عوارض پس از آفتاب‌ سوختگی

جام جم آنلاین: افرادی که در فصول گرم سال آفتاب‌سوختگی را تجربه کرده‌اند، حتما متوجه این موضوع شده‌اند که برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، آفتاب‌سوختگی موجب می‌شود پس از گذشت مدت زمان کوتاهی بشدت احساس سرما کنید تا جایی که حتی در برخی موارد کاهش دمای بدن با لرز نیز همراه است.

این موضوع با ماهیت آنچه موجب آسیب‌دیدگی سطح پوست شده در تناقض است. به نظر می‌رسد پاسخ این تناقض در تغییرات ایجاد شده در سیستم گردش خون نهفته باشد.

آفتاب‌سوختگی از جمله جراحت‌های پوستی شایع در فصل تابستان است. در واکنش به جراحتی که در نتیجه تابش نور خورشید به سطح پوست ایجاد شده است، رگ‌های خونی در قسمت آسیب‌دیده متورم می‌شود و به این ترتیب خون‌رسانی در نزدیکی قسمت آسیب‌دیده پوست تسریع می‌شود.

افزایش خون‌رسانی به سلول‌ها به آنها کمک می‌کند تا بتوانند بافت آسیب‌دیده را ترمیم و درمان کنند.

از آنجا‌ که معمولا آفتاب‌سوختگی به بافت سطح پوست صدمه می‌زند، قطر رگ‌های خونی در سطح آن قسمت از پوست که در اثر تابش نور آفتاب‌سوخته است، افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب میزان خون‌رسانی به بخش آسیب‌دیده پوست بیشتر می‌شود. به همین ‌علت پوستی که دچار آفتاب‌سوختگی شده است قرمز می‌شود.

وقتی فردی دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود قسمت وسیعی از سطح پوست بدنش صدمه می‌بیند و در نتیجه مقدار خون زیادی در نزدیکی سطح پوست قرار می‌گیرد و در این فرآیند بدن گرمای زیادی را از دست داده و احساس سرما می‌کند.

در مواجهه با این تغییرات، مغز هر آنچه در توان دارد به کار می‌گیرد تا واکنش‌هایی را در بدن راه‌اندازی کند که مانع از دست رفتن گرمای بدن می‌شود.

یکی از شایع‌ترین واکنش‌ها در چنین شرایطی لرزیدن است. در حقیقت وقتی بدنتان در اثر سرما می‌لرزد به این معنی است که بدن در تلاش است تا با ایجاد حرارت، گرمایی که از دست داده است را جبران کند.

به همین دلیل است که حتی زمانی که با تماس دست گرمای پوستتان را در محل آسیب‌ دیده احساس می‌کنید، بدنتان از سرما می‌لرزد و بشدت احساس سرما می‌کنید.

معمولا آفتاب‌سوختگی با علائم دیگری مانند افزایش شدت ضربان قلب و همچنین افزایش شدت تنفس نیز همراه است.

این تغییرات نیز ناشی از همان تغییرات ایجاد شده در سیستم گردش خون و خون‌رسانی در بدن فرد آسیب‌دیده است که به طور کلی در وضعیت طبیعی بدن اختلالاتی ایجاد می‌کند.

مترجم: زهرا هداوند
منبع: lifeinfo


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.