عناصر موج مرموز ابر ماژلانی مشخص شد

فروردین ۱۴۰۳

حدود ۴۰ سالی است که ابر ماژلانی به صورت نواری گازی شکل به دور کهکشان راه شیری مشغول به فعالیت است اما به تازگی از رمز و راز این ابر پرده گشایی شده. است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی باشگاه خبرنگاران، ستاره شناسان پس از سال ها تلاش موفق شدن با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل از جریان مرموزی که ۴۰ سال است در ماژلانی درحال فعالیت است مطلع شوند.

این جریان مرموز همچون نوار گازی بزرگ در اطراف نیمی از کهکشان راه شیری گسترده شده است و این ابرهای ماژلانی که به کهکشان های کوتوله می باشند به نام ابرهای ماژلانی کوچک و بزرگ معرفی شده اند.

مکان قرار گیری این دو کهکشان در انتها یا دم گرانشی راه شیری است که در رده قمرهای راه شیری محسوب می گردد رصد های اخیر ستاره شناسان با تلسکوپ های فضایی نشان می دهد که حدود ۲ میلیارد سال پیش بخش عمده ای از این گاز از ابر ماژلانی کوچک جدا شده و پس از آن هم ابر ماژلانی بزرگ ناحیه ی ثانویه ی جریان گازی را پدید می آورد.

محققان در بررسی های خود با استفاده از طیف نگار منابع کیهانی موفق به کشف سر منشاء رشته های گازی شدند و دریافتند که مقداری عناصر سنگین ماته اکسیژن ، گوگرد در شش ناحیه مختلف ابر ماژلانی وجود دارد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.