عوارض ها هوشمند می شود

عوارض ها هوشمند می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: تا یک سال آینده ۱۶ آزادراه کشور به سیستم هوشمند پرداخت عوارض مجهز خواهند شد و بانک مسکن به عنوان پشتیبان طرح عمل خواهد کرد.

به نقل از ایسنا، شهریار افندی‌زاده درباره‌ هوشمند‌سازی عوارضی‌های کشور گفت: در حال حاضر دو خط رفت و دو خط برگشت عوارضی تهران ـ قم مجهز به سیستم دریافت هوشمند عوارض است، اما تنها یک لاین رفت و یک لاین برگشت برای این منظور فعال است.
وی افزود: برای پرداخت هوشمند وسائل نقلیه نیازمند آن هستیم که این وسائل به تگ به عنوان ابزاری برای پرداخت هوشمند عوارض هستند.
۳۰ هزار وسیله نقلیه مجهز به سیستم پرداخت هوشمند عوارض
افندی‌زاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار وسیله نقلیه شامل تاکسی‌های فرودگاهی و تعدادی از وسائل نقلیه دستگاه‌های دولتی و شخصی مجهز به تگ برای پرداخت هوشمند عوارض هستند، اما باید برای گسترش این سیستم تشکیلاتی خارج از سازمان‌های دولتی به نام شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری پیدا کنیم تا این سیستم را در اختیار مردم قرار دهند.
بانک مسکن سیستم پشتیبان طرح
به گفته‌ رییس سازمان راهداری کشور در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بانک مسکن هستیم تا مشارکت این بانک بتوانیم تعداد تگ بیشتری در اختیار رانندگان و صاحبان وسائل نقلیه قرار دهیم.
وی در مورد سیستم هوشمند پرداخت عوارضی گفت: این سیستم شامل یک کارت است که در ابتدا خریداری شده و پشت آینه جلوی اتومبیل نصب می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این تگ باید برای پرداخت عوارضی پس از خرید شارژ شود و نحوه‌ شارژ آن بستگی به سیستم بانکی دارد، اما آنچه مسلم است شارژ تگ‌های پرداخت عوارض غیرحضوری خواهد بود.
افندی‌زاده در بیان عملکرد این تگ گفت: خودرو در هنگام عبور از عوارضی هوشمند از روی سنسوری که در زمین نصب شده است، خواهد گذشت. این سنسور شماره‌ روی تگ پشت آینه اتومبیل را می‌خواند و اطلاعات را به سرور مرکزی منتقل می‌کند. در صورت اعتبار‌داشتن تگ چراغ برای راننده سبز می‌شود و اگر اعتباری نداشته باشد چراغ قرمز می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: رانندگانی که در هنگام عبور از این گیت‌های عوارضی با چراغ قرمز مواجه شوند، متوقف نخواهند شد، اما شماره ماشین آنها برداشته شده و در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد و جریمه‌‌ای حدود ۲۰ هزار تومان برای آنها ثبت خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از سیستم هوشمند عوارضی با نام ETC یاد کرد و گفت: در حال حاضر استقبال از این سیستم چشم‌گیر نیست، اما ETC هم‌چون خودپرداز‌ها که روزی در ایران مورد استقبال قرار نمی‌گرفتند، همه‌گیر خواهند شد.
ابلاغ به ۱۶ آزادراه کشور برای استفاده از ETC تا یکسال آینده
وی با یاد‌آوری آنکه ۱۶ آزاد‌راه در کشور داریم، گفت: تنها آزاد‌راه تهران ـ قم در اختیار سازمان راهداری کشور است و دیگر آزاد‌راه‌ها توسط بخش خصوصی به عنوان سازنده بهره‌برداری می‌شوند.
رییس سازمان راهداری کشور از ابلاغ نصب گیت‌های هوشمند پرداخت عوارضی به تمام شرکت‌های بهره‌بردار از آزاد‌راه‌های کشور خبر داد و افزود: حداکثر تا یکسال آینده امیدواریم استفاده از ETC در تمام آزاد‌راه‌های کشور اتفاق بیفتد. بانک مسکن نیز به عنوان سیستم پشتیبان‌کننده در صورت نهایی‌شدن تفاهم‌نامه وارد عمل خواهد شد.
افندی‌زاده در مورد هزینه‌ نصب این تگ‌ها گفت: در ابتدای امر تگ مورد نظر به قیمت پنج هزار تومان و با تخفیف ۲۰ درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفت، اما برای ادامه‌ کار نیازمند مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذار در راه‌ها هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: استفاده از سیستم هوشمند پرداخت عوارض به عبور سریع اتومبیل‌ها از عوارضی‌ها بدون توقف و وقت‌گیری برای پرداخت پول توقف می‌کند.

یکشنبه ۹ مهر   ۱۶:۱۷


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.