عمر جهان تک قطبی به پایان رسیده است

به گزارش ایرنا، جوانفکر و پسکوف روز شنبه طی دیداری در مسکو تاکید کردند که در زمان حاضر ساختارهای جدیدی در مناطق مختلف جهان در حال شکل گیری است که در صورت اتحاد با یکدیگر می توانند شکل گیری نظام چند قطبی حاکم بر روابط بین المللی را تسریع کنند.

دو طرف در این دیدار همچنین با اشاره به ظرفیت های بالای ایران و روسیه به عنوان دو کشور قدرتمند منطقه و نیز همسایه بر لزوم تلاش برای به فعل رساندن هر چه بیشتر توانمندی های توسعه مناسبات مسکو و تهران تاکید کردند.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران در این دیدار با تبریک دورجدید ریاست جمهوری پوتین گفت: در این دوره انتظارات و توقعات جدیدی از روسیه در سطوح منطقه ای و بین المللی ایجاد شده است.

جوانفکر با اشاره به اینکه در سایه تحولات جاری جهانی، نگاه مردم به روسیه تحت رهبری پوتین متفاوت شده است، افزود: افکار عمومی جهان انتظار دارد که روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند با توانمندی های بالا در مقطع حساس کنونی نقش برجسته تری در معادلات بین المللی ایفا کند.

وی اضافه کرد: کشورهای قدرتمند مانند روسیه باید برای تصویرسازی بهتر از پایان عمر جهان تک قطبی در صحنه عمل مسوولیت های بیشتری در قبال تحولات بین المللی به عهده بگیرند.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران به حجم سنگین هجمه رسانه ای و تبلیغاتی دشمنان ایران و روسیه در زمان حاضر اشاره کرد و ادامه داد: ما باید با هوشمندی، پیچیدگی و ظرافت کار رسانه ای دشمنان مان را تشخیص دهیم.

وی همچنین با اشاره به تاکید مقام ها و کارشناسان روس بر ضرورت وجود آرامش در ابعاد منطقه ای و جهانی به منظور پیشرفت برنامه های توسعه ای خود و اجتناب از تکرار تجربیات گذشته همچون حمله به افغانستان گفت: من هوشمندی شما را تحسین می کنم که حاضر به تکرار تجربه های گذشته نیستید، اما واقعیت این است که دستیابی به آرامش پدیده ای نیست که همه عوامل تحقق آن در اختیار یک کشور مشخص باشد.

وی تشریح کرد: ما نیز در ۳۳ سال سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی برای حاکم شدن آرامش در منطقه تلاش بسیاری کردیم، اما هشت سال جنگ را به ما تحمیل کردند که قدرت های بسیاری در پشت سر صدام در آن حضور داشتند.

جوانفکر اضافه کرد: هشت سال جنگ تحمیلی موجب شد ملت ایران آبدیده شود و ما توانستیم در سایه تحمل سختی ها راه آسایش و رفاه را پیدا کنیم، با این وجود باز هم به آرامش بیشتر برای توسعه بیشتر نیاز داریم و همه سیاست گزاری های خارجی ما نیز در راستای کمک به تحقق این مهم متمرکز شده است.

وی یادآور شد: تجربه به ما یاد داده است که پیشرفت ما به تنهایی متضمن دستیابی به آرامش نیست، بلکه بر این باوریم که این امر در سایه پیشرفت دیگر کشورهای منطقه میسر است.

وی به بخشش کشورهای حامی صدام در طول هشت سال جنگ تحمیلی از سوی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: به رغم در پیش گرفتن چنین رویکردی از سوی کشورمان شاهد بودیم که نیروهای فرامنطقه ای و سلطه گر ابتدا به عراق تجاوز کردند و سپس افغانستان را مورد حمله قرار دادند و تمام عواقب ناشی از این ناامنی به صورت مستقیم متوجه ما بوده است.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران تاکید کرد: در جهان امروز این طور نیست که کشوری بخواهد در منطقه محل استقرارش آرامش حاکم باشد و چنین خواسته ای به راحتی برآورده شود، بلکه واقعیت این است که تمامی متغیرهای موثر بر تحقق آرامش در دست یک کشور نیست و چه بسا اتفاق می افتد کشوری به طور ناگهانی چشم باز کند و متوجه شود که نیروهای سلطه گر به همسایگانش حمله کرده اند.

وی افزود: امروز ملت ایران به طور کامل به همه امور خود مسلط است و اگر در چنین شرایطی ایران و روسیه همکاری های خود را در عرصه های مختلف گسترش دهند، وزن سیاسی دو کشور در معادلات بین المللی افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: ایران و روسیه اشتراکات فراوانی دارند و دو کشور به دلیل همسایگی از طریق دریای خزر با مسایل مشابهی در این پهنه آبی مواجه اند که می توانند در سایه تعمیق مناسبات آنها را حل و فصل کنند.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه نیز در این دیدار گفت: ایران کشوری است که ما از گذشته های دور تاکنون روابط خوبی با آن داشته ایم، اما به رغم اهمیت و جایگاه خاص جمهوری اسلامی در منطقه هنوز تمامی ظرفیت های همکاری ما با این کشور به طور کامل شکوفا نشده است.

وی افزود: روسیه کشوری با سنت های دیرینه است که سیاست هایش در ابعاد داخلی و خارجی مستمر و قابل درک می باشد و روابط آن در عرصه بین المللی از تغییر روسای جمهوری تاثیر نمی پذیرد و تنها ممکن است شکل تصمیات ما تفاوت کند یا اقدامات تاکتیکی صورت گیرد، اما در بخش راهبردی، رویکردهای روسیه فارغ از اینکه چه کسی رییس جمهوری باشد، پایدار است.

وی اظهار داشت: روسیه علاقه مند است که با در نظر گرفتن منافع خود، روابط با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان را در شرایط صلح و ثبات در منطقه توسعه دهد.

وی با اشاره به پایان یافتن عمر جهان تک قطبی اضافه کرد: سابقه تک قطبی شدن مناسبات بین المللی هر سال بر دامنه مشکلات جهان می افزاید به طوری که امروز دیگر کشوری مانند آمریکا به تنهایی قادر به حل و فصل مسایل جهانی نیست.

سخنگوی پوتین ادامه داد: رییس جمهوری روسیه مخالف تحمیل شرایط از خارج به هر یکی از کشورهای جهان است و با این مساله که عده ای از خارج اراده خود را تحمیل کنند که چه کسی کنترل کشوری فرضی را به دست گیرد، به شدت مخالف می باشد.

وی به علاقه مندی و طرفداری مسکو به حاکمیت نظام چند قطبی بر جهان اشاره کرد و افزود: در این راستا معتقد به درایت سیاسی و انجام گفتمان با کشورهای مختلف هستیم و تعامل بیشتر در مناسبات بین المللی را مترادف با موفقیت بیشتر در توسعه کشورمان تلقی می کنیم.

وی اضافه کرد: روسیه امروزی یک کشور عملگراست که پیش از این در تمامی مسابقات قدرت های بزرگ مانند لشکرکشی به افغانستان در دوره شوروی سابق شرکت کرده است و بعید به نظر می رسد که بخواهد باز هم این رویه را ادامه دهد.

پسکوف ادامه داد: ما به دنبال اهداف ملموس و عینی و علاقه مند به وضعیبت قابل پیش بینی و صلح و ثبات در عرصه جهانی هستیم تا بتوانیم برنامه های توسعه داخلی مان را به پیش ببریم.

وی اظهار داشت: ایران کشور همسایه ماست و به همین دلیل نیز علاقه مند به ثبات و آرماش در آن هستیم و تلاش هایمان نیز در این راستا شفاف است.

وی در خصوص برنامه هسته ای صلح آمیز ایران نیز گفت: بر این باوریم که انرژی هسته ای آینده بشریت است و هیچکس حق ندارد هیچ کشوری را از صنایع هسته ای صلح آمیز محروم کند.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه افزود: همه باید به مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ اهمیت قایل شوند، زیرا این رویکرد امکان اجرای یک دیالوگ موضوعی را میان طرفین فراهم می کند.

وی با بیان این که کیفیت ساختارها و امکانات مذاکرات گروه ۱+۵ را باید کارشناسان امر ارزیابی کنند، اظهار داشت: همه طرف های مذاکره باید انعطاف مجاز داشته باشند و برای تحقق این امر باید انعطاف پذیری سیاسی از خود نشان دهند.

وی تاکید کرد که ایران و روسیه روابط گرمی دارند و دیدار روسای جمهوری دو کشور در اجلاس اخیر سازمان شانگهای در پکن و اظهارات آنها در خصوص روابط دوجانبه دال بر این امر است.

مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران در این دیدار از سخنگوی پوتین برای سفر به ایران دعوت کرد که این امر با استقبال طرف روس مواجه شد.

علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری ایران و مدیرعامل ایرنا برای شرکت در دومین اجلاس نشست جهانی رسانه ها و دیدار با مقام ها و نخبگان روس در مسکو به سر می برد.

اروپام/۵۱۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۸۳۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.