عنان:ایران و عربستان در کنفرانس سوریه دعوت نشده اند

نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه از کشورهای ایران و عربستان سعودی برای شرکت در کنفرانس شنبه آتی ژنو با محور بحران سوریه، دعوت به عمل نیاورده است.
به گزارش خبرگزاری “آسوشیتدپرس”، کوفی عنان” نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه امروز از برگزاری نشست قدرت های جهانی سازمان بین الملل درباره بحران سوریه بدون دعوت از ایران و عربستان سعودی برای حضور در این نشست خبر داد.

“ولادیمیر پوتین” رئیس‌جمهوری روسیه خواستار جذب هر چه بیشتر کشورهای همسایه سوریه، از جمله ایران در حل و فصل مسائل پیرامون این کشور شد.

پوتین روز سه‌شنبه در پایان سفر خود به منطقه خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگاران در تفسیر اوضاع کنونی در سوریه تاکید کرد که وی خواستار آن است تا جای ممکن کشورهای بیشتری از میان همسایگان سوریه، از جمله ایران، در حل و فصل مشکلات مربوط به این کشور جذب شوند.

پیش از این “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که مشارکت ایران برای موفقیت نشست ژنو که درباره بررسی اوضاع سوریه برگزاری می‌شود، ضروری است.

بر اساس این گزارش، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در حال احضار اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل برای شرکت در کنفرانسی با محور سوریه است، اما این در حالیست که عنان از کشورهای ایران و عربستان سعودی که از بزرگ ترین مهره های منطقه ای محسوب می شوند، برای شرکت در این کنفرانس دعوت نکرده است.

در اعلامیه صادر شده از سوی عنان، دعوت از ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت که حق وتو نیز دارند، یعنی کشورهای انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آمریکا به همراه ترکیه اعلام شده است.

دبیرکل سابق سازمان ملل و نماینده ویژه فعلی این سازمان و اتحادیه عرب در سوریه در ادامه اعلام کرده است که در فهرست دعوت شدگان، اسامی دبیرکل سازمان ملل و همچنین نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب از جمله دیپبلمات هایی از کشور عراق، کویت و قطر نیز وجود دارند.

عدم دعوت عنان از ایران و عربستان سعودی برای شرکت در کنفرانس مخصوص رسیدگی به بحران سوریه در شرایطی گزارش می شود که هدف از برگزاری کنفرانسی که قرار است با این محور در روز شنبه آتی در ژنو دایر شود، یافتن راه های متوقف کردن خشونت در سوریه عنوان شده است.

۲۶۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.