عکاسی رسانه‎ای برای ثبت میراث تاریخی ماست

۱۱خردادماه،

محیط طباطبایی در آیین افتتاح نمایشگاه عکس ˝ته ران˝:

مدیر کمیته ملی موزه‎های ایران گفت: هنر عکاسی یکی از رسانه‏‌های مهمی است که می‎تواند هویت یک شهر را ثبت و آن را برای دیگر نسل‏‌ها حفظ کند.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین، اولین جشنواره عکس بافت تاریخی پایتخت با عنوان “ته ران”، عصر پنجشنبه در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان و با حضور جمعی از علاقه‎مندان به عکاسی و میراث فرهتکی افتتاح شد.

در این مراسم ابتدا عبدالله صافی رئیس انجمن عکاسان میراث فرهنگی پشت تریبون حاضر شد و دربارهٔ جشنواره گفت: جشنواره عکس “ته ران”، یکی از جوان‏ترین دبیرخانه‌‏ها را د رمیان همه جشنواره‌های هنری کشور داشت و با این حال به بهترین شکل برگزار شد. البته نکته مهم دربارهٔ آثار ارائه شده در این جشنواره این است که کارها صرفا جنبه هنری ندارند بلکه به داشتن وجه کاربردی آنها نی توجه بسیار شده است.

وی ادامه داد: ما در نظر داشتیم که یکصد اثر را در خانه هنرمندان به نمایش بگذاریم که متاسفانه به سبب محدودیت مکانی تعداد کمتری عکس روی دیوار رفته است.

رئیس انجمن عکاسان میراث فرهنگی دربارهٔ عکاسی در تهران نیز توضیح داد: عکاسی در تهران کار آسانی نیست و این مسئله در کوچه پس‎کوچه‎های شهر دشوارتر نیز می‎شود. هر یک از عکس‎هایی که در این نمایشگاه می‏‌بینید در همین شرایط دشوار ثبت شده است.

سپس سید احمد محیط طباطبایی، مدیر کمیته ملی موزه‎های ایران روی صحنه آمد و دربارهٔ نقش این کمیته در برگزاری جشنواره “ته ران” گفت: حمایت کمیته موزه‎های ایران از این جشنواره کاملا مشخص است، در واقع ما از هر موضوعی که بتواند به ثبت و ضبط میراث ما کمک کند حمایت می‎کنیم.

وی دربارهٔ عکس‎های برگزیده جشنواره نیز گفت: نکته مشترک در همه این عکس‎ها این است که عکاس در آنها سعی دارد موضوع حیات در بافت تاریخی تهران را به مخاطب نشان دهد. هنر عکاسی یکی از مدیاهای مهمی است که می‎تواند هویت یک شهر را ثبت کند و به همین سبب کمیته موزه‎های ایران این جشنواره را حمایت کرد.

سپس نیکزاد رئیس انجمن عکاسان ایران نیز در این مراسم دربارهٔ آثار رسیده به دبیرخانه عکس “ته ران” گفت: عکاسی هنر دشواری است اما مکان‏هایی که در این عکس‎ها نشان داده شده است در واقع سفالینه‎های آینده مردم ماست. این آثار برای کسانی که سال‎ها بعد می‎خواهند بدانند مردم در تهران قدیم چگونه زندگی می‏کردند بسیار جالب توجه خواهد بود.

وی دباره مشکلات عکاسان نیز اظهار کرد: عکاسی در فضای شهری همیشه با مخالفت نیروهای انتظامی همراه است، من همین‎حا از همه نهادهای امنیت می‏خواهم که عکاسان را درک کنند زیرا در زمانی که دوربین‏هایی به نازکی چند میلی متر وجود دارد کسی با این همه اسباب و ادوات به دنبال کار غیر قانونی نخواهد رفت.

رئیس انجمن عکاسان ایران دربارهٔ داوری آثار جشنواره نیز گفت: تلاش ما این بود که داورانی از همه تخصص‎های مربوط به این موضوع را در هیات داوران داشته باشیم تا آثار به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد.

سجاد عسگری دبیر اجرایی جشنواره عکس “ته ران” و دبیر کمیته خانه‌های تاریخی تهران نیز دربارهٔ چگونگی شکل‎گیری این جشنواره گفت: ما از اسفند ماه سال ۹۰ به دنبال طراحی یک جشنواره تجسمی دربارهٔ بافت تاریخی تهران بودیم اما هیچگاه نمی‏‌دانستیم این جشنواره به صورت اختصاصی و برای رشته عکاسی برگزار شود.

وی افزود: در یک ماه و نیمی که مهلت ارسال آثار بود چهارهزار عکس به دست ما رسید. این عکس‎ها پس از دسته بندی داوری شد که به سبب توجه ویژه هیات داوران به تک تک عکس‎ها، داوری به جای یک روز تا ۵ روز ادامه پیدا کرد.

دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران گفت: شهر تهران هویتی دارد که برای تک تک شما ناشناخته است و به سبب وجود آلودگی و ترافیک شاید هیچگاه به آن بخش هویت دار شهر سری نزده باشید.

عسگری با بیان اینکه در زمینه تخریب هویت تهران تنها مسئولان شهری قصر نیستند افزود: چه کسی خانه‎باغ‌ها و عمارت‎های شهر را خرابکرد و به جای آنها برج ساخت؟ این خود ما و پدران ما بودند که خانه‎های پدری را خراب کردند. برای حفظ این شهر ابتدا ما باید به آن اهمیت دهیم.

وی ادامه داد: مردم ما باید بدانند که تهران چقدر جاذبه دیدنی دارد، گلابگیری کاشان هر سال هست بیایید یک بار به دیدن تهران برویم.

همچنین بتول، معاون خدمات اجتماعی و گردشگری سامان‎ مشارکت‎های اجتماعی شهرداری تهران نیز در این مراسم پشت تریبون رفت وگفت: شهرداری تهران توجه ویژه‎ای به بازسازی بافت تاریخی دارد اما همه ابزارها در اختیار شهرداری نیست، سامان عریض و طویلی وجود دارد که مسئول این کار است اما توجهی به این حجم عظیم میراث فرهنگی تهران ندارد.

وی افزود: اگر سازمان‌ها یا اشخاصی که بناهای تاریخی در مالکیت آنهاست بخواهند، شهرداری آمادگی دارد در بازسای و تبدیل این مکان‌ها به جاذبه‎های دیدنی همکاری کند.

پس از سخنان حاضران در مراسم، برگزیدگان جشنواره عکس “ته ران” مورد تقدیر قرار گرفتند و سپس نمایشگاه عکس‎های بافت تاریخی تهران رسما افتتاح شد.

نمایشگاه عکس “ته ران” تا ۱۷ خردادماه در خانه هنرمندان برپاست و علاقه‏‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند به نشانی خیابان ایرانشهر، پارک هنرمندان، خانه هنرمندان مراجعه کنند.

انتهای پیام/

۶۵/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.