عملکرد مثبت و منفی رستم قاسمی فردا روی میز مجلس نهم

آذرجزایری: این درحالی است که تجربه مجلس های گذشته ثابت کرده که برخورد اولیه وزراء با بهارستانی ها در سرنوشت همکاری آنها بسیار موثر بوده و اگر رستم قاسمی به هردلیلی نتواند نمایندگان را مجاب به عملکرد مثبت خود کند قطعا ۱۴ ماه سختی در انتظارش خواهد بود.
نمونه این ادعا در خصوص وزیر کشاورزی رخ داده است.خلیلی اولین وزیری بود که پا درصحن علنی مجلس نهم گذاشت و با اظهاراتش نتوانست بهارستانی ها را قانع کند.
وی از آنزمان تا کنون با حجم زیادی از سوالات نمایندگانی مواجه شده که پاسخ دادن به آنها می تواند ریسکی بزرگ برای جایگاه او در وزارت کشاورزی محسوب شود.
دراین بین اگرچه وزیر آموزش و پرورش و مسکن نیز در این هفته مهمان صحن علنی مجلس خواهند بود اما به نظر می رسد وضعیت رستم قاسمی بیش از این وزراء حساس است و باید دید قاسمی نیز همانند وزیر کشاورزی در نظر دارد تا تمام ناکامی ها وزارت خود را به نام تحریم تمام کند و یا ادله قوی تری برای بهارستانی های نهم خواهد داشت.
دراین بین به نظر می رسد واردات بی رویه لوله گاز ترش در شرایطی که سه تولید کننده بزرگ این خطوط در ایران در عرصه ورشکستگی قرار گرفته اند چراکه نفتی ها تمایل به واردات دارند تا خرید داخلی، اولین خطری است که رستم قاسمی باید از سر بگذراند. چراکه آمارها و مستندات نشان از واردات بی رویه بدون هیچ پشتوانه کارشناسی دارد و با توجه به همزمان شدن آن با سال حمایت از تولید ملی، می تواند برای رستم قاسمی یک دردسر جدی درست کند. دردسری به اندازه حساسیت مجلس نهم و رفت و آمد هفتگی برای پاسخگویی به مجلس نشینان نهم.
قرار است رستم قاسمی فردا به همراه چهار معاون اصل خود به صحن علنی مجلس برود تا در خصوص آخرین وضعیت صنعت نفت کشور و توانمندی ها و برنامه های این وزارتخانه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی و حوزه های مشترک به اعضای کمیسیون انرژی مجلس گزارش دهند.
بااینحال به نظر می رسد پرونده رستم قاسمی در نفت پر از نکات مثبت و البته منفی است که باید این وزیر در جهت رفع آنها قدمی جدی بردارد.
روزهای کسب رای اعتماد رستم قاسمی از یادها نخواهد رفت. وزیری که برای اولین بار در حین کسب رای اعتماد از حمایت صریح رئیس مجلس برخوردارشد و در نهایت با اقتدار بر صندلی نفت نشست. البته گرفتن رای مثبت نمایندگان تنها در حمایت علی لاریجانی، رییس مجلس خلاصه نمی شود. باید بخشی از این رای ها را در وعده تغییرات رستم قاسمی در نفت جستجو کنیم. اینکه وی همواره در مقابل نگرانی بهارستانی ها در خصوص آوردن افرادی از بیرون نفت به این وزارتخانه تاکید می کرد که حتی یک نفر از بیرون نفت به آنجا اسباب کشی نخواهد کرد.
ازاین حرف ماه ها می گذرد و امروز اگرچه در مدیریت های کلان نفتی چون ۴ معاونت این وزارتخانه تغییری نمی بینیم اما ایجاد شاخه های جدید مدیریتی در این وزارتخانه در قالب نماینده تام الاختیار و مشاورعالی محسوس است.
اغلب این مشاوران و نمایندگان تام الاختیار از بیرون نفت آمده اند و در عین حال برخی از انها در اتاق های مجاور دفتر مدیریتی معاونان وزیر جای گرفته اند و در امور مدیریتی نفت مشارکت دارند.
در شرایطی مدیریت های کلان نفت دست نخورده که رستم قاسمی با آوردن مدیران مورد نظر خود از بیرون نفت به این وزارتخانه در تلاش است تا با عدم تغییر در معاونت ها، مدیریت در این وزارتخانه را به میل خود تغییر دهد. هر وزیری اختیار دارد با کسانی کار کند که با سیاست های وی همراه هستند اما اجرای این سیاست با وعده وزیر در زمان رای اعتماد در مجلس منافات دارد. چراکه وی تاکید کرده بود که حتی یک نفر از بیرون به نفت نخواهد آمد.
نکته دیگری که در وزارت نفت شاهد آن هستیم بروز شایعات در باره تغییرات مدیریتی است. این شایعات می تواند آرامش لازم را از مجموعه سلب کند . شایعات مربوط به ماندن و یا رفتن فلان مدیر اگر برطرف نشود مشکل آفرین می شود.
سخنگوی وزارت نفت این تغییرات را به طور کامل تکذیب نکرد ه و در عین حال تاکید کرده اگر بخواهد تغییراتی صورت بگیرد قطعا مراحل قانونی خود را پشت سر خواهد گذاشت. بنابراین همچنان شایعات وجود دارند و مدیران کم و بیش نگران جابه جایی خود هستند.
اگرچه رستم قاسمی در ابتدای ورودش به نفت با تهدید تحریم نفتی اتحادیه اروپا مواجه شد اما به دلیل اظهارنظرهای مختلف در خصوص تحویل نفت به خارجی ها و البته برخی از کشورهای خاص به نظر می رسد هنوز این وزیر دولت دهم نتوانسته برنامه جامعی از تعامل با کشورهای خارجی تدوین کند و مدیرانش را ملزم به اجرایی شدن آن کند. چراکه وزیر می گوید به برخی از کشورها نفت نمی فروشیم و فردای آنروز مدیر زیرمجموعه او می گوید که صادرات صورت می گیرد. به هرحال این اظهارنظرها نشان می دهد که هنوز این وزیر نفتی بر تعاملات بین المللی تسلط کامل پیدا نکرده و شاید لازم باشد وی به دنبال نوشتن برنامه ای مشخص برای برخوردهای بین المللی وزارتخانه خود، باشد.
با اینحال نباید فراموش کرد که این وزیر همانطور که حدس زده می شد مدیری اجرایی است و همین نگاه وی باعث شده پروژه های نفتی جانی تازه بگیرند.
امضای قرارداد توسعه میادین مشترک و تمرکز بر اجرای آن از دیگر عملکردهای مثبت وزیر تلقی می شود. هرچند که برخی از کارشناسان به کلیات این هدف اشکالاتی دارند.
همچنین به نظر می رسد قدرت لابی گری رستم قاسمی در مجلس نهم بالاست که تصویب بودجه نفت و تفاوت آن با گذشته کاملا گواه این نکته است. با اینحال باید دید رستم قاسمی چقدر در جلب رضایت بهارستانی های نهم فردا موفق عمل خواهد کرد و چگونه آینده تعاملات خود با بهارستانی ها را برای ۱۴ ماه تضمین می کند.
 /۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.