علی معلم: کار هیات انتخاب از هیات داوران هم سخت‌تر است

۳۰م آذر ،

تعداد فیلمهای حاضر در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کن تقریبا یکسان است با این تفاوت که در جشنواره فیلم فجر تنها ۹۵ فیلم متقاضی حضور می باشند و در جشنواره فیلم کن اثر ۱۷۶۰متقاضی شرکت در جشنواره می باشند.

علی معلم

به گزارش کافه سینما به نقل از ایلنا، علی معلم(عضو هیات انتخاب سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر) معتقد است که کار هیات انتخاب بسیار سخت‌تر از کار هیات داوران است و این هیات انتخاب است که می‌تواند با انتخاب فیلم‌های با کیفیت سطح جشنواره را بالا نگه دارد.

این تهیه کننده سینما در اولین گفتگوی رسانه‌ای خود به عنوان عضو هیات انتخاب سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر به خبرنگار ایلنا گفت: در جشنواره‌های دیگر هیچ‌گاه اسامی هیات انتخاب به شکل رسمی اعلام نمی‌شود هرچند اعلام این اسامی می‌تواند به شفاف‌تر شدن و عملکرد بهتر جشنواره کمک کند.

وی با اشاره به روند دیدن فیلم‌ها در جشنواره و نوع انتخاب آن‌ها گفت: ما هر روز از ساعت ۴ عصر تا ۱۲ شب فیلم‌های بخش سینمای ایران نگاه می‌کنیم براساس اعلام جشنواره ۹۵ فیلم متقاضی حضور در جشنواره می باشند که طبق مقررات می‌توانیم تا سقف ۲۲ فیلم برای بخش مسابقه ایران، ۱۱ فیلم برای بخش مسابقه فیلم‌های اول، و ۲ الی ۳ فیلم برای بخش بین‌الملل انتخاب کنیم.

 

معلم دربارهٔ سخت شدن کار هیات انتخاب با اعلام شدن اسامی آن‌ها گفت: تاکنون سفارش یا تماسی از سوی فیلمساز و یا فرد دیگری برای یک فیلم خاص صورت نگرفته البته ممکن است پرسش‌هایی شود که فیلم ما دیده شده است یا خیر؟ هیات انتخاب همه فیلم‌ها را تماشا می‌کند و کلیت آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد و بعد دربارهٔ انتخاب فیلم‌های برگزیده تصمیم گیری می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت کار هیات انتخاب گفت: من معتقدم کار هیات انتخاب از کار هیات داوری مهم‌تر است زیرا اگر هیات انتخاب کارش را درست انجام دهد؛ کار هیات انتخاب راحت‌تر می‌شود و تصمیم گیری‌های هیات انتخاب است که می‌تواند اعتبار و تراز یک جشنواره را تعیین کند.

معلم تاکیدکرد: ملاک ما برای انتخاب فیلم‌ها رعایت سقف نیست بلکه من با خود عباسیان صحبت کردم و به وی گفتم به نظر من بهتر است فیلم‌های کمتر اما باکیفیت خوب انتخاب کنیم تا سطح جشنواره بالا باشد تا اینکه فیلم‌های بسیار ولی ضعیف در جشنواره حضور داشته باشند. با این کار، کار هیات داوران نیز کمتر می‌شود و به نوعی یک گزینش اولیه مناسب دربارهٔ جشنواره صورت گرفته است زیرا جشنواره جشن سالانه است که نماد ارزش کیفی و وی‌ترین سینمای ایران است.

وی، سقف تعیین شده برای فیلم‌های بخش‌های مختلف را نه تنها کافی ندانست بلکه آن را بالا‌تر از استانداردهای لازم دانست و افزود: در مهم‌ترین جشنواره‌های مهم فیلم در دنیا مانند جشنواره فیلم کن گاهی بالغ بر ۱۷۶۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره از صد کشور می‌رسد اما هیات اتفاق کن فقط ۲۲ فیلم انتخاب می‌کند یعنی حدود ۳ درصد از فیلم‌ها شانس حضور در جشنواره را دارد. در ایران تعداد ۹۵ فیلم رسیده و یک ضریب یک به سه در انتخاب فیلم‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با گسترش صنعت دیجیتال فیلم سازی در کمیت قطعا این موضوع رشد بیشتری در سال‌های آینده پیدا خواهد کرد، گفت: چنین رشدی نیاز به یک روش منظم برای انتخاب دارد. در همه جای دنیا تمامی فیلم‌ها در یک سبد اولیه ریخته می‌شود و در مرحله اول با توجه به خلاصه داستان و یا تماشای نیم ساعت اول فیلم، یک گزینش اولیه دربارهٔ فیلم‌ها صورت می‌گیرد و هر چند گاهی نیز ممکن است یک فیلم برای انتخاب شدن سه بار دیده شود به طور مثال فیلم گاوخونی برای شرکت در کن در مرحله اول یک نسخه اولیه دیده شد و بعد برای انتخاب نهایی کپی ۳۵ میلیمتری فیلم از سوی مدیران جشنواره درخواست شد. زمانی که تعداد فیلم‌های متقاضی برای حضور در یک جشنواره بسیار می باشند باید قطعا یک سبد گزینشی برای آن انتخاب کرد.

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: در بعضی جشنواره‌ها نیز یک نماینده به عنوان نماینده هیات انتخاب به کشورهای دیگری که صاحب سینما می باشند و دارای یک دیدگاه مشخص در سینما می باشند سفر می‌کنند و تعداد از فیلم‌هایی از آن کشور را می‌بینند و بعد فیلم‌های انتخاب شده را برای حضور درجشنواره دعوت می‌کنند.

معلم افزود: دربارهٔ سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر هیات انتخاب باید در طول سال فیلم‌ها را ببیند و آن‌ها را انتخاب کند به همین سبب بهتر است دور بعدی جشنواره فیلم فجر فعالیت خود را از ابتدای سال بعد آغاز کند و هیات انتخاب آن نیز فیلم‌ها را از ابتدای سال نگاه کند.

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.