عفو بین الملل: گوانتانامو، ۱۱ سال رسوایی حقوق بشر

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای با انتقاد شدید از وضعیت زندانیان گوانتانامو اعلام نمود: پس از گذشت یازده سال، هنوز این رسوایی حقوق بشر پایان نیافته است.

به گزارش تفسیری واحد مرکزی خبر از وین، دفتر سازمان عفو بین الملل در اتریش در بیانیه ای نوشت : در ۱۱ ژانویه سال ۲۰۰۲میلادی اولین زندانیان به پایگاه نظامی آمریکا در گوانتانامو منتقل شدند  و اکنون پس از گذشت یازده سال هنوز این رسوایی حقوق بشری پایان نیافته است. 
در این بیانیه آمده است : علیرغم همه وعده ها و تلاش های «باراک اوباما» در خصوص بستن این زندان در سال ۲۰۱۰میلادی , تا به امروز همچنان ۱۵۰زندانی در این زندان محبوس می باشند.
در بخش دیگر از این بیانیه آمده است: در طول یازده سال قبل ۷۷۹زندانی در گوانتانامو محبوس بودند که اکثریت آنان بدون محاکمه در دادگاهی راهی این زندان شدند.  در بین این زندانیان ۱۲تن زیر سن ۱۸سال بودند.شش تن از این زندانیان در محکمه نظامی آمریکا با روش های ناعادلانه محکوم شده و با مجازات اعدام روبرو می باشند.
عفو بین الملل می نویسد:همچنین ۹تن از این زندانیان در دوران حبس خود در زندان گوانتانامو فوت نمودند که شش تن از  آنان دست به خودکشی زده بودند.
در ادامه این بیانیه آمده است: از سال ۲۰۰۲میلادی حدود ۶۰۰زندانی از گوانتانامو به دیگر کشورها منتقل شدند.
«هاینس پاتسلت» دبیرکل عفو بین الملل در اتریش می گوید : گوانتانامو ، یک سمبل برای شکست سیستماتیک دولت آمریکا است. دولت امریکا از اولین روزی که این زندانیان را در گوانتانامو محبوس نموده ,تعهدات حقوق بشری را زیر پا گذاشته است. دولت باراک اوباما , همان طرح جرج بوش رییس جمهوری پیشین آمریکا در خصوص جنگ علیه ترور را برعهده گرفته است و آن را همچنان ادامه می دهد.


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.