غرب مخالفان سوریه را در اردن آموزش نظامی می‌دهد

۲۸م آذر ،

مخالفان دولت سوریه اعلام کردند که هم‌اکنون با حمایت آمریکا و انگلیس در حال گذراندن مراحل آموزش نظامی خود در اردن می باشند تا برای کار با تسلیحات سنگین آماده شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مک‌کلاچی، هفته‌ها پیش از آنکه دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و سایر کشورهای غربی ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان “نماینده مشروع” مردم سوریه به رسمیت بشناسند، مخالفان دولت سوریه با حمایت دولت‌های اردن، انگلیس و آمریکا در خصوص استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین آموزش می‌دیدند.

شرکت کنندگان در این دوره‌های آموزشی گفتند، این آموزش در ماه اکتبر آغاز شده و صدها تن از مخالفان در آن شرکت داشتند. یکی دیگر از شرکت کنندگان گفت، اشخاصی که به اعتقاد او افسران اطلاعاتی آمریکا بودند بر روند برگزاری این آموزش نظارت داشتند. شخص دیگری گفت، وی معتقد است که افسران انگلیسی به سازمان‌دهی این آموزش کمک می‌کردند. مخالفان سوری همچنین اعلام کردند که برنامه اصلی آموزش را افسران نظامی اردنی اداره می‌کردند.

“کمال الزوبانی”، یکی از مخالفان سوری از شهر “درعا” واقع در جنوب سوریه گفت: امیدواریم که آموزش‌های بیشتری در خصوص سلاح‌های بزرگتر برگزار شود، اما با این حال ما اجازه داشتیم تا سلاح‌های سبک را با خودمان به سوریه ببریم.

یکی دیگر از مخالفان دولت سوریه گفت که در ماه نوامبر این برنامه آموزشی به نحوه استفاده از سلاح‌های ضد تانک و موشک‌های ضد هوایی “استینجر” می‌پرداخت.

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند، آنها از تمایلات سیاسی گروه‌های ضد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اطلاعاتی ندارند و بارها اعلام کرد‌ه‌اند که آن‌ها به این مخالفان سلاح نمی‌دهد و این موضوع را به کشورهایی چون قطر و عربستان محول می‌کنند.

با این حال مذاکرات اندکی در خصوص نقش آمریکا در آموزش مخالفان سوری مطرح شده است؛ مخالفانی که در ماه‌های اخیر در حمله به نیروهای طرفدار حکومت بشار اسد توانسته‌اند دستاوردهایی بدست آورند.

یکی از مخالفان سوری می‌گوید، شورای نظامی مخالفان در درعا وی را برای شرکت در این دوره آموزشی انتخاب کرده‌اند و دست‌کم سه گروه ۵۰ تا ۶۰ نفری از مبارزان در یک پایگاه نظامی در جنوب اردن در ماه اکتبر آموزش دیده‌اند. وی از سبب این تصمیم ابراز بی‌اطلاعاتی کرد.

یکی دیگر از مخالفان گفت: بیش از ۶۰ تن دیگر نیز به همراه من در یک دوره هشت روزه در یکی از پایگاه‌های نظامی نزدیک به “امان”، پایتخت اردن آموزش دیده بودند. افسران نظامی با یونیفورم‌های اردن و انگلیس در این جلسات آموزشی حضور داشتند.

وی همچنین افزود: این افسران به نحوه استفاده از راکت‌های ضد تانک “کبری” و موشک‌های ضد هوایی “استینجر” را آموزش دادند.

این مخالف سوری همچنین گفت، به مخالفان نحوه استفاده از تفنگ‌های ضد هوایی را که در ماه‌های اخیر برای سرنگون کردن نیروهای هوایی سوریه استفاده شده است، آموزش دادند. مخالفان برنامه‌ریزی کرده‌اند تا تعداد بیشتری تفنگ‌های ضد هوایی خریداری و تصاحب کنند و همچنین موشک‌های ضد هوایی را از انبارهای مهمات سوریه بدست آورند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.