عوامل چاقی در کودکان

۰۲م آذر ،

به کودکانی که نمایه توده بدنی آنان BMI در جدول رشد بالای نمودار ۹۵ درصد باشد را چاق می گویند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ امروزه کودکان ساعات بیشتری را به تماشای تلویزیون، نشستن پشت کامپیوتر یا بازی کردن با بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند، و مدت زمان کمتری را از لحاظ جسمی فعال می باشند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که چاقی دوران کودکی بطور چشمگیری سبب افزایش ریسک بیماریها در دوران جوانی و میان سالی می گردد. چاقی کودکان و نوجوانان با ریسک بروز بیماریهای قلبی عروقی در کودکی و بزرگسالی در ارتباط است. علاوه بر این خطر بروز چاقی در بزرگسالی نیز در این اشخاص بالاتر بوده و در ضمن نشان داده شده که افزایش وزن اثر منفی بر کیفیت زندگی و موفقیت درسی در این کودکان دارد. کاهش اعتماد به نفس و افزایش احتمال بروز افسردگی در این  کودکان بیشتر است.

شهرنشینی و صنعتی‌شدن سبب ایجاد تغییرات بسیاری در الگوی غذایی انسان‌ها شده است اما گاهی ما با رفتارهای نادرست مان سبب می‌شویم الگوی غذایی خود یا فرزندانمان غلط باشد و نتیجه‌اش، کودکان چاقی است که این روزها تعدادشان هم کم نیست.

علل اضافه وزن و چاقی در کودکان:

– بی تحرکی کودکان: کاهش فعالیت بدنی (استفاده بیش از حد از کامپیوتر، تماشای تلویزیون به مدت طولانی و …) و کاهش فرصت‌های بازی در خارج از منزل سبب می‌شود تا بخشی از انرژی دریافتی از مواد غذایی در بدن به صورت چربی تجمع پیدا کرده و سبب اضافه وزن و چاقی شود.

– عوامل مربوط به ژنتیک و ارث: خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی در کودکانی که والدین چاق دارند و یا از مادران دیابتی متولد می‌شوند، بیشتر از سایر کودکان است. کودکانی که یکی از والدینشان چاق است حتی با حفظ وزن ایده‌ ال، در معرض اضافه وزن و چاقی دوران نوجوانی و جوانی می باشند.

– عوامل مربوط به محیط و شیوه زندگی شامل رفتارهای غذایی نامناسب مانند عادت به مصرف غذاهای پرکالری، غذاهای آماده و رستورانی، تنقلات کم ارزش و غذاهای پرچرب زمینه ساز ابتلا به اضافه وزن و چاقی می باشند.

راه درمــــان چاقـــی کــــودکان چیست؟

– تامین نیازهای غذایی کودم
– تغییر عادت و رفتار
– رفع مشکلات روحی

نکته: هرگز برای واداشتن کودک به غذاخوردن، پاداشی مانند تنقلات (پفک یا چیپس) به او ندهید. در حقیقت شما در کنار خوردن یک غذای خوب، یک پاداش بد می‌دهید و کودک در پاسخ به این پرسش که بالاخره این تنقلات خوب است یا بد، درمی‌ماند. شاید فعالیت یا بازی مورد علاقه کودک برای او بهترین پاداش باشد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.