عفو برخی محکومین امنیتی از سوی مقام معظم رهبری

اردیبهشت ۱۴۰۳

دادستان کل کشور در نشست خبری گفت: تعدادی از محکومین امنیتی دادگاه انقلاب مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز(دوشنبه) در پنجاه ‌و دومین نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

دادستان کل کشور در جمع اصحاب رسانه اظهارداشت: همایشی با رؤسای کل دادگستری جهت تبیین دستورالعملی که به منظور ساماندهی و کاهش مجرمین کیفری است، برگزار شد.  
 
وی ادامه داد: این دستورالعمل ۲۹ ماده دارد که ریاست قوه قضاییه در تیرماه آنرا ابلاغ کرده و برای دستگاه‌های مختلف قوه قضاییه از جمله دادستان کل کشور و معاونت قوه قضاییه تعیین وظیفه کرده است.  
 
سخنگوی قوه قضاییه افزود: طبق دستورالعمل ریاست قوه قضاییه قرار بر این است که مجازات‌های جایگزین زندان برای مجرمینی که حضور آنها در اجتماع مضر نیست با توجه به قانون تازه مجازات اسلامی در نظر گرفته شود.  
 
**عفو برخی از محکومین امنیتی از سوی مقام معظم رهبری

دادستان کل کشور تصریح کرد: طبق دستور‌العمل ساماندهی و کاهش مجرمین کیفری مجرمان کمتر بازداشت شده و هنگامی که قرار برای آنها صادر می‌شود، کفیل یا وثیقه برای آنها در نظر گرفته شود و تا آنجایی که ضرورت ندارد مجازات زندان برای مجرمین لحاظ نشود.  
 
حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌ اژه‌ای تصریح کرد: پیگیری دستورالعمل کاهش مجرمین کیفری به عهده دادستان کل کشور گذاشته شده است تا دقت لازم در اجرایی شدن این دستورالعمل در نظر گرفته شود.  
 
وی در ارتباط با عفو تعدادی از محکومین امنیتی دادگاه انقلاب اظهار داشت: تعدادی از محکومین امنیتی دادگاه انقلاب مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند.  
 
دادستان کل کشور ادامه داد: طبق بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی مجرمینی که محکوم شده‌اند، می‌توانند با پیشنهاد قوه قضاییه مشمول رأفت اسلامی و عفو قرار بگیرند که این عفو شامل بخشی از مجازات و یا کل مجازات خواهد بود.   
 
سخنگوی دستگاه قضا افزود:‌ در ماده ۱۷ آئین‌نامه عفو مشخص شده است که طی چه مناسبت‌هایی محکومین مشمول عفو می‌شوند به عنوان مثال عید غدیر، قربان، عید سعید فطر و ۲۲ بهمن از جمله این مناسبت‌ها است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در ماده ۶ آئین‌نامه عفو پیش‌بینی شده است که رئیس‌قوه قضاییه، دادستان قوه قضاییه، قاضی ناظر زندان، رئیس زندان،‌ خود محکوم‌علیه و خانواده و بستگان وی می‌توانند در خواست عفو کنند.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.