علت خودکشی در استان‌های ایران

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،
ممتاز نیوز :مدیر مرکز توانبخشی قاصدک گفت: خودکشی در کشور تکانشی است و iبه صورت یک‌باره فرد تصمیم iبه این عمل می‌گیرد. می‌توان زمانی که میل iبه خودکشی پدید آمد با ایجاد محدودیت در دسترسی iبه ابزار خودکشی در عملی شدن این تصمیم نقش بسزایی داشت.

iبه گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از جام جم ؛ حسین جعفری با توجه iبه علل خودکشی در استان‌های مختلف ایران هر استانی را حاوی شیوه های خاص خودکشی عنوان نمود.

حلق آویزی و سلاح گرم شیوه خودکشی

وی یکی از شیوه های خودکشی را در کشور حلق آویزی و کاربرد سلاح گرم عنوان نموده و افزود: حلق آویزی در استان‌ های آذربایجان شرقی، غربی، استان مرکزی و همدان بسیار شایع است و استفاده از سلاح گرم در اقدام iبه خودکشی بیشتر در استان آذربایجان غربی، کهگیلویه وبویراحمد و نمودستان بسیار رایج است.

خودسوزی و سقوط از بلندی

جعفری با اشاره آمار مربوط iبه دو پدیده خودسوزی و سقوط از بلندی بعنوان دو شیوه خودکشی، افزود: خودسوزی در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ایلام بیش از دیگر استان‌ها رایج است و بیشترین فراوانی مربوط iبه شیوه سقوط از بلندی نیز در استان تهران، اصفهان و سمنان گزارش تفسیری شده است.

جغرافیای محل زندگی و خودکشی سبب و معلولی بی پایان

مدیر مرکز توانبخشی قاصدک با تاکید بر رابطه انتخاب انواع روش خودکشی و جغرافیای محل زندگی اظهارداشت: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته شهرهایی که همواره iبه ساخت انواع ساختمان ‌ها از کوتاه تا بلند افتخار ‌می‌کنند، در حقیقت ذهنیت اشخاصی که قصد خودکشی در این منطقه دارند را iبه سوی رایج‌ترین روش‌ها می‎بردو یا در جغرافیایی که منطقه‌های مرزی برای ورود سلاح قرار دارد، اشخاص روش استفاده از سلاح‌های گرم را برای خود انتخاب می‌کنند.

افزایش آمار قربانیان با دسترسی iبه ابزار خودکشی

وی در دسترس بودن ابراز خودکشی را در اقدام iبه انجام آن بسیار موثر دانست و افزود: در استان‌ها با توجه iبه اینکه کدام یک از ابزار خودکشی بیشتر در دسترس اشخاص قرار دارد، نوعی از شیوه‌های خودکشی در آن‌ها رایج‌تر است.

جعفری با توجه iبه استفاده از قرص برنج در مناطق شمالی کشور و شیوع مسمومیت و خودکشی در این مناطق افزود: iبه سبب کشت برنج در مناطق شمال کشور دسترسی iبه قرص برنج برای اشخاص بسیار آسان است.بر این اساس در مناطق مازندران، گیلان و گلستان استفاده و مسمومیت با این قرص بسیار شایع است.

به گفته وی، در استان‌های قزوین، اردبیل و قم مسمومیت دارویی بیشترین سبب اقدام iبه خودکشی است.

مدیر مرکز توانبخشی قاصدک با اشاره iبه اینکه عمده خودکشی‌ها در کشور تکانشی و با تصمیم یکباره فرد صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در ایران تنها روش مقابله با خودکشی کاهش افسردگی نمی باش و با توجه iبه اینکه عمده این رفتار‌ها iبه صورت تکانشی است می‌توان زمانی که میل iبه خود کشی پدید آمد امکان دسترسی iبه ابزاری که می‌تواند این تصمیم را عملی کند کاهش داد.

جعفری خاطرنشان نمود: در بسیاری از کشور‌های دنیا ابزار خودکشی را از دسترس اشخاص محدود می‌نمایند و iبه راحتی در اختیار اشخاص قرار نمی‌دهند iبه طوری‌که حتی سموم نباتی را iبه راحتی در اختیار کشاورزان نمی‌گذارند  بر این اساس عدم دسترسی iبه ابزار خودکشی می‌تواند در کاهش عملی شده این تصمیم بسیار موثر باشد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.