عوامل عدم توسعه بانکداری موبایلی در ایران

۲۴م دیماه ،

با وجود ضریب نفوذ بالای تلفن‌همراه در کشور دو عامل تنوع سواد و نیازهای کاربران تلفن‌همراه و فقدان کارآیی بعضی از گوشی‌ها در اجرای نرم افزارهای بانکی مهمترین دلایل توسعه نیافتگی بانکداری موبایلی در کشور است.
یک کارشناس بانکی در گفت و گو با خبرنگار موبنا با‌ اشاره به اینکه درصد ناچیزی از مردم به استفاده از موبایل بانکینگ در زمینه فعالیت‌های بانکی می‌پردازند،‌ اظهار داشت: بخش قابل توجهی از کاربران تلفن‌همراه کشور را نوجوانان و اشخاص مسن تشکیل می‌دهند که این دو قشر را نمی‌توان کاربران بالقوه بانکداری موبایل در کشور به حساب آورد.
“فرنود حسنی” در خصوص یکی دیگر از دلایل عدم توسعه بانکداری موبایلی در ایران افزود: متاسفانه به سبب نبود تبلیغات موثر و عدم معرفی خدمات ارایه شده در این زمینه، مردم از سرویس‌های مختلف ارایه شده در زمنیه موبایل بانکینگ اطلاعات چندانی ندارند.
وی بی‌اعتمادی مردم به موبایل بانکینگ را یکی دیگر از عوامل عدم توسعه این شیوه بانکداری دانست و گفت: در حال حاضر بیشتر مشتریان بانکی در کشور از انجام فعالیت‌های بانکی خود با استفاده از موبایل هراس دارند و ترجیج می‌دهند با مراجعه به بانک عمده فعالیت‌های خود را انجام دهند.
وی همچنین یکی دیگر از موارد عدم توسعه موبایل بانکینگ در کشور مربوط به عدم فرهنگ سازی استفاده از این کالای ارتباطی در امور بانکی دانست و گفت:‌ استفاده از موبایل برای انجام فعالیت‌های بانکی نیاز به فرهنگ سازی و زیرساخت‌ها دارد چرا که طی سالیان قبل زمانی که دستگاه‌های خودپرداز و pos نصب و راه‌اندازی شدند کمتر کسی ازآنها استفاده می‌کرد.
این کارشناس بانکی با اشاره به ضربب نفوذ بالای تلفن همراه در کشور گفت: با وجود اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور بالا است مسوولان و همچنین بانک‌ها باید به فرهنگ سازی در این زمینه بپردازند.
وی یکی دیگر از معضلات پیش روی موبایل بانکینگ در کشور را عدم پشتیبانی مشتریان بانکی از انواع نرم‌افزارهای بانک دانست و گفت:‌ در حال حاضر گوشی‌های بیشتر مشتریان به سبب قدیمی بودن سیستم عامل از نرم‌افزارهای بانکی پشتیبانی نمی‌کنند.
وی همچنین نوع مدل گوشی موبایل را برای پشتیبانی از نرم‌افزارهای بانکی مهم دانست و گفت:‌هم اکنون بعضی از گوشی‌های مشتریان دارای صفحه نمایش کوچک می باشند که این موضوع نیز به یکی از دغدغه‌های بانکی‌ها و همچنین مشتریان تبدیل شده است چرا که استفاده از نرم‌افزارهای بانکی را با مشکل روبرو می‌سازد.
این کارشناس بانکی با اشاره به اینکه امنیت در ابزار‌های تکنولوژیک و فناوری اطلاعات نسبی است،‌ افزود: در حال حاضر بیشتر مردم به موبایل خود در زمینه انجام فعالیت‌های بانکی اعتماد نمی‌کنند چرا که به هرطریق ممکن است این کالای ارتباطی تحت شعاع قرار گیرد و دزدیده شود.
به گزارش موبنا، بانکداری با تلفن همراه Mobile Banking یا Mobile Payment سامانه‌ای است که از طریق تلفن همراه می‌توان عملیات بانکی خود را انجام داد. در این سامانه با نصب یک نرم‌افزار روی گوشی تلفن همراه بدون مراجعه به بانک و در هر ساعتی از شبانه روز می‌توان عملیاتی از قبیل دریافت موجودی حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض را انجام داد.
این سرویس مشتریان را قادر می‌سازد از اطلاعاتی مانند مانده حساب بانکی خود و غیره را از طریق گوشی تلفن همراه خود مطلع شوند.


iTanalyze.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.