علم یکی از ارکان موثر در بحث صلح و توسعه پایدار

۲۳ آبان ،

صلح و توسعه پایدار یک نوع شیوه زیستن است که همه اشخاص از بدو تولد با این تفکر زندگی می‌کنند.

به گزارش تفسیری خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ نیلوفر صادقی، مسئول بخش علوم در دفتر منطقه ای یونسکو در تهران عصر دیروز طی سخنرانی به مناسبت روز جهانی علم در کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: کمیسیون ملی یونسکو دستاورد های ایران را به خوبی در عرصه بین المللی ایجاد می‌کند.

امروز دهمین سالگرد از ایجاد این روز می گذرد و ۲۰ سال از اولین اجلاس در برزیل، بنا بر این امسال در مقر اصلی یونسکو نمایشگاهی در زمینه انرژی پاک محیط زیست برگزار شد.

وی افزود: توسعه پایدار هدف نیست یک پروسه پویا است و اگر به توسعه پایدار برسیم کار فرا بخشی صورت گرفته که لازمه ی آن رسیدن به توسعه پایدار همکار است و تنها با گفتمان علم محور می‌توانیم به توسعه پایدار راه پیدا کنیم.

جعفر توفیقی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: صلح و توسعه پایدار یک نوع شیوه زیستن است که همه اشخاص از بدو تولد با این تفکر زندگی می‌کنند.

وی افزود: علم یکی از ارکان موثر در بحث صلح و توسعه پایدار است که در این میان پای اقتصاد هم به میان می‌آید اقتصادی که عدالت محور است.

توفیقی تصریح کرد: علم در بحث توسعه پایدار نیازمند تکنولوژی سبز، تعهد و مسئولیت و عدالت اجتماعی است.

بنابر این عدالت اجتماعی وقتی تحقق می‌یابد که انسان ها در ایجاد فرصت توانمند باشند، بنابر این از دید ما نهاد علم توانمند سازی است و وقتی استعداد های انسانی شکوفا شود این ظرفیت ها فرصت رقابتی دارد.

وی اظهار داشت: انسان ها با توانمند سازی و ظرفیت سازی فرصت حرکت کردن را دارند چنانچه برای ورود به بحث عدالت اجتماعی باید شعار آموزش عالی را برای همه انسان ها آموزش داد و مهمترین کار دولت آموزش است و در غیر این صورت عدالت اجتماعی محقق نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: علم به تنهایی مسئول صلح پایدار نیست بلکه در کنار آن باید به نظام های اقتصادی و سیاسی نیز بپردازیم./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.