عملکرد چند وظیفه‌ای ابزارک و پوشه

جام جم آنلاین: ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸، اندروید ۱٫۰ نخستین نسخه تجاری این سیستم‌عامل ارائه شد. تنها پس از گذشت ۳ سال، ۱۹ اکتبر ۲۰۱۱، پس از ارائه کاپ کیک، دونات، شیرینی خامه‌ای، فرویو، شیرینی زنجبیلی و ظرف عسل، بستنی حصیری معرفی شد.

 در این مسیر، اندروید با خصوصیات جدیدی آمد تا بتواند سهم بیشتری از میان بیش از ۲۰۰ میلیون مصرف‌کننده به خود اختصاص دهد. در این نوشتار، به بررسی جدیدترین و مسلما بهترین نسخه اندروید ‌‌ـ‌ شیرینی زنجبیلی(Gingerbread) و بستنی حصیری (Ice Cream Sandwich)‌‌ ـ‌ می‌پردازیم.

واسط کاربری (User Interface)

یکی از مهم‌ترین واقعیت‌ها این است که گوگل واسط کاربری را با بستنی حصیری بهبود بخشید. فقط کافی است به نوار جستجو (search bar) نگاهی بیندازید تا تایید کنید بستنی حصیری بسیار شیک‌تر از شیرینی زنجبیلی است.

معمولا در بستنی حصیری پیدا‌کردن دکمه‌ها و کارهایی که در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید به صورت مخفی انجام می‌شد و نیازمند جستجو بود، کار آسان‌تری است.

علاوه بر این، انیمیشن‌ها و طراحی حروف (typeface) ظریف‌تر و دقیق‌تر شده ‌است تا صفحه نمایشگر جدید شما ۷۲۰p HD display به زیبایی آنها را نمایش دهد.

همچنین بستنی حصیری فونت جدیدی به نام « Roboto» را معرفی کرده است. این فونت جدید گوگل خواندن را راحت‌تر می‌کند و احساس نوین بودن به اندروید می‌دهد.

واسط کاربری که بیشترین استفاده و بازدید را در هر دستگاه‌ دارد، فونت یا همان قلم آن دستگاه است که شما همه چیز از متون یک وب سایت تا ایمیل‌ها و پیام‌های کوتاه تان را با آن می‌خوانید.

با اندروید ،۴ گوگل یک قلم را از ابتدا و به طور کامل طراحی کرد که این کاری استثنایی است. درباره Roboto می‌توان گفت قلمی است که با ایده مدرن ساخته شده و فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

با حجم زیادی از ویژگی‌های بصری فوق‌العاده و امکان اضافه‌کردن این ویژگی‌ها توسط توسعه دهنده، بستنی حصیری واقعا همان ‌قدر که از نامش پیداست، دلنواز و دوست داشتنی است.

عملکرد چند وظیفه‌ای ابزارک و پوشه

در هر دو نسخه اندروید اصلی‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی، مربوط به ابزارک‌ها (ویجت‌ها) و عملکرد چند وظیفه‌ای (مالتی تسکینگ) است. بنابراین، بستنی حصیری به ایجاد مفهوم جدید برای هر دوی این ویژگی‌ها نیاز دارد، آن هم با انجام چند ارتقای کلیدی.

دکمه‌ Recent Apps به کاربر اجازه می‌دهد تا در یک لحظه با استفاده از فهرستی که در نوار سیستم وجود دارد از یک فعالیت به فعالیت دیگر پرش کند.

این فهرست که بالا می‌آید، برای کاربران «ظرف عسل» باید آشنا باشد. از این گذشته، این فهرست برای راحت‌تر‌کردن عمل تعویض، می‌تواند به شما تصاویر کوچکی از آنچه درون آن برنامه وجود دارد، نشان دهد. اگر شما بخواهید از دست یکی از نرم‌افزارها راحت شوید، فقط کافی است آن را با یک ضربه سریع انگشت به دور پرتاب کنید!

در نهایت، اندروید ۴، روش ایجاد پوشه به صورت کشیدن و رها‌کردن را از iOS اقتباس کرده است. بنابراین، تمام کاری که شما برای ایجاد یک پوشه باید انجام دهید انتخاب‌کردن و پرتاب آن روی یک پوشه دیگراست.

مدیریت اطلاعات شبکه

ارائه‌کنندگان خدمات بی‌سیم ارائه اطلاعات به مشتریان خود را کمتر و کمتر کرده‌اند. خوشبختانه گوگل برای ما راه حلی تدارک دیده است.

کنترل استفاده از داده جدید اجازه می‌دهد تا تمام بهره‌مندی شما از داده‌های جدید توسط نوع شبکه و برنامه‌های کاربردی دائم دیده‌بانی شود.

علاوه بر این، ویژگی فوق به شما توانایی اعمال محدودیت برای نرم‌افزار نیازمند اطلاعات را می‌دهد.

این، یکی از ضمیمه‌های مطلوب اندروید ۴٫۰ است که شما می‌توانید با استفاده از آن برای نرم‌افزارهای نیازمند اطلاعات، محدودیت اعمال کنید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها، اطلاعات به صورت قابل فهم و نموداری زیبا نمایش ‌داده شود.

دوربین و ویدئو

Live Effects مجموعه‌ای از تغییرات گرافیکی است که به شما اجازه می‌دهد دوستان خود را به موجوداتی فضایی تبدیل کنید، آنها را روی کره ماه یا هر جای دیگری که نرم‌افزار دوربین امکانش را می‌دهد، قرار دهید.

برای مثال، کاربران می‌توانند پس زمینه را با تصاویر ذخیره دلخواه عوض کنند. همچنین Silly Faces (چهره‌های احمقانه)، یک مجموعه از افکت‌هایی است که خصوصیات چهره را تغییر می‌دهد.

برای مثال، شما می‌توانید از افکت‌هایی مانند چشمان ریز، دهان گشاد، بینی بزرگ، صورت له شده و… استفاده کنید. از این ویژگی‌ها می‌توان در نرم‌افزار Google Talk برای گفت‌وگو‌های ویدئویی بخوبی استفاده کرد.

آیا شما هم از این که دوستان‌تان به اطلاعات موجود در گوشی‌تان سرک بکشند، متنفرید؟ این موضوع وقتی آزاردهنده‌تر می‌شود که دوست‌ شما رمز عبور برای گوشی‌تان بگذارد. گوگل راه‌حلی به نام Face Unlock برای این موضوع دارد. این برنامه می‌تواند چهره شما را تشخیص دهد و گوشی‌تان را برایتان قفل گشایی کند.

بهبود سرعت

هنگامی که شیرینی زنجبیلی، حجم زیادی از به‌روزرسانی را برای افزایش سرعت خود نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر و همدوره خود انجام داد؛ برای بستنی حصیری نیز گوگل از هر روشی برای افزایش سرعت استفاده کرد.

در اینجا منظور ما از یک افزایش جزئی سرعت نیست؛ طی آزمایشی که روی دستگاه Nexus S انجام شد، مرورگر اندروید ۴٫۰ یک پیشرفت نزدیک به ۲۲۰درصدی را نسبت به اندروید۲٫۳ در نسخه هشت داشت و بیش از ۳۵درصد در اجرای آزمایشی SunSpider 9.1 جاوا اسکریپت.

این آزمایش‌ها وقتی روی دستگاه Galaxy Nexus اجرا شد، اندروید ۴٫۰ پیشرفتی نزدیک به ۵۵۰درصد در نسخه هشت اجرای آزمایشی و نزدیک به ۷۰درصد در نسخه آزمایشی SunSpider داشت.

علاوه بر این، بستنی حصیری ایمیل را با اضافه‌کردن پاسخ سریع، منوی یکپارچه، پوشه ایمیل تو در تو و امکان سایزبندی مجدد ویجت ایمیل پوشش داد.

امکانات دیگر

Fi-Wi‌‌ مستقیم: امکان به اشتراک گذاری فوری از فایل‌ها، عکس‌ها یا دیگر رسانه‌ها، ارسال ویدئو یا صوت از دیگر دستگاه‌ها‌، اتصال به چاپگر‌های سازگار یا دستگاه‌های دیگر که امکان اتصال به بستنی حصیری را دارد.

(Bluetooth Health Device Profile (HDP: برای اتصال به دستگاه‌های بی‌سیم پزشکی و حسگرها در بیمارستان‌ها، مراکز تناسب اندام، خانه و در اماکن دیگر که با استفاده از برخی نرم‌افزارهای شخص ثالث توسعه داده شده‌است، کاربرد دارد.

منبع:

http:‌/‌‌/‌www.androidauthority.com

مطهره وجیهی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.