عمان حافظ منافع ایران در انگلیس/ پیشنهاد به عربستان برای استرداد اتباع

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به قزاقستان، وزیرامورخارجه کشورمان بعدازظهر چهارشنبه درهنگام بازگشت از آستانه در هواپیما در جمع خبرنگاران درباره ایرانیان مقیم در انگلیس در طی دیدار وزیرامورخارجه کشورمان و این کشور گفت: دفتر حافظ منافع ما در انگلیس ، عمان و حافظ منافع آنها در ایران ، سوئد خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد:  وزارت خارجه اقداماتی را انجام خواهد داد تا هموطنان ما بتوانند از تسهیلات کنسولی استفاده کنند باید ببینیم در آینده تحولات به چه سمتی پیش می رود.

وی همچنین درباره اعدام اتباع ایرانی در عربستان و نظیر این اتفاق در گذشته  که منجر به قطع رابطه ایران و عربستان برای ۵ سال شده بود گفت: وزارت امورخارجه هر اقدامی که انجام می دهد را اعلام نمی کند. در مورد شهروندان ایرانی در عربستان نیز اقدامات متعددی انجام داده و تماس های متعددی گرفته ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه به هر حال این اقدام تاسف بار رخ داد تصریح کرد: اما برای اطمینان هموطنان از فعالیت های وزارت امورخارجه سال گذشته این وزارتخانه ۷۰۰ ایرانی را که در کشورهای مختلف جهان از آسیای شرقی تا حوزه خلیج فارس بوده اند آزاد کرده است.

وزیرامورخارجه کشورمان ادامه داد: بخش های کنسولی وزارت خارجه و سفارتخانه ها یکی از ابتدایی ترین مسئولیتشان پیگیری امور ایرانیان خارج از کشور است اما متاسفیم که برخی از هموطنان ما بدون توجه به ضوابط و قوانین و مسائل دیگر اقداماتی می کنند و خود را در شرایط سخت قرار می دهند.

صالحی گفت: شهروندان زمانی که در آن شرایط قرار می گیرند می خواهند همه دنیا برای نجاتشان بسیج شوند و در زمانی که می پرسیم چرا این کار را انجام داده اید می گویند گمراه شده ایم.

وی تاکید کرد: رقم ۷۰۰ زندانی رقم کمی نیست و این اولین بار است که به عنوان مسئول وزارت خارجه این موضوع را مطرح می کنم. آزادی این زندانیان نیاز به حجم عظیمی از رایزنی ، کارهای حقوقی ، تماس های مختلف در سطوح مختلف دارد تا این عزیزان ازاد شوند.

وزیرامورخارجه کشورمان خطاب به ایران مقیم خارج از کشور گفت: از هموطنان می خواهیم هر جایی که زندگی می کنند در چارچوب قوانین آن کشور عمل کنند و خلاف مقررات آن کشور کاری انجام ندهند یا اگر می خواهند از ایران خارج شوند باید اصولی را رعایت کنند و هر چیزی را با خود حمل نکنند. تخلفات این گونه رخ می دهد و مسائل را بدنبال دارد.

به گفته صالحی  در عربستان هیچ ایرانی به دلیل آنکه زائر است اعدام نشده و آن موردی که در رژیم گذشته رخ داده نیز مربوط به یک زائر شده که دچار مشکل جسمی شده و این موضوع بی حرمتی عنوان می شود که یک بحث جداگانه است.

وی تاکید کرد: در عربستان هیچ ایرانی زندانی که به دلیل جرم های سیاسی یا غیر از جرم های عرف بین المللی باشد نداریم.

وزیرامورخارجه کشورمان تصریح کرد: چند توافقنامه را به عربستان در ارتباط با استرداد مجرمین پیشنهاد کرده ایم که مربوط به انتقال محکومین و معاضدت حقوقی است اما عربستان هنوز نظر خود را مبنی بر موافقت کردن با این پیشنهاد اعلام نکرده است.

صالحی تصریح کرد: اگر این موافقت صورت گیرد خیلی از مسائل در یک مسیر معمولی قرار می گیرد و اگر مجرمی هم باشد می تواند در ایران محاکمه شود یا دوران محکومیت خود را در ایران بگذراند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به اینکه روابط ایران و عربستان در ابعاد سیاسی دچار پیچیدگی هایی شده و اعدام ایرانیان از سوی این دولت نیز مزید شده و موجب واکنش هایی در داخل شده است بیان کرد: امیدواریم کسانی که واکنش نشان می دهند که البته به حق است واکنش هایشان را مطالعه کرده باشند و خودشان بگویند که ما در وزارت امورخارجه باید چکار می کردیم که نکرده ایم. شاید اقدامی بوده که به ذهن ما نرسیده است.

وزیرامورخارجه کشورمان ادامه داد: همین که یک اعتراضی مطرح می شود نشانه همبستگی مردم است اما اعتراض کافی نیست و باید بگویند بیش از این اقدامات تماس تلفنی ، نامه ، تماس دائم و غیره چه باید می کردیم؟

صالحی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در این باره که آیا پادشاه عربستان به جنبش عدم تعهد دعوت می شود گفت: دعوت می شود و دعوتنامه نیز تحویل داده خواهد شد.

وزیرامورخارجه کشورمان دقایقی پیش از سفر دو روزه خود به قبرس و قزاقستان بازگشت و وارد تهران شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.