عمده‌ترین راهکار خروج از رکود اعمال سیاست‌های انبساطی است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: عمده‌ترین راه خروج از رکود افزایش پول در جامعه است که این فرآیند منجر به رونق تولید و کارخانه‌ها خواهد شد.

مهدی گلدانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در تعریف رکود گفت: رکود نقطه مقابل تورم است یعنی زمانی که تقاضا کالا در مقابل عرضه آن کاهش می‌یابد و به بیان بهتر مردم تمایلی به خرید کالا نداشته باشند و به دنبال آن اجناس در فروشگاه‌ها و انبارها، انباشته می‌شود و تولیدکننده برای کاهش هزینه‌های انبارداری حمل‌ونقل و سایر هزینه‌ها چاره‌ای جز کاهش تولید ندارند.

گلدانی در ادامه اضافه کرد: در شرایط رکود عمده‌ترین راهکار خروج از این پدیده سیاست‌های پولی انبساطی است به این ترتیب که دولت‌ها پول را در جامعه افزایش می‌دهند در پی آن قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد و در نتیجه مردم تمایل به خرید بیشتر پیدا می‌کنند و این امر رونق  کار و تولید و بازگشایی کارخانه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

گلدانی با اشاره به اینکه این شرایط در کشورهای در حال توسعه اندکی متفاوت است ادامه داد: از آنجا که در این کشورها نهادهای اقتصادی از یکدیگر منفک نیستند و بخش عمده‌ای از اقتصاد در اختیار دولت‌ها است، بنابراین تصمیمات سیاسی دولت بسیار سریع به بخش اقتصادی می‌رسد و در کمترین زمان اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این اقتصاددان معتقد است: در کشور ما با توجه به نقش ویژه‌ای که ایران در سطح منطقه و تحولات سوریه و عراق و فعالیت‌های هسته‌ای دارد تصمیمات علاوه بر سیاست‌های انبساطی باید دربرگیرنده مسائل سیاسی منطقه و تحولات داخلی نیز باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.