“علف‌های هرز” مهم‌ترین عامل محدودکننده تولید

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک کارشناس اقتصادی گفت: علف‌های هرز مهم‌ترین عامل محدودکننده‌ تولید بوده که کنترل آن یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌ها در کشاورزی امروز است.

داوود یارمحمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: علف‌های هرز مهم‌ترین عامل محدودکننده تولید بود که کنترل آن یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌ها در کشاورزی است.

وی گفت: گسترش این آفت در سطح زمینی با توجه به نوع گونه‌های علف‌های هرز، تراکم گیاهی زمین کشاورزی، حاصلخیزی خاک و رقم گونه‌های گیاهی متفاوت است.

یارمحمدی همچنین با اشاره به اثرات سوء علف‌های هرز تصریح کرد: کاهش حجم تولید، کاهش ارزش محصول، افزایش هزینه‌‌های تولید، پناهگاهی برای بیماری‌ها و آفات و هدر رفتن آب از جمله اثرات سوء این آفت در زمین‌های کشاورزی است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کنترل علف‌های هرز علاوه بر استفاده از آفت‌کش‌ها نیازمند روش‌های نوین است ادامه داد: توسعه کشاورزی مکانیزه سهم بسزایی در کنترل علف‌های هرز دارد و با اتکا به تناوب کشت زراعی و سیستم مدیریت نوین می‌توان از ورود این علف‌ها به زمین کشاورزی جلوگیری کرد.

یارمحمدی تأکید کرد: کنترل علف‌های هرز نیازمند مدیریت تلفیقی است تا با کمک کشاورز و مسئولان محلی بتوان از آسیب‌ این علف‌ها به ویژه به محصولات استراتژیک همچون گندم و کلزا جلوگیری کرد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: تجارب محلی، وجود نیروی انسانی ماهر و استفاده از بذر استاندارد باید در دستور کار مدیران بخش کشاورزی باشد تا با اتکا به آن خسارات ناشی از علف‌های هرز کاهش یابد.

وی در پایان گفت: کشاورزی یکی از پتانسیل‌های نهفته توسعه پایدار در ایران است که نباید زیربنای آن با مواردی همچون عدم کنترل علف‌های هرز آسیب ببیند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.