غذاهای پرچرب مهمترین عامل رفلاکس معده

۱۲ام بهمن ،

ریفلاکس در واقع بازگشت محتویات معده به مری است که معمولا از نیم تا دو ساعت بعد از غذا اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی، فرد بعد از غذا احساس می‌کند اسید معده به دهان برمی‌گردد و پشت جناغ سینه می‌سوزد.

ممتازنیوز: یک فوق تخصص گوارش گفت: برای پیشگیری از ترش کردن از خوردن غذاهای پرچرب پرهیز شود.

به گزارش خبرنگار وب دا، دکتر ناصر دریانی با بیان این که شایع‌ترین سبب ترش‌کردن حالت ریفلاکس است، اظهار داشت: ریفلاکس در واقع بازگشت محتویات معده به مری است که معمولا از نیم تا دو ساعت بعد از غذا اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی، فرد بعد از غذا احساس می‌کند اسید معده به دهان برمی‌گردد و پشت جناغ سینه می‌سوزد.

وی افزود: در این اشخاص سبب عمده ریفلاکس، کاهش فشار دریچه کاردیاست. دریچه کاردیا، دریچه‌ای بین مری و معده است که از برگشت اسید معده به داخل مری جلوگیری می‌کند. معمولاً پس از خوردن غذای پرچرب این حالت پیش می‌آید و این گونه اشخاص معمولا دچار کرم‌خوردگی دندان‌های خلفی نیز می باشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد اشخاصی که دچار ریفلاکس همراه با ترش کردن می باشند، دچار اختلالاتی مانند سینوزیت و ایست تنفسی در ضمن خواب نیز می‌شوند. حتی در اشخاصی که آسم دارند، ریفلاکس می‌تواند به تشدید بیماری آنها منجر شود.

وی ابراز داشت: خوردن نوشابه‌های گازدار، ادویه‌جات، سرکه، خیارشور، پیتزا و کشیدن سیگار نیز در کاهش فشار دریچه کاردیا نقش دارد. مهم‌تر از همه این که بعد از غذا نباید بلافاصله دراز کشید و بهتر است بین خواب و غذا نیم یا یک ساعت فاصله باشد. 


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.