علی معلم درباره پیشنهاد تحریم اسکار از طرف حوزه از سوی شمقدری: این یک پیشنهاد است و دستور نیست + واکنش دو مقام سینمایی دیگر در ادامه: «فیلم موهن ربطی به هالیوود ندارد»

کافه سینما- پس از انتخاب یه حبه قند برای معرفی از سوی ایران به آکادمی اسکار، جواد شمقدری به تهیه کننده فیلم، حوزه هنری گفت که با توجه به تولید فیلم موهن، اسکار را تحریم کنند. این گفته واکنش‌هایی را از سوی علی معلم به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب و دو مقام سینمایی در پی داشت.

moalem

علی معلم در پی اعلام رییس سازمان سینمایی مبنی بر تحریم اسکار، اظهار کرد: نظری که آقای شمقدری داده‌اند با توجه به متن نامه‌شان یک پیشنهاد است و دستور نیست، ضمن اینکه ایشان انتخاب «یک حبه قند» را تبریک گفته‌اند.

وی افزود: بحثی که ایشان مطرح کردند در جلسات انتخاب فیلم هم مطرح شد اما تعبیر ما این بود فیلم ساخته شده یک کار جعلی و خارج از حوزه سینما است مانند اینکه بچه‌ای در گوشه‌ای از دنیا کاری بسازد و آن را بزرگ کند که این ربطی به صنعت سینمای آمریکا ندارد.

معلم مخلوط کردن این دو موضوع با هم را بی‌معنا دانست و گفت: می‌توان طی نامه‌ی جداگانه‌ای پیشنهاد داد که صنعت سینمای آمریکا موضع‌گیری کند، کاری که بعضی از فیلمسازان این کشور انجام دادند.

عضو هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای شرکت در اسکار، جا خالی دادن را کار نادرستی دانست و تاکید کرد: سال‌های گذشته هم صحبت‌هایی مبنی بر تحریم بعضی از جشنواره‌ها مطرح بوده است که با هوشمندی خود مسئولین منتفی شده به هرحال نباید صحنه مسابقه‌ای را ترک کرد چون این موضوع بیشتر باعث خوشحالی‌شان می‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های امیر اسفندیاری پس از معرفی «یه حبه قند» اظهار کرد: ایشان کامل توضیح داده‌اند که باید آن مقوله را از صنعت سینمای آمریکا جدا بدانیم و عدم معرفی فیلم در این هیات، مورد نظر نبوده و اصرار بود حتما باید نماینده سینمای ایران معرفی شود.

معلم همچنین با اشاره به انتخاب «یه حبه قند» گفت: انتخاب یک فیلم براساس ظرفیت‌ها و امکانات یک فیلم است که از نظر هیات «یه حبه قند» حائز شرایط بهتری نسبت به فیلم‌های دیگر بود و خروجی صورت گرفته بر اساس نظریه کارشناسی است.

وی ادامه داد: درباره هر فیلم می‌توان نظرات متفاوتی مطرح کرد اما باید یاد بگیریم در مورد مسایل ملی با هوشمندی بیشتری نظر بدهیم و این سطح از دعواها را در سطح یک اقدام ملی نکشیم.

این کارشناس سینمایی درباره پیش‌بینی‌اش از رقابت «یه حبه قند» با دیگر آثار گفت: در میان اسامی فیلم‌های معرفی شده، می‌دیدم حدود ۱۰ فیلم بسیار مهم هستند و قطعا انتخاب کاندیدهای نهایی بسیار سخت خواهد بود بنابراین امیدوارم شرایط خوبی برای نماینده سینمای ایران فراهم شود تا فیلم دیده شود.

معلم بار دیگر تاکید کرد: شرکت کردن در هر مسابقه‌ای اعلام آمادگی است حتی اگر در آن مسابقه شرایط بُرد وجود نداشته باشد مانند حضوری که در المپیک داشتیم و جالب آنکه این دوره در انگلیس برگزار شد، در حالی که با این کشور قطع رابطه کرده‌ایم اما این مسایل از هم جداست و هر جا که نام ایران مطرح شود به نفع کشورمان است که حضور داشته باشیم.

از سوی دیگر قائم مقام فارابی با اشاره به معرفی فیلم «یه حبه قند» به اسکار گفت: آقای شمقدری رئیس سازمان سینمایی در پیام‌شان تحریم آکادمی اسکار را پیشنهاد داده‌اند و دستور صریح نبوده است.

«حسن نجاریان» قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با  فارس درباره اعلام فیلم «یه حبه قند» به آکادمی اسکار پس از پخش فیلم موهن به پیامبر اعظم گفت: بنیاد سینمایی فارابی یکی از اولین نهادهایی بود که تولید و پخش فیلم موهن به ساحت پیامبر اعظم (ص) را محکوم کرد. ما تحقیقات‌مان را انجام دادیم و هنوز هم بر این عقیده داریم که سازنده این فیلم موهن با هالیوود هیچ ارتباطی نداشته است. اگر کوچکترین ارتباطی بین این دو موضوع پیدا می‌کردیم حتما اسکار را تحریم می‌کردیم.

وی در ادامه گفت: ما براساس تحقیقات گسترده‌ای که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که ساخت و تولید فیلم موهن با شرکت‌های هالیوودی کاملا مجزا بوده است و برهمین اساس کار جلسات و کارشناسی را ادامه دادیم.

وی در ادامه افزود: آقای شمقدری رئیس سازمان سینمایی هم در پیام‌شان تحریم آکادمی اسکار را پیشنهاد داده‌اند و دستور صریح نبوده است. ما هم به دلیل ضیق وقت کارهای مربوط به اسکار را انجام دادیم و آخرین مراحل مربوط به معرفی فیلم به آکادمی اسکار ۲۰۲۴ انجام می‌دهیم و فیلم را «یه حبه قند» را به عنوان نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار ۲۰۲۴ معرفی خواهیم کرد.

همچنین امیر اسفندیاری گفت: خوشحالم فیلمی به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شده که حداقل در طول فیلم ۱۰ ـ ۱۵ بار نام مبارک حضرت رسول(ص) ذکر می‌شود.

سخنگوی هیات انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار در پی پیشنهاد رییس سازمان سینمایی مبنی بر تحریم اسکار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همان طور که در بیانیه هم ذکر کردیم درباره تحریم بارها صحبت و بررسی شد و پیش از این هم در کمیته‌ای در فارابی بررسی‌های دقیق صورت گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فیلم موهن ساخته شده که حتی نامش را نمی‌توان فیلم گذاشت مرتبط با هالیوود نیست، قرار شد ایران نماینده‌اش را معرفی کند.

اسفندیاری با تاکید بر اینکه باید از همه فرصت‌های بین‌المللی برای مطرح کردن حرف‌هایمان استفاده کنیم، گفت: همان طور که رییس جمهور محترم کشورمان به آمریکا می‌روند و از این فرصت برای دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند، ما هم باید از فرصت‌های موجود نهایت بهره را ببریم.

این کارشناس حوزه بین‌الملل تاکید کرد: ما باید حرف خودمان را بزنیم البته رییس محترم سازمان سینمایی هم پیشنهادی دادند که قابل تامل است ولی جمع‌بندی نظر هیات انتخاب با توجه به همه مسایل و جوانب این بود که ما این تریبون را از سینمای ایران نگیریم.

 منابع: ایسنا و فارس


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.