عملکرد بخش نظارتی بانک مرکزی در سال ۹۱

۰۶خردادماه،

2578.jpg

ستاد عالی ساماندهی موسسات پولی غیر بانکی با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط و در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی کشور در بانک مرکزی از سال ۱۳۸۳ تشکیل شد و حسب تصمیمات متخذه ، فرآیند سامان‌دهی بازار غیر متشکل پولی را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این امر در سال‌های قبل به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی در برنامه اجرایی بانک مرکزی مطرح بوده و از ابتدای سال این بانک اولویت اول کاری خود را سامان‌دهی وضعیت شرکت‌های تعاونی اعتبار قرار داده است.

بانک مرکزی در سال ۱۳۸۸پرونده بیش از ۱۷۰۰ شرکت تعاونی اعتبار در سراسر کشور را مورد بررسی قرار داد و حدود ۹۱۲ شرکت تعاونی اعتبار صنفی و کارمندی مجوز فعالیت موقت یک ساله از این بانک اخذ کردند، همچنین طی سال ۱۳۸۹ دو نوبت بازرسی از شرکت‌های تعاونی اعتبار صنفی و کارمندی سراسر کشور انجام و گزارشات بازرسی در سامانه طراحی شده ثبت شد و هر ساله حداقل یک نوبت بازرسی از آنها به عمل آمده است. در پی بازرسی‌های انجام شده مشخص شد که حدود ۲۰۰ شرکت تعاونی اعتبار صنفی و کارمندی غیرفعال می باشند لذا مجوز فعالیت آنان باطل شد.

بر اساس این گزارش، در اوایل خردادماه ۱۳۸۹ بانک مرکزی با برگزاری همایش و دعوت از شرکت‌های تعاونی اعتبار آزاد، خواستار تعیین تکلیف این گروه از تعاونی‌های اعتباری شد. متعاقب برگزاری همایش مذکور، فعالیت تعدادی از شرکت‌های تعاونی اعتبار آزاد در پایگاه اینترنتی رسمی بانک مرکزی غیر مجاز اعلام و اقدامات بانک مرکزی در خصوص این دسته از موسسات آغاز شد.

در مرحله بعدی به تمامی شرکت‌های تعاونی اعتبار آزاد ابلاغ شد برای تغییر وضعیت حقوقی خود از تعاونی اعتبار به موسسه مالی و اعتباری و اخذ موافقت اصولی از بانک مرکزی،حداقل ۵۰ درصد سرمایه لازم را به حساب اعلام شده در این بانک واریز کنند.

گفتنی است تعداد ۱۴ موسسه با واریز ۵۰ درصد سرمایه لازم، شرایط ارتقاء به موسسه مالی و اعتباری را کسب کردند و مقرر شد مابقی شرکت‌های تعاونی اعتبار که سرمایه لازم را تامین نکرده‌اند در ۱۴ موسسه در شرف تاسیس که تجمیع شوند؛ ضمناً به کمک نیروی انتظامی نسبت به توقف فعالیت آن دسته از موسسات که از دستورات بانک مرکزی تمکین نمی‌کردند، اقدام شد.

بدین ترتیب، موسسات ۱۴ گانه مکلف شدند نسبت به ادغام تعاونی‌های اعتبار اختصاص یافته اقدام و فرآیند انحلال آنها را در اسرع وقت پیگیری کنند. در این شرایط بانک مرکزی اولویت سامان‌دهی را حفظ سپرده‌های مردم در موسسات و آرامش عمومی و اجتماعی کشور قرار داده و به منظور حفظ حقوق سپرده‌گذاران نسبت به اخذ سرمایه لازم و همچنین سپرده قانونی از موسسات ۱۴ گانه اقدام و عملاً حاشیه امنیت سپرده‌گذاران را افزایش داده است. به طوری که جمع مبلغ اخذ شده از موسسات مذکور بیش از ۲۳٫۰۰۰ میلیارد ریال است. در همین راستا بانک مرکزی اقدام به برگزاری جلسات متعدد به منظور سامان‌دهی شرکت‌های تعاونی اعتبار و موسسات کرده است.

از اقدامات دیگری که بانک مرکزی در این زمینه به عمل آورده است انجام مکاتبات متعدد با نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف (صدا وسیمای جمهوری اسلامی، فدراسیون‌های ورزشی، وزارت راه و شهرسازی، شرکت فرودگاه‌های کشور، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و …) به منظور جلوگیری از تبلیغات موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز اشاره کرد.

لازم به ذکر است اسامی کلیه موسسات اعتباری دارای مجوز، در شرف تاسیس و یا فاقد مجوز فعالیت از این بانک در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی www.cbi.ir موجود است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.