مهاجرت پرستاران ایرانی + بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران

ماجرا از این قرار است که با توجه به کارآمدی و تبحر پرستاران ایرانی، بهترین کشور های دنیا به دنبال جذب مهاجرت پرستاران ایرانی هستند.

متوسط حقوق یک پرستار در کشور در بهترین حالت حدود ۶ میلیون تومان یعنی معادل ۳۰۰ دلار است، اما همین میزان در کشورهای پیشرفته حدود ۴۰۰۰ دلار است و همین حقوق کم سبب اشتغال در خارج از کشور، ترک شغل، تغییر شغل و در نهایت خانه نشینی پرستاران می شود.

در مراکز بیمارستان ما به دلیل کمبود نیروی پرستار به ازای هر ۱۲ تا ۱۵ تخت بیمارستانی یک پرستار مشغول به کار است، در حالی که در کشوری مانند آمریکا یک پرستار تنها مسوول چهار تخت است و در شیفت کاری‌اش مسوولیت بیشتر از چهار بیمار را ندارد و چطور این نماینده مجلس تعداد پرستاران را زیاد می داند؟

علاوه بر مقایسه هایی که درباره میزان درآمد و فشار کار پرستاران ایرانی و خارجی مورد بحث است، اجرا نشدن قوانینی که به نفع پرستاران در مجلس به تصویب رسیده نیز از مباحث قابل چالش مطالبات این گروه محسوب می شود.


طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری با بیش از ۴۰۰ نوع خدمت انجام شده و حدود چهار سال پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. علاوه بر این، قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت نیز فروردین ۸۸ به تصویب رسید و در پی آن دولت آیین نامه اجرایی این قانون را با پیگیری های وزارت بهداشت تصویب کرد. مطابق این قانون قرار شد با استخدام نیروی جدید، ساعت کاری پرستاران کاهش یابد، اما این قانون نیز مشمول گذشت زمان شده است.

بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران


از بین کشورهایی که پرستاران ایرانی را جذب می کنند کانادا با ۴۷ درصد و امارات متحده عربی با ۳۳ درصد بیشترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داده اند. استرالیا، آمریکا و انگلیس به ترتیب از بهترین کشورهایی هستند که شرایط خوبی را برای مهاجرت پرستاران ایرانی فراهم کرده اند و پرستاران مایل هستند برای کار به این کشورها مهاجرت کنند.

آماری از مهاجرت وجود ندارد


هر چند همه شواهد از افزایش مهاجرت پرستاران حکایت دارد و بنا به آمار بدست آمده ۲۰۰۰ نفر فقط در سال ۹۸ از ایران خارج شده‌اند، اما هیچ عدد و رقمی از این مهاجرت‌ها موجود نیست.

دبیرکل خانه پرستار نیز نبود آمار در این خصوص را تایید می‌کند و می‌گوید: آماری نداریم اما از آنجا که اغلب پرستاران شخصا برای رفتن اقدام می‌کنند، عدد و رقم واقعی

مهاجرت براحتی به دست نمی‌آید

مسیرهای مهاجرت پرستاران تنها به مراکز کاریابی ختم نمی‌شود و به جرات می‌توان گفت ۷۰ درصد پرستاران شخصا برای رفتن اقدام می‌کنند.

اغلب کشورهای متقاضی کار پرستاران ایرانی دارای سایت‌های مشخصی هستند که پرستاران با مراجعه به این سایت‌ها و پر کردن فرم‌های موردنظر می‌توانند برای مهاجرت اقدام کنند و لزوما نیازی به استفاده از موسسات کاریابی نیست.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.