غرب با پیشرفت ایران مخالف است/ سلاح هسته ای بهانه است

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، دکتر’ محمود احمدی نژاد’ در ادامه نشست خبری عصر پنجشنبه با خبرنگاران رسانه های برزیلی و رسانه های خارجی مقیم برزیل به سوالات آنها در زمینه نشست ایران با گروه ۱+۵ ، مواضع ایران در قبال سوریه، کمک برزیل به حل موضوع هسته ای ایران و ایجاد نظم نوین جهانی پاسخ داد.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی مشترک در خصوص برخوردهای دوگانه سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال کشورهایی که از انرژی هسته‌ای برخوردار هستند و کشورهایی که به دنبال دستیابی انرژی هسته ای صلح آمیز هستند، گفت: مواجهه نظام حاکم بین‌المللی با موضوع هسته‌ای یکی از نشانه‌های بی‌عدالتی نظم حاکم در جهان است ، زیرا کسانی که خودشان دارای سلاح اتمی بوده و از آن استفاده کرده اند، امروز به وسیله آن ملت‌ها را تهدید می‌کنند و همزمان شعار مبارزه با سلاح هسته‌ای سر می‌دهند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که انرژی هسته‌ای همانند سایر انرژی ‌ها باید در دسترس ملت‌ ها قرار بگیرد و این حق مسلم همه ملت ‌ها است، افزود: متأسفانه عده‌ای انرژی اتمی و بسیاری از مسایل حساس جهان را در انحصار خود می‌دانند که این گواه حاکمیت یک مدیریت انحصار طلب بر جهان است.

رییس قوه مجریه ، سلاح اتمی را بدترین و زشت‌ترین سلاحی دانست که در اختیار انسان‌ها قرار گرفته و در یک لحظه بسیاری از انسان‌های با گناه و یا بی‌گناه را نابود می‌کند و از سوی دیگر به ابزاری برای زورگویی سلطه‌گران به دیگران تبدیل شده است.

احمدی‌نژاد در خصوص سابقه برنامه هسته‌ای ایران توضیح داد: تا ۳۳ سال قبل دولتی دیکتاتور که با کودتا و با حمایت دولت آمریکا به ملت ایران تحمیل شده بود، در این کشور حاکمیت داشت و در آن زمان با وجود اینکه جمعیت ایران حدود ۳۵ میلیون نفر بود و روزانه بیش از شش میلیون بشکه نفت تولید می‌شد، ۹۰ درصد مردم ما در فقر بسر می‌بردند و آن دیکتاتوری مورد حمایت غرب قرار داشت.

وی با بیان اینکه دولت‌های غربی در آن زمان شش قرارداد اتمی با آن رژیم بسته بودند، افزود: از زمانی که ملت ایران انقلاب کرد و آزادی و حق انتخاب را به دست آورد، دولت‌های غربی به طور یک جانبه قراردادهای خود را با ایران لغو کرده و تا امروز میلیاردها دلار به ملت ایران بدهکارند که آن را پرداخت نمی‌کنند.

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران جزو نخستین کشورهایی است که اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی را پذیرفته و تاکنون بیشترین همکاری را با آن داشته است، این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود همکاری‌های گسترده، ایران تحت فشار غرب قرار دارد؟

احمدی نژاد افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال ساخت بمب اتم نبوده و در فعالیت های هسته ای ما تاکنون هیچ انحرافی به اثبات نرسیده است.

**کشورهای غربی از حکومتهایی که مشروعیت ندارند، حمایت می کنند

وی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه کشورهای غربی از حکومت هایی که مشروعیت ندارند، حمایت می کنند، اظهار داشت: آنها با بمب اتم مخالف نیستند، چرا که در منطقه ما کسانی هستند که حتی مشروعیت حکومت ندارند، اما کشورهای غربی آنها را به بیش از ۲۵۰ کلاهک هسته‌ای مجهز کرده و به طور مطلق از آنان حمایت می‌کنند.

رییس جمهور بااظهار این که امروز صهیونیست‌ها به صراحت در جهان اعلام می‌کنند که دارای بمب اتم هستند و به واسطه آن ملت‌ها را تهدید می‌کنند، گفت: این سوال مطرح است که اگر بمب اتم و در اختیار داشتن آن غیرقانونی است و نباید در خاورمیانه هیچ کشوری دارای آن باشد، چرا با رژیم صهیونیستی مخالف نمی‌شود و دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هزاران بمب اتم برای خود ذخیره کرده‌اند.

احمدی نژاد گفت: مشخص است که از دیدگاه این کشورها در اختیار داشتن بمب اتم بد نیست و آنها مخالف آن نیستند، ضمن این که مستکبران با ملتی که خارج از سلطه آنها بخواهد پیشرفت کند، مخالف هستند، چرا که آن را ناقض سلطه‌گری خود می‌دانند و در همین راستا ۳۳ سال است که مقابل ملت ایران قرار گرفته اند.

وی افزود: مستکبران رژیم سرنگون شده صدام را تجهیز کردند و انواع سلاح‌ها از جمله سلاح شیمیایی را برای حمله به ایران در اختیار او قرار دادند و در طول این ۳۳ سال با حمایت از گروه‌های تروریستی علیه کشورمان باعث کشته شدن بیش از ۱۶ هزار نفر از مردم ایران شده‌اند.

**بمب اتم بهانه است

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه با بیان اینکه کسانی که امروز دارای بمب اتم هستند، به این بهانه که ممکن است ایران بخواهد از برنامه هسته ای خود منحرف شود و به سلاح اتمی دست پیدا کند، علیه ایران به مقابله برخواسته و مخالفت می‌کنند، گفت: این همان نظم ناعادلانه‌ای است که باید در جهان از بین برود و مسلماً از بین خواهد رفت و نظم عادلانه خواهد آمد.

احمدی نژاد افزود: این نظم عادلانه نظمی است که در آن ملتها از حقوق خود آزادانه استفاده می کنند و هیچ کس نتواند تبعیضی علیه ملتها تحمیل کند.

**همه ملتها باید در ایجاد نظم جهانی جدید مشارکت داشته باشند

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگر یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برزیل چه نقشی می‌تواند در بوجود آمدن نظم جدید جهانی و روابط ایران با جامعه جهانی ایفا کند، گفت: همه ملت‌ها باید در ایجاد نظم نوین جهانی مشارکتی سازنده داشته باشند و برزیل به عنوان کشوری بزرگ و دارای مردمی با فرهنگ، مطمئناً می تواند نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری را داشته باشد.

احمدی نژاد جامعه برزیل را جامعه‌ای فرهنگی و سرشار از عدالت‌خواهی، آزادی‌طلبی و انسان‌های شجاع و آزادیخواه معرفی کرد.

وی با اشاره به دیدار روز پنجشنبه خود با جمعی از نخبگان و اندیشمندان برزیلی در ریودوژانیرو برزیل گفت: فرهیختگان و نخبگان برزیل همگی دارای افکار بلند جهانی و انسانی بودند و کسانی هستند که در راه عدالت و آزادی و مبارزه با بی‌عدالتی مبارزه سنگینی را سازماندهی کرده و برخی از آنان بیش از ۲۰ سال از عمر خود را در زندان‌ها گذرانده‌اند.

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موانع و مشکلات در مسیر گفت وگوهای ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ اظهار داشت: موانع موجود در حقیقت همان نظم ناعادلانه‌ای است که در جهان حاکم است.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: آنها با پیشرفت و قدرتمند شدن ایران مخالف هستند و نمی‌توانند این موضوع را به صراحت اعلام کنند و به بهانه موضوع هسته‌ای از سلطه خود بر شورای امنیت سوء استفاده کرده و انتظار دارند که جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های خود را متوقف کند و تسلیم خواسته آنها شود.

** ایران همواره همکاری را راه حل مساله هسته ای خود می داند

احمدی نژاد در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره راه‌حل همکاری را به جای تقابل پیشنهاد داده است، اظهار داشت: متأسفانه آنها نمی‌خواهند همکاری شکل بگیرد و می‌خواهند مسیر پیشرفت ملت ایران متوقف شده و این ملت تحت سلطه آنها باشد.

رییس‌جمهوری یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۰ هزار مستشار آمریکایی در ایران حضور داشتند که حقوق‌شان از جیب ملت ایران پرداخت می‌شد و همه تصمیمات اصلی در کشور در اختیار آنان بوده و مهمترین پایگاه اطلاعاتی آمریکا در منطقه در کشورما ایجاد شده بود.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: امروز که این امکان از بین رفته است، آنها تلاش می‌کنند شرایط گذشته را در ایران احیا کنند که البته هرگز موفق نخواهند شد.

وی افزود: کشورهای غربی می‌خواهند خارج از قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواردی را به ایران تحمیل کنند اما ما معتقدیم که تمامی کارها باید در چارچوب قانون انجام شود.

** برزیل می تواند نقش بسزایی را در مساله هسته ای ایران ایفا کند

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا برزیل می تواند نقشی در روند برگزاری مذاکرات ایران با ۱+۵ ایفا کند؟ ، گفت: برزیل می تواند نقش بسزایی را در این زمینه ایفا کند، کما اینکه دولت این کشور در مرحله‌ای از مذاکرات ایران با ۱+۵ وارد عمل شد و کار بسزایی را انجام داد.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: بیانیه تهران که با حضور رییس‌جمهوری سابق برزیل و نخست وزیر ترکیه امضا شد، سندی روشن، تاریخی و نشانه قانونمندی، مسئولیت‌پذیری و قابل اعتماد بودن ملت ایران است که کاملا منطبق بر قوانین حاکم و در جهت همکاری متقابل بود.

** زیاده خواهان پاسخ کار اعتماد آفرین ایران را با صدور قطعنامه پاسخ دادند

رییس جمهوری با بیان اینکه متأسفانه پاسخ زیاده‌خواهان به این کار ارزشمند، اعتمادآفرین و امنیت‌ساز صدور قطعنامه‌ای علیه ملت ایران و وضع تحریم‌های جدید بود؛ افزود: مستکبران به دلیل آنکه تفکرات مادی دارند، تصور می‌کنند که با تحریم می‌توانند ملت ایران را از رسیدن به اهداف خود بازدارند، ‌اما باید بدانند که این مسیر، مسیری اشتباه است.

وی افزود: ملت ایران آرزو دارد که نیازهای خود را از کشورهای غربی قطع کند، چرا که اطمینان دارد با تلاش متخصصان ایرانی خواهد توانست بخش وسیعی از نیازها را در داخل کشور تأمین کند.

**ایران رتبه هفدهم اقتصاد جهانی را دارد

احمدی نژاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در رتبه هفدهم اقتصاد جهانی قرار دارد، اظهارداشت: ایران به زودی به رتبه پانزدهم جهان در این عرصه خواهد رسید و همه این موفقیت‌ها بدون تکیه بر غرب بوده است.

رییس قوه مجریه افزود: جمهوری اسلامی ایران الگویی برای سایر کشورهای جهان است که نشان می‌دهد بدون تکیه بر قدرت‌های استعماری هم می‌توان به پیشرفت‌های بزرگ دست پیدا کرد.

** ایران در مذاکرات با گروه ۱+۵ خویشتنداری کرده است

وی با اشاره به مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۵ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات همچنان خویشتنداری و صبوری کرده و به دنبال ایجاد همکاری متقابل است اما مطمئناً از حقوق ملت خود به طور کامل دفاع خواهد کرد.

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سیاست و نقش جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش روابط با کشورهای حوزه آمریکای لاتین، گفت: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین از گذشته‌های دور روابطی دوستانه داشته و هیچ نقطه تاریکی در روابط دو طرف وجود ندارد.

احمدی ‌نژاد افزود: امروز با بسیاری از کشورهای منطقه روابطی دوستانه و سازنده داشته و داریم و علاقمند هستیم روابط خود را تا بالاترین سطح ممکن ارتقا دهیم.

وی گفت: ظرفیت‌ها و امکانات فراوان مالی و فرهنگی برای تبادل میان دو طرف وجود دارد که با استفاده از آن امروز شاهد گسترش روزافزون روابط میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه آمریکای لاتین هستیم و این روابط مطمئناً با توسعه وسایل ارتباطی گسترده‌تر نیز خواهد شد.

رییس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص راهکار گذر از وضع موجود در جهان نیز گفت: برای گذر از وضع موجود و رسیدن به نظمی مطلوب باید با همدلی بر مفاهیم اصلی از جمله انسان و آزادی تفاهم و تأکید کرده و در برابر زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌ها، مقاومت و عدالت را در روابط خود نهادینه و دوست داشتن را تجربه کنیم.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: این رمز عبور از وضع موجود در جهان است که خوشبختانه در آمریکای لاتین با وجود مردمانی عدالت‌خواه به فراوانی یافت می‌شود.

** جنگ رسانه ای از جلوه های نظم ناعادلانه در جهان است

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تبعات جنگ رسانه‌ای که علیه ایران در جهان ایجاد شده و تهدیداتی که از سوی برخی سیاستمداران مبنی بر حمله نظامی به ایران مطرح می‌شود، چیست، گفت: تمامی این اقدامات جلوه‌هایی از نظم ناعادلانه در جهان هستند و مستکبران در حالی که از سویی شعار آزادی و تبادل اطلاعات میان ملت‌ها را سرمی‌دهند، از سوی دیگر با زور سلاح و تفنگ ملت‌ها را تهدید می‌کنند.

احمدی نژاد این روند را ادامه سیاست‌های برده‌داری و استعماری گذشته مستکبران دانست و افزود: کسانی که به خود اجازه می‌دادند به کشورها حمله کرده و با اشغالگری مردم را کشته و آنها را به بردگی بگیرند و با سیاست‌های خود جنگ‌های اول و دوم جهانی را به بشریت تحمیل کردند، امروز با تغییر چهره همان اهداف استعماری را دنبال می‌کنند.

**هیچ مهاجمی علیه ملت ایران دوام نیاورده است

وی با بیان این که تاریخ نشان داده است کسانی که به دنبال ظلم به ملت‌ها هستند، خیلی زود مضمحل می‌شوند، اظهار داشت: ملت ایران بیش از هفت هزار سال سابقه تمدنی و فرهنگی دارد و تاریخ ثابت کرده است که هیچ مهاجمی علیه ملت ایران دوام نیاورده و اثری از او در تاریخ باقی نمانده اما ملت ایران همچنان پابرجاست.

احمدی‌نژاد رفتارهای تهدیدآمیز سران و دولت‌های استکباری را بیشتر از آنکه عملیاتی باشند، جنگ تبلیغاتی دانست و گفت: اینگونه رفتارها هیچ گونه تأثیری در اراده و عزم ملت ایران نداشته و کاملا روشن است که ایجاد یک درگیری جدید در منطقه خاورمیانه چه تأثیراتی در پی خواهد داشت.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه رسانه‌ها از ارکان و ابزار اصلی هستند که در اختیار نظام سلطه قرار دارند و با تبلیغات دروغ حق را باطل و باطل را حق نشان می‌دهند، گفت: به عنوان مثال گزارش‌هایی که این رسانه‌ها از ایران ارائه می‌دهند به گونه‌ای است که ایران را کشوری عقب‌افتاده و مردم آن را دچار مشکلات فراوان و فقیر معرفی می‌کنند، در حالی که امروز ایران از کشورهای پیشرفته در علم و تکنولوژی دنیا محسوب می‌شود.

احمدی نژاد یادآور شد : ایران امروز بیش از چهار میلیون دانشجو و صدها هزار متخصص در زمینه‌های مختلف دارد و با تکیه بر توان خود توانسته در عرصه‌های مختلف علمی از جمله هوا و فضا، نانو و بیوتکنولوژی و صنعت به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد و در برخی موارد جزء کشورهای اول در دنیا باشد.

**رفتار مستکبران جنگ رسانه ای تمام عیار علیه ملت ایران است

رییس جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: رفتار مستکبران در حقیقت جنگ رسانه‌ای تمام عیار علیه ملت ایران است که باید همه با هم با بیان حقایق علیه آن مقاومت کنیم.

احمدی نژاد تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران خواستار بیان واقعیت‌ها و احقاق حقوق همه ملت‌ها است؛ چرا در حالی که کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین ثروت‌‌های بسیاری در اختیار دارند، بخش وسیعی از مردم این مناطق در فقر بسر می برند.

وی افزود: سلطه ‌طلبان با فریبکاری می‌خواهند ملت‌ها را عامل فقر و عقب‌ماندگی معرفی کنند؛ آنها می‌خواهند ملت‌ها را تحقیر کرده و عاملان اصلی تحمیل فقر بر ملت‌ها را پنهان کنند در صورتی که استعمار نو ، فرانو و دخالت‌ها، سلطه‌طلبی‌ها و اشغالگری‌های استعمارگران از عوامل فقر ملت‌ها است.

رییس جمهوری ادامه داد: مستکبران با اشغال عراق حداقل این کشور را ۵۰ سال از غافله پیشرفت عقب انداختند در حالی که خود آنها صدام را روی کار آورده و سپس به بهانه مقابله با او به عراق حمله کرده و بیش از یک میلیون انسان را کشتند.

احمدی نژاد یادآور شد: این شرایط در حالی بوقوع پیوست که آنها با پنهان شدن پشت نقاب ارائه دموکراسی به ملت عراق به دنبال سلطه بر نفت این کشور بودند.

**نشانه های شکست جنگ رسانه ای استکبار آشکار شده است

وی با اشاره به نقش رسانه‌های استعماری در سلطه‌گری مستکبران، گفت: رسانه‌های مستقل و آزادی‌خواه باید دست به دست هم دهند و از حقوق ملت‌ها حمایت کنند، چرا که امروز نشانه‌های شکست جنگ رسانه‌ای استکبار آشکار شده و مطمئنا ً‌عدالت‌طلبان و آزادیخواهان پیروز نهایی این مبارزه هستند.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات سوریه نیز اظهارداشت: امروز شاهد تحولات گسترده‌ای در جهان هستیم و مطالبات ملت‌ها برای رسیدن به عدالت و آزادی در حال گسترش است و سلطه‌طلبان در نقاط مختلف یا تلاش می‌کنند که از این حرکت‌های مردمی جلوگیری کنند و یا حرکت ملت‌ها را به نفع خود تغییر دهند.

احمدی نژاد افزود: ما معتقدیم آزادی و عدالت حق همه ملت‌ها بوده که باید با تفاهم و همدلی برقرار شوند اما مشکل اصلی در منطقه خاورمیانه دخالت‌های بیگانگان است که برای تسلط خود در منطقه دائماً کینه ‌ورزی، کشتار و تبعیض را به ملت‌ها تحمیل می‌کنند و از برخی دولت‌ها علیه سایر دولت‌ها و ملت‌ها استفاده می‌کنند در حالی که مسلم است غرب برای آن کشورها نیز برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام داده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر سلطه‌گران می‌خواهند بدون صرف هزینه و با استفاده از ثروت ملت‌ها به اهداف خود برسند؛ آنها در جرم خون‌هایی که از ملت‌ها ریخته می‌شود، شریک هستند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه در سوریه طرفین باید با تفاهم با یکدیگر کشور خود را ساخته و پیشرفت کنند، اظهار داشت: دخالت‌های بیگانگان و ارسال اسلحه به این کشور نه تنها کمکی به حل مسایل نمی‌کند، بلکه کینه‌ورزی، کشتار و دشمنی‌ها را افزایش خواهد داد.

احمدی‌نژاد بر لزوم هوشیاری همه ملت‌ها و دولت‌های منطقه خاورمیانه نسبت به توطئه‌های مستکبران تاکید و تصریح کرد: اگر ملت‌ها به دنبال دستیابی به زندگی بهتر هستند، باید آن را با تفاهم و همدلی بدست آورند.

رییس‌جمهوری افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای حل مشکلات سوریه به دنبال ایجاد فضای گفت و گو میان طرفین است.

**هیچ مانعی بر سر توسعه روابط ایران و برزیل نیست

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات ایران برای افزایش تبادلات تجاری با برزیل از سطح ۱۰ میلیارد دلاری که در گذشته هدف گذاری شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران و برزیل در حال حاضر همکاری‌های خوبی با یکدیگر دارند و از آنجایی که دو کشور دارای ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش همکاری‌ها با یکدیگر هستند، هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط آنان به نفت دو ملت‌ و سایر ملت‌ها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به هدف گذاری مورد توافق قابل تأمین است و مطمئناً ظرفیت‌های موجود در دو کشور اهداف بالاتری را نیز تأمین خواهد کرد.

احمدی‌نژاد از جمهوری اسلامی ایران و برزیل به عنوان کشورهای دارای رشد بالای اقتصادی یاد کرد که می توانند بخش وسیعی از نیازها را در دو کشور تأمین کند.

وی افزود: آنچه در روابط ایران و برزیل حائز اهمیت است، ادامه این روابط خارج از اراده سلطه‌گران بوده و این خطی است که آینده روابط میان دو کشور را ترسیم خواهد کرد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دوستدار ملت برزیل و همه ملت‌های منطقه آمریکای لاتین به خاطر عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی و صمیمیت آنان است، گفت: با وجود فاصله جغرافیایی زیاد میان ایران و آمریکای لاتین، قلب‌ها و اندیشه‌های ما با یکدیگر یکسان است و در حقیقت در یک جبهه برای رسیدن به آینده‌ای روشن و درخشان قرار داریم.

احمدی ‌نژاد همچنین خطاب به خبرنگاران رسانه‌های مختلف که در این نشست خبری حاضر بودند، اظهار داشت:‌ امیدوارم از زبان و قلم شما اخبار صلح، دوستی، پیشرفت و همکاری ملت‌ها منتشر شود.

سیام**۱۴۷۸ **۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۰۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.