علی لاریجانی: صنعت را باید با آمپول تقویتی سر پا نگه داریم/دولت نیروی انسانی خود را اضافه نکند

۱۸فروردین۱۳،

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با معاونین پارلمانی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی گفت: از دستگاه‌های دولتی می‌خواهیم که با یک استراتژی روشن در تنظیم بودجه ۹۲ مجلس را یاری کنند و اگر بین دولت و مجلس توافقاتی صورت بگیرد لایحه بودجه را می‌توان سریعتر و متناسب با مقتضیات کشور تنظیم کرد.

اهم سخنان رئیس مجلس در ادامه به نقل از فارس می‌آید:

  • بودجه باید واقعی باشد و اگر بودجه‌ای که می‌نویسیم در مقام اجرا ۴۰ درصد انحراف باشد فایده ای در نگارش بودجه نیست. انحراف بیش از ۱۰ درصد، بودجه را از خاصیت می‌اندازد و این یک بی‌انضباطی است و توقعات و سرگیجه‌‌ای را در کشور ایجاد می کند.
  • کل درآمد کشور ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است. درآمد ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی واقعی نیست.
  • اگر بودجه عمرانی مانند سال ۹۱ بسیار کم باشد اقتصاد را دچار رکود بیشتر می‌کند و در شرایط کنونی عقل اقتصادی می‌گوید اقتصاد کشور باید از رکود خارج شود.
  • سهم بخش خصوصی در بودجه عمرانی باید افزایش پیدا کند. اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی داریم باید آن را به بخش خصوصی بدهیم تا با حمایت از این بخش پروژه های عمرانی بیشتری را اجرا کنیم.
  • واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی با اصل ۴۴ هم سازگار است. از این رو بهتر است به جای اینکه پروژه ای را با هزینه و زمان بالا اجرا کرده و به بخش خصوصی واگذار کنیم، از همان ابتدا بخش خصوصی را در اجرا سهیم کنیم و نقدینگی حیران را به این سمت ببریم.
  • هزینه های جاری بودجه را اضافه نکنیم. وابستگی بودجه به نفت رقم بالایی است و راه عقلایی این است که بودجه جاری کشور را کاهش دهیم و اگر می‌‌خواهیم که اقتصاد روی پای خود بایستد باید این رویکرد را اصلاح کنیم.
  • از دولت {می‌خواهم} که به نیروی انسانی خود اضافه نکند مگر در شرایط ضروری.
  • واردات کالاهای اساسی به صورت مداوم از خارج فشارها را بیشتر می کند از این رو برای تغییر معادلات بین المللی باید اقتصاد را روی پای خود نگه داشت.
  • (با اشاره به چالش کمیاب شدن بعضی داروهای تولید داخل) باید با صنعت مدارا کرد و حتماً سهم تسهیلات بانکی به این بخش باید افزایش یابد. مشکل سرمایه در گردش بخش صنعت را باید حل کرد تا اشتغال آنها پایدار بماند. در لایحه بودجه از تسهیلات بانکی سهمی برای بخش صنعت در نظر گرفته شود تا بانک ها عدول نکنند چرا که بانک ها بیشتر علاقمندند سرمایه شان را به بخش تجارت ببرند چرا که بازگشت سرمایه اش زودتر است.

    ۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.