علل اصلی سرطان دستگاه گوارش، میکروب های روده است

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در حال حاضر سرطان معده از شایع ترین سرطان ها در کشور به شمار می رود، گفت: میکروب های روده از علل عمده سرطان دستگاه گوارش است.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(دانا خبر)،دکتر اکرم شمس امروز سه شنبه به مناسبت هفته سلامت گوارش در بیمارستان شریعتی در جمع خبرنگاران افزود: در استان های شمالی کشور به دلیل شرایط محیطی، نوع تغذیه و همچنین مسایل ژنتیکی، ابتلا به سرطان معده افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت : بررسی و مطالعات نشان داده است که وجود میکروب ها در بدن انسان به همراه استرس، نوع تعذیه و عوامل محیطی نقش بسیار موثری در ابتلا به سرطان دستگاه گوارش دارد.

به گفته شمس در کشورهای پیشرفته با اجرای برنامه های جامع سرطان کنترل شده است .

این فوق تخصص گوارش و کبد به سیگار به عنوان مهمترین عامل سرطان اشاره کرد و گفت : رژیم غذایی صحیح و تغذیه مناسب می تواند در کاهش و کنترل سرطان نقش بسزایی را ایفا نماید.

وی افزود :در حال حاضر ارتباط بین سرطان معده و میکروب های دهان مشخص شده است به صورتی که این میکروب مواد غذایی حاوی نیترات را به مواد سرطان زا تبدیل می کند.

شمس با بیان اینکه میان میکروب های موجود در بدن انسان و ابتلا به بیماری ها و انواع سرطان رابطه وجود دارد گفت : ارتباط بین میکروب هادر روده بزرگ و سرطان ها ثابت شده است .

وی یادآور شد: میکروب ها می توانند برای بدن مفید و مضر باشند و حتی در کنترل برخی از بیماری موثر هستند.

در این نشست دکتر سید محمد مهدی میر ناصری دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش نیز توصیه کرد :مردم ماست را همراه غذا مصرف نکنند . ماست به عنوان دسر بر سر سفره گنجانده شده و باید نیم ساعت قبل از غذا و بعد از غذا مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: مصرف ماست به همراه غذا در فرهنگ ایرانی ها جا افتاده است . وجود کلسیم در ماست باعث می شود که آهن غذا به خوبی جذب بدن نشود.

میرناصری ادامه داد: همچنین کم خونی در کودکان زیر ۲ سال زیاد مشاهده شده است و ضروری است که خانواده ها به نوع تغذیه خانواده ها توجه ویژه ای داشته باشند.

میر ناصری همچنین به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در ایران اشاره کرد و گفت: مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک سبب کشته شدن میکروب های مفید روده شده و اکنون شاهد افزایش ابتلا به اسهال در میان مردم هستیم.

وی به هفته سلامت گوارش اشاره کرد و گفت : از اول تا هشتم خردادماه در سراسر کشور برنامه های هفته سلامت گوارش در شهرهای تهران ، مشهد ، قم ، مشهد ، تبریز ، ساری ؛ گرگان ،کرمان و اهواز اجرا می شود .

به گفته وی در دهها بیمارستان سراسر کشور بر نامه های آموزشی و میزگردهایی برای اطلاع رسانی برگزار خواهد شد .

میرناصری ادامه داد: همچنین سخنرانی های علمی برای پزشکان و ارایه آخرین یافته های پزشکی برای پیشگیری و درمان ، تهیه بروشورهای علمی برای پزشکان ، تهیه بروشورهای اطلاع رسانی برای مردم جهت آگاهی از بیماری مختلف دستگاه گوارش از برنامه های هفته سلامت در کشور است .


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.