عمر روزنامه نگاری کاغذی به سر آمده است

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا ، محمد سلطانی فر در همایش سایبر ژورنالیسم که به همت دانشکده خبر اردبیل برگزار شد افزود: روزنامه‌نگاری سنتی اسیر قالب‌های زمان و مکان است ، اما سایبر ژورنالیسم لازمان و لامکان است طوری که فضای روزنامه‌نگاری سایبر، روزنامه‌نگاری سنتی را دستخوش تحول در حد نابودی کرده است.

وی به سرعت عجیب ارتباطات قرن معاصر و فعالیت در فضای سایبری اشاره کرد و گفت: آمار یک سال در حوزه اینترنت قابل تامل است ، در سال ۲۰۱۱ میلادی ۹۲۲ میلیون کاربر به اینترنت اضافه شده که فقط ۶۸ میلیون نفر آن افراد ساکن در خاورمیانه هستند و بیشترین رقم نیز مربوط به کشور اروپا با ۴۷۶ میلیون کاربر است.

وی با ارایه آماری دیگر در مورد کاربران فیسبوک به عنوان شبکه اجتماعی و سایر وب سایت‌ها اظهار داشت: ۲۲۵ میلیون کاربر به کاربران تویتر افزوده شده است.

سلطانی با بیان این که انقلابی تازه در حوزه تکنولوژی در حال رخداد است و دنیا هرگز منتظر تعلل و تاخیر ما نیست خاطرنشان کرد: در فضای وب به عنوان یک شبکه اجتماعی نظیر فیس بوک و تویتر هر ثانیه بر تعداد مخاطبان و بهره‌برداری آنها افزوده می‌شود و در این حوزه دیگر تولید محتوا بر خبرنگار یا صاحب رسانه نیست بلکه مخاطب نیز در آن شریک است.

وی با اشاره به تغییر نگرش سنتی مخاطب در رسانه دیجیتالی جدید بیان کرد: در این انقلاب رسانه‌ای مخاطب خود منبع رسانه و تولید خبر است و به یقین این مخاطب است که در تولید محتوا نقش اساسی را ایفا می‌کند.

سلطانی فر ادامه داد: امروز تیراژ روزنامه‌های ایران زیر دو میلیون شماره است و وضعیت در سایر کشورها نیز به همین منوال است.

وی دلیل کاهش ۳۵ درصدی روزنامه‌های کاغذی در آمریکا را روی آوردن مردم به فضای سایبر دانست و آن را زنگ خطری برای روزنامه‌نگاری کاغذی ذکر کرد.

وی گفت: به جای قطع درخت ، نابودی جنگل و تولید کاغذ از این طریق و هزاران مشکل بازیافت آن در جامعه کنونی مجلات و روزنامه‌های الکترونیکی و توسعه فضای سایبر اتفاق افتاده و دسترسی به جدید‌ترین اطلاعات نیز امکان‌پذیر شده است.

این استاد ارتباطات دانشگاههای تهران اظهار کرد: در چنین فضایی که حتی رادیو و تلویزیون آنلاین نیز به بازار آمده و مخاطب در دستیابی به اخبار و اطلاعات جدید با کمترین مانع روبرو است روزنامه‌نگاری کاغذی و تولید نشریات از تب و تاب افتاده است.

۸۱۲۴/۵۹۴/۵۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۸۰۸۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.