عقب‌نشینی انگلیس در ماجرای «جولیان آسانژ»

روابط انگلیس و اکوادور که در پی پناهندگی جولیان آسانژ، مؤسس سایت افشاگر ویکی لیکس به تیرگی گراییده بود، در حال بازگشت به شرایط عادی است. دولت انگلیس که در روزهای گذشته، تهدیدهای فراوانی را متوجه مصونیت دیپلماتیک سفارت اکوادور کرده بود، تهدیدات خود را پس گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، روابط انگلیس و اکوادور که در پی پناهندگی جولیان آسانژ، مؤسس سایت افشاگر ویکی لیکس به تیرگی گراییده بود، در حال بازگشت به شرایط عادی است. دولت انگلیس که در روزهای گذشته، تهدیدهای فراوانی را متوجه مصونیت دیپلماتیک سفارت اکوادور کرده بود، تهدیدات خود را پس گرفته است.

به گزارش «تابناک»، دولت اکوادور اعلام کرده که انگلیس از تهدید خود مبنی بر هجوم به سفارت این کشور در لندن به منظور بازداشت آسانژ، عقب‌نشینی کرده است.

«راشا تودی» می‌نویسد، بنا بر اعلام دولت اکوادور، این کشور تماسی از وزارت امور خارجه انگلیس دریافت کرده که گفته هیچ تهدیدی در زمینه ورود احتمالی نیروهای انگلیسی به سفارت وجود ندارد.

در همین بارهه، «رافائل کوریا»، رئیس‌ج‌مهور اکوادور در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته: «به نظر ما، این واقعه تأسف‌بار پایان یافته است؛ [البته] پس از یک اشتباه دیپلماتیک مهلک از سوی انگلیسی‌ها که در آن اعلام کرده بودند وارد سفارت خواهند شد».

با این حال، این تهدید که در صورت تصمیم آسانژ برای خروج از سفارت و رفتن به اکوادور، پلیس انگلیس وی را بازداشت کند، هنوز هست.

موضوع دادن پناهندگی سیاسی از سوی اکوادور به آسانژ، سبب تیره شدن روابط میان انگلیس و اکوادور شده بود، به ویژه که مقامات انگلیسی هشدار داده بودند، شاید برای دستگیری وی وارد سفارت اکوادور شوند.

اما عقب‌نشینی انگلیس از تهدیدات خود، یک روز پس از آن انجام می‌گیرد که همه اعضای «سازمان کشورهای آمریکایی»، به جز آمریکا و کانادا اعلام کردند در موضوع آسانژ، از اکوادور حمایت می‌کنند.

بر این اساس، مقامات ارشد ۳۵ دولت عضو این سازمان با تصویب قطعنامه‌ای، یکپارچگی خود با اکوادور را اعلام کردند؛ آن‌ها بر احترامشان به حاکمیت ملی کشور‌ها تأکید و استفاده از زور در حل منازعات را محکوم کردند.

این گزارش در ادامه آ‌ورده است، پیشتر، رئیس جمهور اکوادور به راشا تودی گفته بود: «از هنگامی که به آسانژ پناهنگی دادیم، وی تحت حمایت اکوادور است و ما برای اطمینان یافتن از اینکه محافظت از او به شکل مؤثری انجام می‌پذیرد، هر کاری انجام خواهیم داد.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد این موضع محکم کشورهای آمریکایی در مقابله با تهدیدات انگلیسی و نیز پافشاری دولت اکوادور بر حمایت از این افشاگر مشهور جهانی، موجبات عقب‌نشینی انگلیس را از موضع خود فراهم آورده است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.