عملیات” ثامن‌الائمه” نقطه عطفی در تاریخ جنگ ۸ ساله

اردیبهشت ۱۴۰۳

پیروزی در عملیات ثامن‌الائمه، نیروهای انقلابی را برای ادامه جنگ مطمئن کرد و وضعیت روانی مناسبی در جامعه به‌وجود آمد و امید و اعتماد برای کسب پیروزی حاصل شد.

به گزارش ویژه‌نامه دفاع مقدس ممتاز نیوز، عملیات “ثامن‌الائمه” با رمز “نصرمن‌الله‌ و فتح‌القریب” و با هدف شکست حصر آبادان، آزادسازی جاده‌های آبادان، اهواز، ماهشهر  در تاریخ ۵ مهر ۱۳۶۰ در شرق رودخانه کارون آغاز شد.

“حصر آبادان باید شکسته شود”

این پیام امام (ره) به نیروها، قدرت و روحیه داده ، عملیات در نیمه‌های شب و با غافلگیری کامل دشمن آغاز شد و این در حالی بود که دشمن در روزهای ۳۰ و ۳۱ شهریور منتظر حمله از سوی نیروهای ایرانی بود و به همین دلیل، آماده باشی را که در آن روزها برقرار کرده، لغو  شد  و نیروهایش را به مرخصی فرستاد.

در چنین شرایطی رزمندگان یک ساعت پس از آغاز عملیات، خود را به سنگرهای دشمن رساندند وپس از ۴۸ ساعت نبرد،تامین کلیه اهداف از جمله آزادسازی ۱۳۰ کیلومتر مربع از خاک ایران؛ کشته و مجروح شدن ۱۵۰۰ نفر ، مواضع دشمن در هم کوبیده  و اسارت ۱۸۰۰ نفر از اشخاص دشمن به بار نشست.

در این عملیات سردار صفوی(فرمانده  ستاد عملیات جنوب) و شهیداحمدکاظمی(فرمانده تیپ ۸ نجف اشرف) در جبهه فیاضیه، ایستگاه ۷ و ۱۲ سردار مرتضی قربانی(فرمانده لشکر ۲۵ کربلا) و سردار رشید(جانشین ستاد عملیات جنوب) با همراهی تیپ ۲ لشکر ۷۷ ارتش و در جبهه دارخوین شهید حسین خرازی(فرمانده تیپ ۱۴ امام حسین) و شهید حسن باقری(فرمانده اطلاعات ستاد عملیات جنوب) وارد عمل شدند.

همچنین از محور ماهشهر به آبادان هم عملیات ایذایی انجام شد که البته چون عمق جبهه دشمن کم بود بسیار وارد نشدند.

پیروزی در عملیات ثامن‌الائمه، نیروهای انقلابی را برای ادامه جنگ مطمئن کرد و وضعیت روانی مناسبی در جامعه به‌وجود آمد و امید و اعتماد برای کسب پیروزی حاصل شد.

در نتیجه این تحول، موقعیت و زمینه لازم برای طرح ریزی استراتژی آزاد سازی مناطق اشغالی بر اساس ساختار و ترکیب تازه نیروها و استراتژی و تاکتیک‌های تازه فراهم شد.

پیروزی‌های حاصله در صحنه سیاسی کشور با انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به ریاست جمهوری و گذر از مرحله بحران و بی‌ثباتی همراه با پیروزی در عملیات ثامن‌الائمه به دو اقدام اساسی انجامید:

نخست اینکه سپاه، سازمان رزم تازه خود را توسعه داد و دیگر اینکه به موازات گسترش سازمان رزم، اقدامات جدی و اساسی را برای طرح‌ریزی یک سلسله عملیات با هدف آزاد سازی کلیه مناطق اشغالی آغاز کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.