و مقعد تشکیل می شود و آن ناحیه را آلوده می کند. اگر ابتلا به آن طولانی مدت شود و درمان نشود ممکن است باعث ایجاد زگیل، التهاب و سرطان شود.

وی افرادی که چارچوب اخلاقی را رعایت نمی کنند و روابط جنسی خارج از عرف دارند را بیشتر در معرض خطر این ویروس دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: البته در تحقیقات دیده شده افرادی که تعداد زایمان های خیلی زیاد و غیرایمن داشته اند به خاطر ضرباتی که به دهانه رحم وارد می شود نیز در معرض خطر هستند.

فرزانه تصریح کرد: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به بیماری هوچکین، لنفوم مبتلا هستند یا پیوند کلیه داشته اندیا افرادی که مجبورند داروهای سرکوبگر ایمنی،ایمونو ساپلس بخورند و حتی افرادی که به HIV مبتلا هستند به دلیل سیستم ضعیف ایمنی بدن این ویروس به راحتی می تواند رشد کند و به سرطان تبدیل شد.

وی راهکار پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV را در دو مرحله مفید دانست و گفت: یکی پیشگیری اولیه است که معمولاً تزریق واکسن در سنین قبل از بلوغ جنسی است که می تواند بدن را نسبت به این ویروس ایمن کند، مرحله دوم پیشگیری ثانویه است که با یک آزمایش خون ساده یا پاپ اسمیر قبل از اینکه علائم بالینی بروز کند بیماری را شناسایی کنیم.

فرزانه به تاثیر تست های غربالگری و جلوگیری از سرطان رحم اشاره کرد و گفت: از سال ۱۹۵۰ در آمریکا زنان ملزم شدند که سالانه تست پاپ اسمیر بدهند و این کار سبب شد تا میزان شیوع سرطان رحم ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی تاکید کرد: در عین حال برای ۴ نوع از شایع ترین مدلهای ویروس HPV از مجموع ۱۰۰ نوع ویروس، واکسن وجود دارد که در کشور ما هم موجود است و مورد تائید وزارت بهداشت قرار گرفته است.

این متخصص زنان و زایمان بااشاره به اینکه این واکسن باید طی سه مرحله تزریق شود افزود: این واکسن اکنون در داروخانه ۱۳ آبان موجود است و هزینه ای حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد که در صورت صلاحدید پزشک متخصص تزریق آن امکانپذیر است.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر پزشکان متخصص زنان و زایمان با علائم این بیماری آشنا هستند گفت: معاینه دقیق، ملزم کردن بیمار به انجام تست پاپ اسمیر و سابقه بیماریهای فرد در شناخت سرطان دهانه رحم بسیار مهم است و آموزش هایی برای شناخت دقیق و علائم برای متخصص زنان در نظر گرفته شده است.

وی به بانوان هشدار داد: افرادی که زخم هایی در ناحیه تناسلی دارند و این زخم ها خوب نمی شوند، عفونت های مزمن دارند که به راحتی بهبود نمی یابد،لکه بینی و ترشحات عفونی پس از یائسگی زمینه ساز این مسئله است که ویروس HPV در بدن بنشیند و رشد پیدا کند.

فرزانه افزایش سطح آگاهی مردم را در پیشگیری از انواع بیماری ها به ویژه بیماری های مقاربتی بسیار مهم دانست.

گردآوری این مطالب توسط جستجوگر خبری پورتال روز نو roozeno.com

ارسال پیامک به پورتال روز نو


roozeno – روز نو ، پورتال جامع و خبری ایرانیان سراسر جهان » مقالات و تازه های پزشکی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.