علاﺋم بیماری آلزایمر در افراد متفاوت است

نشانه های بیماری آلزایمر در هر فردی با دیگری متفاوت است. با این حال علاﺋم مشترکی وجود دارد که به تشخیص آن کمک می کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا،  کارشناس ﻤﺴﺋول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان ایلام  ضمن بیان این مطلب گفت: از آنجا که بروز بیماری آلزایمر تدریجی است و با سرعت کمی رشد می کند در نتیجه بسیاری از خانواده ها اولین نشانه های بارز آلزایمر را با علاﺋم افزایش سن اشتباه می گیرند یا فکر می کنند به علت استرس و فشار زیاد کار دچار مشکل شده اند.
مرضیه آزادی در ادامه اظهار داشت: زمانی که فراموشی و اختلال در حافظه، مانند از یاد بردن اتفاقات تازه مشاهده می شود باید احتمال آن را داد که مشکلی بیش از افزایش سن تأثیر گذار بوده است در مجموع اختلال در حافظه کوتاه مدت از اولین نشانه های بروز آلزایمر است، برای نمونه فرد ممکن است به دفعات خاموش کردن اتو را فراموش کند یا مصرف داروها در زمان خود را به یاد نیاورد.
وی خاطر نشان ساخت: در ادامه فرایند بروز آلزایمر تغییر محسوس در شخصیت فرد قابل مشاهده است و وی کمتر خود جوش می شود و از تعاملات اجتماعی روزمره دوری می کند و دل مرده و بی تفاوت می شود. تغییر در رفتار و حالات مانند تندخویی، سردرگمی، اختلال در حافظه بلند مدت و پرخاشگری نیز به دنبال آن به وجود می آید. در چنین مواقعی با مراجعه به یک پزشک یا روان شناس و انجام آزمون های رفتاری شناختی و یا اسکن مغز، می توان از بروز بیماری اطمینان یافت.
این کارشناس ﻤﺴﺋول سلامت روان با اشاره به این مطلب که پزشکان توصیه می کنند در صورت بروز علا ﺋم زیر به پزشک مراجعه شود، تاکید کرد: فراموشی، دشواری در انجام کارهای معمولی، مشکلات زبانی و تکلم، آشفتگی زمانی و مکانی، ضعیف شدن قدرت تصمیم گیری، مشکل در فکر کردن، گم کردن لوازم و اشیاﺀ، تغییر در حالات و رفتار، تغییر شخصیت و ضعیف شدن قوه ابتکار می تواند زمینه های ایجاد آلزایمر در افراد باشد.
وی در خصوص نحوه جلوگیری و مقابله با آلزایمر ابراز داشت: بیشتر مطالعات نشان می دهد که فاکتورهایی چون رژیم غذایی، خطرات قلبی و عروقی، مصرف داروهای مختلف یا فعالیت های فکری و ذهنی بیش از دیگر عوامل می تواند در بروز و جلوگیری از آلزایمر مؤثر باشد.
آزادی در ادامه بیان داشت: رژیم غذایی شامل میوه، سبزیجات، نان، گندم، روغن زیتون و ماهی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.همچنین ویتامین های مختلفی مانند B12 و اسیدفولیک برای مقابله با آلزایمر توصیه شده اند.
وی یادآوری کرد: عوامل مؤثردر افزایش بیماری های قلبی عروقی مانند فشارخون بالا، سیگار، دیابت و کلسترول بالا خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد که به همین دلیل کنترل آنها توصیه شده است. همچنین فعالیت های فکری و ذهنی نظیر شطرنج، حل جدول، روابط اجتماعی روزانه و یادگیری زبان دوم بیش از مصرف داروها می تواند در مقابله با آلزایمر مؤثر باشد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.