عملیات هواپیماهای بدون سرنشین و ادامه انتقادهای حقوقی به اوباما

چهارشنبه گذشته دولت اوباما درخواست برای علنی کردن جزئیات کشتار هدفمند توسط هواپیماهای بدون سرنشین را که بر اساس قانون آزادی دسترسی به اطلاعات ارایه شده بود را رد کرد، مقام های کاخ سفید می گویند که اکثریت مردم آمریکا مخالف علنی شدن این جزئیات توسط دولت و ادامه این نوع قتل های هدفمند توسط دولت اوباما هستند.

منتقدان بر این باورند که این رویکرد دولت اوباما تلاشی برای فرار از انتقادها پیرامون راهبراد امنیت ملی اوباما و قتل های هدفمند است. در حالی که باراک اوباما رسما اعتراف کرد که ترور هدفمند کسانی که تروریست می نامد توسط عملیات هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا انجام می گیرد و شخصا بر فهرست سیاه مرگ نظارت دارد، منتقدان می گویند با وجود اعتراف علنی شخص رئیس جمهوری، دیگر تلاش برای پنهان کاری ابعاد عملیات پهبادهای آمریکایی و محرمانه تلقی کردن آن قابل توجیه نیست.

منتقدان بویژه بر معیارهای مورد استفاده برای تعیین افراد مورد هدف توسط دستگاه های نظامی و اطلاعاتی آمریکا انگشت می گذارند که از دوره جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین به ارث رسیده است. بر اساس این معیار کسانی که به عنوان تروریست هدف هواپیماهای بدون سرنشین قرار می گیرند شامل تمام ‘افراد مذکری هستند که در محدوده سن خدمت نظامی بوده و در منطقه عملیات قرار دارند’.

در حالی که مقامهای کاخ سفید می گویند رئیس جمهوری آمریکا تمام تدابیر را برای کاستن از تلفات غیر نظامیان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین به کار می برند، این معیار برای تعریف افراد مورد هدف بشدت مورد انتقاد حقوقدانان و منتقدان در داخل و خارج آمریکا قرار گرفته است.

‘ باراک اوباما دارای مدرک تحصیلی دکترای حقوق و به همراه همسرش قبل قرار گرفتن در پست های سیاسی مانند سناتور و رییس جمهور به کار وکالت مشغول بوده اند.’

‘اوباما در هنگام تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ از مخالفان سرسخت جنگ و لشکر کشی آمریکا به سایر مناطق از جمله اشغال عراق و افغانستان بود اما با ورود به کاخ سفید آرام، آرام از حرف ها و مواضع خود فاصله گرفت و به مدعیان جنگ و لشکرکشی به سایرکشورها پیوست.’

افشای نقش مستقیم رئیس جمهوری آمریکا در تعیین لیست ترور حملات هواپیماهای بدون سرنشین در حالی صورت گرفته است که دولت این کشور تبلیغات گسترده ای در انتقاد از نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف به راه انداخته و اخیرا رهبران کشورهایی مانند سوریه را به کاربرد خشونت، قتل افراد غیر نظامی و جنایت جنگی متهم کرده است. به اعتقاد حقوقدانان بین المللی، حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین نه تنها نقض حاکمیت ملی کشورهای مستقل بوده بلکه حتی می تواند در حد جنایت جنگی مورد پیگیری قرار گیرد.

بنا بر گزارش ها تعداد تلفات غیر نظامیان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان، یمن و سومالی به صدها تن می رسد. این حملات بیشتر در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان متمرکز بوده است که آمریکا ادعا می کند، عناصر طالبان و القاعده در آن مستقر هستند. تشدید و ادامه این حملات در دوره باراک اوباما نه تنها موجی از انتقادهای حقوقی علیه دولت اوباما به راه انداخته، بلکه باعث سردی روابط واشنگتن با اسلام آباد گشته است که زمانی یکی از متحدان کلیدی آمریکا به شمار می آمد.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۸۲۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.