عقب نشینی دولت از ادغام وزارت ارتباطات در وزارت راه در یک مناظره تلویزیونی

۲۴م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی معاون رئیس جمهور در امر قانون اساسی و محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس مهمانان مناظره مناظره تلویزیونی «دیروز امروز فردا» دربارهٔ تعامل دولت و مجلس بودند. {بخش اول این مناظره را اینجا بخوانید}.

در بخشی از این مناظره معاون رئیس جمهور به کنایه از تغییر قانون برنامه پنجم پس از یکسال از تدوین آن در امر ادغام وزارتخانه​ها سخن گفت و اظهار داشت: مجلس در امر قانون گذاری خود نباید در کار اجرایی دخالت کند. مجلس به طور مثال برای پنج سال ریل گذاری می​کند اما یکسال نشده، ریل را عوض می​کند! مثل همین موضوع ادغام وزارتخانه​ها!

عضو هیات رئیسه مجلس هم توضیح داد: بر اساس برنامه پنجم قرار بود ۲۲ وزارتخانه به ۱۷ عدد کاهش داده شود اما پس از آن وزارت ورزش هم با رای مجلس به مجموعه وزارتخانه​ها افزوده شد. برای همین از سوی مجلس اعلام کردیم که به جای ۱۷ وزارتخانه، تعداد وزارتخانه​ها ۱۸ عدد باشد. چون وزارت ورزش با رای مجلس ایجاد شده بود. اما دولت بی​توجهی کرد و به استناد اینکه باید وزارتخانه​ها ۱۷ عدد بشود، دست به ادغام اخیر زد.

محمدحسین فرهنگی در پاسخ به سوال مجری برنامه که از او می​پرسید، «به نظر شما اختلافات میان دولت و مجلس چگونه شکل می​گیرد؟»، گفت: من استارت {سرآغاز} اختلاف نظرها را در رفتار دولت می​دانم که تبعات بعدی آن در مجلس بوجود می​آید.

میرتاج​الدینی هم که به تعارضات میان دولت و مجلس اذعان داشت، در پاسخ به این سوال، ادامه داد: این اختلاف نظرها بیشتر در حوزه اجرا است که با الگویی کارآمد می​توان آن را رفع کرد. وی در پاسخ به اصرار مجری برنامه که خواستار پاسخی شفاف به سوالش بود، گفت: من تحلیل آقای فرهنگی را قبول ندارم. چون گاهی مجلس شتابزده عمل می​کند. به طور مثال در این مورد اخیر، هنوز دولت نظر خود دربارهٔ «ادغام» را اعلام نکرده بود و تنها وزیر راه و شهرسازی را سرپرست وزارت ارتباطات کرده بود. اما مجلس شتابزده یک طرح دو فوریتی را تصویب کرد!

وی با اشاره به اینکه در برنامه چهارم دولت موظف به کاهش یک وزارتخانه شده بود، ادامه داد: در برنامه پنجم این حکم سنگینتر شد و دولت ملزم به کاهش چهار وزارتخانه شد که سال قبل انجام شد. اما چون وزارت ورزش هم تاسیس شده بود، دولت باز هم خواست یک وزارتخانه را کم کند. در حال حاضر بخش​های عظیمی از وزارت ارتباطات واگذار شده و بخش​هایی که در اختیار دولت است، در حد یک وزارتخانه گسترده نیست و کارمندان آن کمتر از هزار نفر می باشند. البته من نمی گویم که حتما وزارت ارتباطات «ادغام» می​شود. چون دولت هنوز نظرش را نگفته است. شاید دولت بخواهد آن را به عنوان یک نهاد یا سازمان درآورد. وقتی هنوز دولت نظرش را نگفته، مجلس می​تواند در قالب یک کمیته مشترک، از دولت سوال کند. نه اینکه قانون برنامه را اصلاح کند!

میرتاج​الدینی در بخش دیگری از این مناظره گفت: دولت معتقد است که محدوده وزارت ارتباطات کوچک شده و می توان آن را در یک وزارتخانه دیگر ادغام کرد یا آن را تبدیل به یک سازمان نمود. اما در اصلاحیه اخیری که در مجلس در دست بررسی است، نمایندگان گفته​اند دولت برای ادغام باید از مجلس کسب نظر کند و هیچ وزیری هم سرپرست وزارتخانه دیگر نشود. این​ها دخالت در اجرا است! رئیس جمهور به استناد قانون برنامه می​تواند وزارتخانه​ها را ادغام کند و می​تواند هرکسی را که خواست سرپرست وزارتخانه​ای بکند. مجلس نمی​تواند در این امور دخالت کند.

فرهنگی هم به وی متذکر شد که بر اساس قانون برنامه پنجم برای ادغام وزارتخانه​ها رئیس جمهور باید از مجلس مصوبه گرفته و شرح وظایف وزارتخانه​ جدید را اعلام کند.

گفتنی است رئیس جمهور چندی پیش با اعلام سرپرستی علی نیکزاد بر وزارت ارتباطات، تقی​پور وزیر پیشین را برکنار کرده و او را به عنوان مشاور خود در دولت حفظ کرد. پس از آن نیکزاد اعلام کرد که دولت در پی ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و شهرسازی به منظور تشکیل وزارت زیربنایی است.{اینجا}

بخش بعدی این مناظره متعاقبا ارسال خواهد شد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.