علوم انسانی اسلامی در تقابل با علوم انسانی نیست

سه شنبه ۱۹ اردیبهشت – ۰۴:۰۱:۱۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

عضو هئیت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: علوم انسانی اسلامی در تقابل با علوم انسانی نیست.
به گزارش آریا به نقل از ستاد خبری نخستین  کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی،  محمد فنایی اشکوری علوم انسانی را همسو با مبانی اسلامی خواند و گفت: این علوم با آموزه های دینی ناسازگاری ندارد و مبتنی بر مبانی اسلامی استخراج می شود.
وی با تاکید بر اینکه سازگاری علوم انسانی اسلامی با مبانی اسلامی از شاخص های اسلامیت این علوم است٬افزود: هیچگاه دو علم در مقابل یکدیگر قرار نمی گیرد. علوم انسانی فعلی برگفته از اندیشه های فلسفی و باورهای غربی است که برای تولید علوم اسلامی بخش هایی از علوم انسانی فعلی باید مطابق با اندیشه ها و مبانی اسلامی تغییر یابد.
عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه تولید علوم انسانی اسلامی به معنی نفی علوم انسانی فعلی نیست، اظهار کرد: این دو علم در برخی موارد با هم اشتراکاتی دارند، دین مبین اسلام سرشار از اندیشه هاست که با استفاده از آن می توان علوم انسانی فعلی را غنی کرد.
وی یادآور شد: علوم انسانی موجود سرتاپا خطا و اشتباه نیست. بسیاری از مباحث در علوم انسانی می تواند با مبانی اسلامی قابل قبول باشد. در این میان مواردی هم وجود دارد که سازگار نیست، زیرا همه علوم انسانی تجربی نیست و عناصر غیر تجربی هم در آن دخالت دارد.
فنایی اشکوری با اشاره به موانع ترویج علوم انسانی اسلامی خاطر نشان کرد: عده ای به اسلامی سازی علوم انسانی معتقد نیستند. عده ای دیگر هم نیاز به اسلامی سازی علوم را احساس نمی کنند. در واقع این افراد اسلام را امری خصوصی می پندارند.
عضو هیئت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: متخصصان در این عرصه تصویر روشن و  درستی  از اسلامی  سازی  علوم  ندارند و  نیروی  کار آمد  نیز در  این  مبحث  به  حد کافی تربیت نشده است.
وی  ادامه داد: یکی از علت های عقب ماندگی تمدن اسلامی کنار گذاشتن مطالعه تجربی است. این در حالی است که مطالعه تجربی از روش های تایید شده اسلام است. بنابر این سرمایه گذاری در این بخش قابل اهمیت است.
فنایی اشکوری خاطر نشان کرد: باید دقت داشت که اگر با معرفت شناسی انسانی وارد شناخت انسان شویم٬ خواهیم دید انسان پدیده پیچیده ای است که نمی توان همه ابعادش را از راه تجربه به دست آورد و نیازمند علوم انسانی است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه اسلامی سازی علوم انسانی کاری دشوار و دیربازده است٬ بیان کرد: در حال حاضر با توجه به نیازهای جامعه بسترهایی برای تحقق این علم ایجاد شده است. در این میان مدیریت مناسب به منظور هدایت کار و رسیدن به هدف مهمترین اصل است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۸۱۶۰۱۱۷۳۲۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.