عمویی: دولت رئیسی، دولت فرصت‌هاست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با این تعبیر که دولت آینده دولت فرصت‌ها است، گفت رئیس جمهور آینده باید بر دو موضوع توجه به همسایگان و ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی تمرکز کند.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فرصت‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی پیش روی دولت آقای رئیسی است لذا دولت سیزدهم را دولت فرصت‌ها می‌دانم که می‌تواند از این فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کند.

وی توضیح داد: در منطقه وضعیت جمهوری اسلامی ایران مطلوب است به طوری که مخالفان با موقعیت ایران در منطقه در ضعیف‌ترین وضعیت قرار دارند، نمونه بارز آن رفتن نتانیاهو و کم شدن خباثت‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران و قدرت اعمال دشمنی با ایران است. همچنین رویکرد شدید دولت عربستان سعودی جهت اعلام آمادگی برای تعامل با ایران و به دنبال آن برگزاری سه دور گفت وگو در بغداد فرصت جدیدی برای همکاری منطقه‌ای پیش‌روی ایران قرار دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تلاش آمریکا برای خروج از منطقه و واگذاری مقدرات منطقه به مردم یک فرصت است، شاهد خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان هستیم همچنین اقدام اخیر آنها برای کاهش توانمندی‌های نظامی و منافع نظامی‌شان در کشورهای عربی نمونه دیگری از فرصت‌های جدید پیش‌روی ما است.

عمویی درباره‌ی وضعیت ایران در دنیا اظهار کرد: آمریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران با شکست مواجه شده، رویکردهای جدیدی در آمریکا شکل گرفته که می‌تواند موضع جمهوری اسلامی ایران را تقویت کند. البته در کنار این فرصت‌ها چالش‌هایی هم وجود دارد که از طریق فعال شدن لابی‌های ضد ایرانی در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشاهده می‌شود. شیطنت‌هایی که ممکن است در مناسبات ایران و آمریکا و کشورهای غربی ایجاد شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در جمع‌بندی اظهار کرد: در این شرایط اگر دیپلماسی هوشمندی در دولت آقای رئیسی شکل گیرد می‌توان فرصت‌های بالقوه پیش‌روی ایران را بالفعل کرده و گامی در جهت تقویت موقعیت بین‌المللی ایران برداشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اجماع نخبگان در برخی مسائل سیاست خارجی را فرصت پیش‌روی رئیسی خواند و اضافه کرد: تجربه تعاملات در دولت تدبیر و امید با کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان داد که انتظار حل مشکلات اقتصادی از طریق تعامل با غرب وجود ندارد و شدنی نیست موضوعی که نخبگان سیاست خارجی هم بر آن اجماع دارند، پس مسیر درست تمرکز بر دو موضوع است یکی توجه به همسایگان و کشورهای آماده همکاری با ایران و دیگری تمرکز بر استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی  اقتصادی.

عمویی تاکید کرد: انتظار می‌رود دولت رئیسی تمرکزش را در حوزه سیاست خارجی در استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه و منطقه قرار دهد و از ظرفیت‌های سیاسی و جغرافیایی ایران در جهت کسب منافع اقتصادی استفاده کند، در صورت پیگیری، این رویکرد مورد اقبال همه نخبگان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.