عملکرد اساتید در آموزش مجازی “دقیق تر” رصد می‌شود

دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور اعلام کرد که دانشگاه‌های غیرانتفاعی در دوران کرونا و آموزش مجازی، به صورت دقیق‌ عملکرد اساتید را ارزیابی می‌کنند و نسبتا نتایج خوبی هم گرفته‌اند.

دکتر علی آهون منش در گفت‌وگو با ایسنا، عملکرد مسئولان و متولیان حوزه آموزش عالی در دوران کرونا را مطلوب دانست و گفت: کرونا مانند مهمان ناخوانده‌ای بود که برای ما زحمت ایجاد کرد و ما در جهت رفع این زحمت برنامه‌ریزی می‌کنیم. برای این کار باید آمادگی‌های اولیه وجود می‌داشت، که وجود نداشته است. به عنوان مثال، پهنای باند برای آموزش مجازی وجود نداشت.

وی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه‌ها به صروت آنلاین اقدام کرده‌اند ولی پهنای باند موجب شده که نتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. ولی به میزان ۸۵  تا ۹۵ درصد عملکرد موفق داشته‌اند. با توجه به اینکه کرونا مهمان ناخوانده‌ای بود و ناگهانی آمد، تقریبا به دلیل داشتن اعضای هیات علمی دانشمند موفق عمل کرده‌اند.

دکتر آهون‌منش ادامه داد: معان اول رئیس جمهور نیز عملکرد وزارت علوم در انجام وظایف خود در دوان کرونا را موفق دانست. به نظر من هم وزارت علوم موفق عمل کرده است.

دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی دلیل عدم موفقیت دانشگاه‌ها را عدم آمادگی زیربناهای لازم برای انجام این امور دانست و  اظهار کرد: بخشی که ما در دوران کرونا مشکل داشتیم، فقر خانواده‌ها بود.چرا که برخی از دانشجویان نتوانستند از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند. علاوه بر این، در تدریس آنلاین ما دچار اختلال در اینترنت هستیم.پهنای باند به صورت گسترده وجود ندارد و دانشجویان از قطع و وصل شدن اینترنت ابراز نارضایتی می‌کنند.

دکتر آهون منش مشکل دیگر آموزش عالی در دوران کرونا را عدم آماده بودن زیربناها و امکانات دانست و گفت: نبود زیربناها باعث شد که دانشگاه‌ها صد در صد عملکرد مثبت نداشته‌اند.

وی در مقایسه عملکرد دانشگاه‌های دولتی وغیردولتی خاطرنشان کرد: از آنجا که دانشگاه‌های دولتی امکانات لازم را با بودجه دولتی کسب می‌کنند، پیشرفته‌تر هستند ولی در بخش غیردولتی به دلیل سرمایه‌گذاری‌های خصوصی شرایط سخت‌تری را دارند.به عنوان مثال هزینه خرید یک نرم‌افزار ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است. بنابراین دانشگاه‌ها نیز با توجه به رتبه‌ خود عملکرد موفقی داشته‌اند.

دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور راجع به آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا افزود، ما در آموزش حضوری، به درسی که استاد تدریس می‌کرد، کنترل نداشتیم. ما در آموزش حضوری نمی‌توانستیم عملکرد دقیق اساتید را کنترل کنیم.مثلا نمیدانستیم که آیا اساتید از آخرین منابع علمی استفاده می‌کنند یا خیر؟ آیا استاد می‌تواند سوالات دانشجویان را در لحظه پاسخ دهد ؟ولی در شرایط فعلی که آموزش‌ها به صورت آنلاین است، با توجه به اینکه تدریس استاد به صورت مجازی برای همه قابل دسترس است، الزاما اساتید باید در تدریس خود بازنگری کنند و از آخرین منابع درسی در دنیا استفاده کرده و خود را با آن‌ها تطبیق دهند و اگر دانشجو سوال می‌پرسد استاد موظف می‌شود که در لحظه به سوالات دانشجویان پاسخ دهد.

 دکتر آهون منش در مورد ادامه روند آموزش‌ آنلاین گفت: تا قبل از کرونا وزارت علوم اجازه داده بود که ۱۰ درصد از کل آموزش دانشگاه به صورت مجازی باشد ولی ما درخواست کردیم این سقف تا ۴۰ درصد افزایش یابد. چرا که این کار موجب صرفه‌جویی در هزینه های دانشگاه ها می شود. دانشگاه‌های دنیا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که آموزش مجازی روش مناسبی است.

دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با اشاره به سخنان رئیس جمهور یادآور شد: رئیس جمهور و ستاد مبارزه با کرونا اعلام کردند که احتمالا ما دو سال درگیر کرونا خواهیم بود. بنابراین برای بهبود شرایط در ادامه راه برای آموزش عالی، باید به دانشجویان خدمات آموزشی مناسب ارائه شود و اینترنت رایگان تعلق گیرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.