عملیات مخفیانه آمریکا برای تشدید فشارها علیه سوریه

دوشنبه ۲ مرداد – ۰۵:۲۱:۲۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

آمریکا عملیات مخفیانه ای را برای تشدید فشارها بر دمشق و سرنگونی دولت بشار اسد آغاز کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری ممتاز، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا ، از افزایش تلاش های مخفیانه واشنگتن برای سرنگونی دولت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه ، خبر داد.
بر اساس این گزارش آمریکا تلاش می کند از طریق رایزنی های دیپلماتیک و عملیات جاسوسی ، مانع انتقال نفت و سلاح برای حکومت سوریه شود.
سازمان های جاسوسی آمریکا همچنین اطلاعاتی درباره تحولات سوریه در اختیار ارتش های ترکیه و اردن که از نزدیک با مخالفان مسلح دمشق همکاری می کنند ، قرار می دهند.
در همین حال، مجله “فارین پالسی” چاپ آمریکا ازهمکاری نزدیک موسسه صلح آمریکا با مخالفان سوری برای تبیین راهکارهای تشکیل دولت سوریه بعد از”بشار اسد” خبر داد.
 مدت ۶ ماه است که جلساتی با حضور ۴۰ نفر از مخالفان دولت سوریه با سازماندهی موسسه صلح آمریکا درموسسه امور بین الملل آلمان برای این منظور تشکیل می شود.
 ظاهرا هیچ مقام آمریکایی درجلسات مذکورشرکت نداشته، اما هزینه های این پروژه که معروف به پروژه “روز بعد ” است از سوی وزارت خارجه آمریکا و از طریق موسسه “صلح آمریکا” تامین می شود.
 افرادی که در این جلسات شرکت می کرده اند، از ماه ژانویه گزارش پیشرفتهای خود را به اتحادیه عرب، گروه موسوم به دوستان سوریه ، “کوفی عنان” نماینده سازمان ملل و شورای موسوم به شورای ملی مخالفان سوریه ارائه داده اند.
 “تری میسان” تحلیلگرمسائل ژئو پلتیک در بانکوک این اقدام موسسه آمریکایی را تشکیل کلاس خصوصی از سوی دولت آمریکا برای مخالفان سوری برای تهیه قانون اساسی سوریه خوانده است.
 وی با اشاره به خبر اخیر فارین پالسی و اظهارات اخیر “هایدرمن” رئیس موسسه صلح آمریکایی معتقد است اینکه آمریکایی ها بی سرو صدا و در خفا طرح های خود برای سوریه بعد از بشار اسد را طراحی و تهیه کرده اند مانند آنچه که در لیبی انجام دادند و یک دولت دست نشانده در لیبی روی کار آوردند، چیزی جز یک امپریالیسم مدرن نیست.
 این مجله تصریح می کند که هزینه های مالی این جلسات توسط وزارت خارجه آمریکا تامین شده، اما در عین حال وزارت خارجه سوئیس و برخی موسسات غیردولتی هلندی و نروژی هزینه های این پروژه را تامین کرده اند.
  موسسه صلح آمریکایی ، موسسه ای است مستقیما زیر نظر دولت آمریکا به خصوص وزارت خارجه آمریکا فعالیت می کند و در شورای رهبری آن افرادی از وزارت خارجه آمریکا و وزارت دفاع آمریکا حضور دارند.
 از دیگر اعضای دائم این موسسه “رضوان زیاده” عضو شورای موسوم به شورای ملی مخالفان سوریه است که سالها قبل به عضویت این موسسه درآمده است. بنا به استدلال تری میسان این امر بیانگر این است که چهره های مخالفان دولت سوریه که امروز مطرح هستند در حقیقت افرادی هستند که توسط موسسات آمریکایی وابسته به دولت و سرویسهای اطلاعاتی آمریکا ایجاد و خلق شده اند و نه از بطن مردم سوریه.
 
عملیات مخفیانه برای تشدید فشارها بر دمشق ، پس از آن تشدید می شود که تلاش های آمریکا و متحدانش برای تصویب قطعنامه ای علیه سوریه در شورای امنیت ، برای سومین بار با وتوی روسیه و چین ناکام ماند. پکن و مسکو پنجشنبه هفته گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد؛ به پیشنویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی ضد سوریه، رای منفی دادند.
در پیشنویس این قطعنامه که به گفته ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل ، راه را برای دخالت نظامی در سوریه هموار می کرد، مهلتی ده روزه برای دولت دمشق برای پایان دادن به استفاده از سلاح های سنگین و خروج ارتش از شهرها در نظر گرفته شده بود. بر اساس این پیشنویس ، در صورت بی اعتنایی سوریه به مهلت تعیین شده ، این کشور ، مشمول فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد می شد.
فصل هفتم منشور سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان اجازه می‌دهد برای “حفظ یا بازگرداندن صلح و امنیت” بین‌المللی ، اقدامات ضروری ، از جمله استفاده از نیروی نظامی انجام دهد.
سوزان رایس ، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل پس از رای گیری درباره پیشنویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی؛ گفت واشنگتن اکنون خارج از این شورا تلاش می کند بر فشارها بر دولت سوریه بیافزاید.
آمریکا پیشتر هم با بی اعتنایی به توافق نشست گروه تماس سوریه در ژنو ، تلاش کرد تحولات این کشور را از طریق گروه به اصطلاح دوستان سوریه ، پیش ببرد.
افزون بر این آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی از متحدان منطقه ای آنها، تحریم های یکجانبه ای را ضد دمشق اعمال کرده اند. روسیه و چین ، اما ، نشان داده اند در مقابل فشارهای غرب برای مشروعیت بخشیدن به دخالت نظامی در سوریه از طریق شورای امنیت ، کاملا جدی هستند، آمریکا به تلاش های ضد سوری خود خارج از این شورا افزوده است. ظاهرا آمریکا و متحدانش تا جایی حاضرند در چارچوب شورای امنیت ، تحولات سوریه را دنبال کنند که این شورا برمبنای خواست های آنها حرکت کند . کشورهای غربی اگر نتوانند منویات خود را همانند الگوی لیبی در قالب قطعنامه های شورای امنیت پیش ببرند ، تردیدی برای تشدید اقدامات یکجانبه ضد سوریه خارج از این شورا ندارند . این تلاش های یکجانبه می تواند موجب تضعیف بیشتر این نهاد بین المللی باشد که قبل از این هم ، تردیدهای جدی درباره کارایی آن برای حل مناقشات بین المللی وجود داشت .

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۳۱۷۲۱۲۳۲۵۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.