علت مخالفت فرانسه با امضای توافقنامه هسته‌ای ژنو چه بود؟

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

واشنگتن‌تایمز نوشت: تحلیل‌گران سیاسی معتقدند شاید مخالفت فرانسه با امضای توافقنامه هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران به دلیل تلاش پاریس برای تقویت و محکم کردن جایگاه خود در نزد متحدان خاورمیانه نظیر اسرائیل و عربستان بوده است.

روزنامه واشنگتن‌تایمز نوشت: هرچند فرانسه با پیش‌نویس توافقنامه هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران مخالفت کرد و این سئوال را به وجود آورد که آیا مخالفت فرانسه با توافقنامه منجر به تیرگی روابط ایران و فرانسه خواهد شد یا خیر، اما اقدام فرانسه را می‌توان این طور در نظر گرفت که فرانسه با مخالفت خود قصد داشته است جایگاه خود را با متحدان خاورمیانه‌اش محکم‌تر کند.

این روزنامه نوشت: هرچند به نظر می‌رسید گروه ۱+۵ متشکل از فرانسه، روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و آلمان در حال رسیدن به یک توافقنامه دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران می باشند، اما در واقع هنوز مشخص نیست که در اجلاس ژنو در اواخر هفته قبل چه رخ داد.
سه روز مذاکرات سخت و فشرده بین دیپلمات‌های ارشد ایران و گروه ۱+۵ بدون کسب نتیجه‌ای پایان یافت و ادامه مذاکرات به بیستم نوامبر آینده در ژنو موکول شد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد که ایران شرایط و مفاد توافقنامه را نپذیرفت و مذاکرات بدون نتیجه پایان یافت.

علیرغم آنکه در یکی دو روز قبل سئوالات و بحث های بی‌شماری دربارهٔ تاثیر مخالفت فرانسه با توافقنامه هسته‌ای بر روی روابط با ایران مطرح شده است اما برخی از کشورهای جهان از موضوع فرانسه در قبال ایران حمایت کرده‌اند.

برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که تئوری فرانسه برای مخالفت کردن با توافقنامه هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران جنبه‌های مختلفی داشته است. یکی از آنها بالا بردن امنیت جایگاه فرانسه در منطقه است.

فرانسه تاکنون انرژی و زمان زیادی را برای تقویت روابط با اسرائیل و دولت‌های عرب منطقه به ویژه عربستان صرف کرده است. اجلاس ژنو فرصت خوبی برای فرانسه بود تا بتواند نفوذ خود را در پایتخت‌های کشورهای عرب منطقه و همچنین بیت‌المقدس افزایش دهد.

جوشی یکی از تحلیلگران و متخصصان امور خاورمیانه در موسسه خدمات سلطنتی لندن می گوید: تقویت روابط با اسرائیل یکی از اولویت‌های سیاست خارجی فرانسه است به ویژه آنکه رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد به زودی به سرزمینهای اشغالی سفر کند.  

فرانسه در بحران‌های مختلف جهانی نظیر لیبی، مالی، سوریه و اکنون نیز ایران بعنوان یکی از بازوهای سیاسی آمریکا بشمار می‌رود و  یکی از متحدان اصلی اسرائیل در اروپا است و بعد از آمریکا بطور قطع از دوستان نزدیک اسرائیل در جهان بحساب می‌آید.

یکی دیگر از انگیزه‌های فرانسه در مخالفت با امضای پیش‌‌نویس توافقنامه هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران می‌توان عامل عربستان را نام برد.

نگرانی بسیار شدید مقامات دولت عربستان از توافق هسته‌ای ایران و غرب و همچنین وجود میلیاردها دلار قرارداد همکاری تجاری بین شرکت‌های فرانسوی و عربستانی می‌تواند از دیگر عواملی باشد که فرانسه را به مخالفت با توافقنامه هسته‌ای سوق داده است. شاید موافقت فرانسه با توافقنامه هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ آینده تجاری فرانسه با عربستان را به خطر می‌انداخت.

گزارش‌ها در اکتبر قبل حاکی از آن است که فرانسه یک قرارداد با عربستان دربارهٔ مدرنیزه کردن ۶ کشتی جنگی عربستان و همچنین نفتکش‌های این کشور به امضاء رسانده است. 

برخی دیگر از تحلیلگران سیاسی معتقدند که وزیر امور خارجه فرانسه با انتشار یافتن خبری مربوط به شکست مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران پس از سه روز مذاکرات سخت و نفس‌گیر آن حالت آرام و متشخصانه خود را از بین برد و نشان داد که فرانسه می‌تواند در موضوعات مختلف جهانی متفاوت‌تر از ظاهرش باشد.

موضع فرانسه در اجلاس ژنو شاید تلاشی برای نشان دادن قدرت فرانسه به جهان در صحنه جهانی بود و یا اینکه تلاشی برای ترمیم تحقیر شدن فرانسه در موضوع بحران سوریه بود.

اولاند رئیس جمهور فرانسه که کشورش را آماده کرده بود تا به سوریه حمله کند، پس از جا زدن اوباما رئیس جمهور آمریکا از حمله به سوریه، شدیدا” در داخل تحقیر شد.

همین گزارش حاکی است مخالفت فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با پیش‌نویس توافقنامه هسته‌ای گروه ۱+۵ و ایران در حالی رخ داد که پاریس مدعی شده که اطلاعات کامل و گسترده‌ای از برنامه‌های هسته‌ای ایران دارد.

تی یری کوویل یکی از تحلیلگران مسائل ایران در موسسه روابط استراتژیک و بین‌الملل پاریس می‌گوید – روابط ایران و فرانسه دستخوش فراز و نشیب‌هایی بوده است . جانبداری فرانسه از صدام رئیس‌جمهور رژیم سابق عراق در جنگ میان ایران و عراق سبب شد تا سطح روابط ایران و فرانسه به پایین‌ترین میزان برسد.

پس از پایان جنگ ایران و عراق روابط پاریس و تهران رفته رفته بهبود یافت تا اینکه سارکوزی رئیس‌جمهور متمایل به راست به قدرت رسید و در کنار بوش رئیس جمهور آمریکا علیه ایران حرکت کرد.

کوویل می گوید: تعجب آور است که اولاند رئیس جمهور فرانسه از حزب سوسیالیست همان مسیر و خطی را دربارهٔ ایران دنبال می‌کند که سلف خود یعنی سارکوزی  دنبال می‌کرده است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.