عمل مغرضانه سازمان استاندارد/چرا به کالاهای غیراستاندارد رسیدگی نمی‌شود

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون حتی یک شکایت دربارهٔ سرنگ‌های چینی صورت نپذیرفته است،گفت:سازمان استاندارد برای سهم خواهی‌اش دربارهٔ سرنگ‌های چینی مغرضانه عمل کرد وچرا به دیگرکالاهای غیراستاندارد رسیدگی نمی‌کند.

حسین کیوان در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح آخرین وضعیت پیگیری و رسیدگی وزارت بهداشت دربارهٔ سرنگ‌های وارداتی چینی که سازمان استاندارد اعلام کرده است غیراستاندارد می باشند، اظهارداشت: اصل موضوع که به هیچ وجه مورد قبوال نیست و این سرنگ‌های که عنوان شده غیر استاندارد می باشند تماماً دارای استانداردهای معتبر خارجی می باشند و متذکر می‌شوم حتی مجوزهای سازمان استاندارد را نیز دارد و تاکنون نیز حتی یک شکایت از این سرنگ‌ها در کشور نشده است.

وی افزود: شاید سازمان استاندارد سرنگ‌های را عنوان می‌کنند که آنها دسترسی به این سرنگ‌ها داشته‌اند یا از جای تهیه کرده اند ولی هیچ گزارشی از بابت مشکل دار بودن این سرنگ‌ها به ما و دانشگاه‌های علوم پزشکی گزارش نشده است و در گزارشات میدانی ما نیز با موردی از این سرنگ‌های غیراستاندارد برخورد نکرده‌ایم.

کیوان در پاسخ به این پرسش که مسئولان سازمان استاندارد عنوان می‌کنند که از مردادماه سال ۹۱ براساس مصوبه ستاد تدابیر ویژه نظارت و کنترل سرنگ‌های وارداتی بر عهده وزارت بهداشت بوده است، تصریح کرد: بله، براساس شرایط آن زمان کشور در مرداد ماه سال ۹۱ بر طبق مصوبه ستاد تدابیر ویژه، نظارت و کنترل سرنگ‌های وارداتی بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفت و این همان مسئله ای است که مسئولان استاندارد از آن ناراحت می باشند و دنبال سهم خواهی خود می باشند و اینگونه سبب تشویش اذهان عمومی می‌شوند که براساس قانون جرم است و ما حتماً این مسئله را پیگیری می‌کنیم زیرا به هر حال ما در حال حاضر با استقرار دولت تدبیر و امید مواجه هستیم و باید قانون رعایت شود.

وی ادامه داد: بعد از ابلاغ مصوبه ستاد تدابیر ویژه، برای چندین بار، ما سرنگ‌های متعددی را برای آزمایش به سازمان استاندارد ارسال کردیم که فیش پرداخت هزینه‌های آزمایشات و حتی پاسخ آزمایشات در وزارت بهداشت موجود است و می‌توانیم در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم و اگر مسئولان سازمان استاندارد برای سهم خواهی خودشان در این مقوله ناراحتی دارند نباید با این روش جو جامعه و بیماران را مغدوش کنند زیرا بیماران مشکلات عدیده ای به خصوص در زمینه کمبودها و گرانی دارو دارند و نباید با این صحبت‌ها مردم و بیماران را نگران کرد.

کیوان در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: سازمان استاندارد عنوان کرده است که وزارت بهداشت هیچ پاسخی دربارهٔ نامه خودشان دربارهٔ سرنگ‌های وارداتی چینی ارائه نکرده است، گفت: این مسئله هم مانند دیگر ادعاهای آنان است، ما پاسخ نامه آنان را ارائه کرده ایم. در مجموعه نباید در این مقوله عجولانه تصمیم گرفت و متاسفانه با مباحثی که سازمان استاندارد در روزهای اخیر عنوان کرده اند اشخاص بسیاری با شنیدن این مطلب در نگاه اول ذهنشان به این مسئله تداعی می‌شود که وقتی صحبت از سرنگ آلوده می‌شود یعنی این سرنگ‌ها به ویروس ایدز و هپاتیت آلوده است که این روشی که سازمان استاندارد پیش گرفته است سبب التهاب در جامعه شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان استاندارد اعلام کرده است که وزارت بهداشت فقط این هفته برای جمع آوری سرنگ‌های غیراستاندارد فرصت دارد، بیان کرد: این نوع ادبیات سازمان استاندارد درست نیست و می‌توان متوجه شد که این نوع ادبیات مغرضانه است، سازمان استاندارد می‌تواند براساس وظایف قانونی خود عمل کند ولی این سئوال پیش می‌آید که چطور مسئولان این سازمان اینهمه نسبت به سرنگ‌های وارداتی حساس شده اند در حالیکه وزارت بهداشت ده‌ها سال است که متولی سلامت مردم کشور است و چرا سازمان استاندارد به کالاهای غیراستاندارد دیگر که بسیار نیز وجود دارد رسیدگی نمی‌کند و وقتی عنوان می‌کنند که این سرنگ‌ها باید جمع آوری شود در حالی است که میلیون‌ها سرنگ انسولین را بیماران در حال استفاده می باشند و تاکنون حتی یک مورد گزارش نیز در این باره ارائه نشده است.

کیوان در پیشنهاد به مردم و به خصوص بیماران خاطرنشان کرد: مردم و بیماران از سرنگ‌های که برچسب اصالت و تاییدیه وزارت بهداشت را دارند بدون هیچ مشکلی استفاده کنند و اگر احیانأ با مورد مشکوکی دربارهٔ سرنگ مواجه شدند می‌توانند اسناد و مدارک خود را به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و دفتر اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو ارائه کنند.

جمع آوری سرنگ‌های چینی با علائم تجاری”HENIZ”

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این زمینه رئیس سازمان غذا و دارو از جمع آوری سرنگ‌های با علائم تجاری HENIZ که فاقد مجوز است خبر داد و گفت: نمونه‌هایی سرنگ‌های چینی که دارای ذرات و مواد خارجی است به سازمان غذا و دارو ارسال شود.

عباس حاجی آخوندی رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به نامۀ نظام الدین برزگری، رئیس سازمان ملی استاندارد که رونوشت آن به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ارسال شده است، ضمن توضیح کامل در خصوص سرنگ‌های چینی موجود در بازار، موارد مطروحه در خصوص آلودگی این سرنگ‌ها که سلامت شان مورد تایید سازمان ملی استاندارد نیز قرار گرفته اند، را رد کرده است.

متن کامل نامه عباس حاجی آخوندی رئیس سازمان غذا و دارو خطاب به رئیس سازمان ملی استاندارد به این شرح است:

در پاسخ به نامه شماره ۳۰۶۹۳ مورخ ۲/۵/۹۲ جنابعالی در خصوص کیفیت سرن‌گهای یکبار مصرف پزشکی و سرنگ انسولین وارداتی از کشور چین با علائم تجاری و HENIZ و UNOLOK,  و Disposable syring موارد زیر را با استحضار می رساند:

۱-سرنگ P.MED دارای تاییدیه های متعدد از سازمان ملی استاندارد ایران به شماره های ۲۷۴۳۱۳ مورخ ۱۹/۲/۹۱ ، ۲۷۷۱۴۱ مورخ ۲۷/۳/۹۱ ، ۲۴۱۴۴۳ مورخ ۶/۷/۹۰ ، ۲۴۱۴۹۰ مورخ ۵/۶/۹۰ ، ۲۷۳۱۷۲ مورخ ۹/۲/۹۱ ، ۲۴۸۶۶۸ مورخ ۲۳/۸/۹۰، ۲۴۱۴۹۰ مورخ ۵/۹/۹۰ و ۲۵۲۹۶۴ مورخ ۲۶/۹/۹۰ می باشد.

۲-سرنگ Lisen دارای تاییدیه‌های به شماره های ۱۰۹۱۱۵۱۹۲ مورخ ۲۰/۴/۹۱ و ۹۰۰۷۸۰۸ مورخ ۲۰/۱۰/۹۰ و ۱۰۹۱۱۶۵۱۷ مورخ ۳/۵/۹۱ از سازمان ملی استاندارد ایران می‌باشد.

۳-سرنگ UNOLOK انسولین سرنگ انسولین یک تکه بوده که به سبب آنکه مشمول استاندارد اجباری می‌باشد قبل از ترخیص توسط سازمان ملی استاندارد نمونه برداری شده و بررسی‌های کیفی لازم به عمل می آید و در صورت احراز کیفیت و انطباق با استانداردهای ملی از گمرک ترخیص می‌گردند.

۴-سرنگ HENIZ فاقد سابقه کارشناسی یا مجوز ورود از اداره کل تجهیزات پزشکی می‌باشد.

۵-در خصوص سرنگ با علامت تجاری Disposable syring این دو کلمه که به معنای سرنگ یکبار مصرف می‌باشد و معمولاً بر روی کلیه سرنگ‌ها نوشته می‌شوند لذا خواهشمند است دستور فرمایید بررسی مجدد به عمل آید و چنانچه جمله فوق الذکر به عنوان مارک تجاری استفاده می‌شود مراتب اعلام گردد تا اقدام مقتضی به عمل آید. در غیر اینصورت بایستی کلیه سرنگ‌های یکبار مصرف جمع آوری شوند چون روی اکثر آنان این جمله نوشته شده است. لذا با توجه به اینکه سه مورد از سرنگ‌های با علائم تجاری فوق الذکر دارای تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد می‌باشند و تاکنون نیز شکایتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و یا سایر مراجع مصرف کننده به این سازمان واصل نگردیده است و مطالعات میدانی به عمل آمده نیز اشکالات فوق الذکر را تایید نمی‌نمایند خواهشمند است دستور فرمایید نمونه‌هایی که دارای ذرات و مواد خارجی می‌باشند به این سازمان ارسال شود.

بدیهی است با توجه به تاییدیه‌های صادره و عدم وجود شکایت و عارضه جانبی پس از استفاده از این سرنگ‌ها، هرگونه اقدام عجولانه در خصوص سرنگ‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور شده اند و دارای تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد می‌باشند، علاوه بر تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی سبب زیرسئوال رفتن مراکز معتبر کشور از جمله آن سازمان خواهد شد.

در پایان به اطلاع می‌رساند اطلاع رسانی لازم جهت جمع آوری سرنگ‌های با علائم تجاری “HENIZ” که فاقد مجوز ورود می‌باشند به عمل آمده است و در مورد سرنگ با مارک تجاری Disposable syring پس از ارسال اطلاعات تکمیلی از طرف آن سازمان اقدام لازم به عمل خواهد آمد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.